Jump to content

støvler


henry hill

Recommended Posts

Har hatt nubuc ien gang.Aldri mer.Holdt fint 1/2 sesong men fikk ett lite rify i skinnet etter noen truger,og da trakk de vann som f.Blei ikke våt på beina men støvla blei bly-tunge.Og det impregnering greien en skal bruke på sånt skinn syns jeg var no årntli møkk.

Kjøpte Alfa Bever pro og har ikke angra 1 sekund.Fikk støvla,dro på Finnmarksvidda i 8 dager,gikk 4 mil og hadde ikke antydning til gnagesår.Blir Alfa neste gang på meg også neste gang

Link to comment
Share on other sites

Enig med Glock34 angående nubuk. Har imidlertid hatt ett par Chirucca nubuk i 7 år, uten å ha noe problem. Da røk en søm, og den måtte sys. Da ble det selvfølgelig hull i membranen.

 

Ved nykjøp i sommer, fikk jeg ikke Alfa til å passe foten min. Det ble Viking istedet. Den passet beste på min fot.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd de fleste typer membran,men goretex er den beste!Kjøpte og Varg støvler uten membran,da disse skulle være så fantastiske,men ble skuffa..tar inn vann for fort.Eneste jeg egentlig har vært fornøyd med er noen eldre Alfa med goretex,og ny Viking med gt.Er kresen må jeg nevne når det gjelder støvler.

Link to comment
Share on other sites

De støvlene jeg har vært mest fornøyd med er Chirucca. De holdt i 8 år, og ble brukt nesten daglig. Men, etter å ha varmet beinå over bålet tålte ikke sålen mere. Nå har jeg Viking, og er ikke like fornøyd. De holder tett disse også, men ikke så gode på foten, og jeg fryser lettere i dem.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Glock34 angående nubuk. Har imidlertid hatt ett par Chirucca nubuk i 7 år, uten å ha noe problem. Da røk en søm, og den måtte sys. Da ble det selvfølgelig hull i membranen.

 

Ved nykjøp i sommer, fikk jeg ikke Alfa til å passe foten min. Det ble Viking istedet. Den passet beste på min fot.

 

Mvh Dagl

 

Kan jo nevne at det var Chirucca jeg hadde.

Er mange bra støvler på markedet.Min mening er at støvler med "vanlig" skinn er bedre kontra Nubuk

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte og Varg støvler uten membran,da disse skulle være så fantastiske,men ble skuffa..tar inn vann for fort.

Min erfaring er motsatt av din, jeg holder meg tørr på beina i Varg Rastegaisa selv gjennom lange dager i trøndersk blautterreng. Men støvler uten membran krever en del mer vedlikehold for å holde tett, så man må være nøye med å smøre dem ofte nok, godt nok og med riktig type lurium. De gangene jeg har brukt Varg-støvlene uten at de har vært skikkelig smurt, har jeg også blitt fuktig etter noen få timer.

 

Fordelen med Varg er at de har lagt veldig mye i topp lærkvalitet og færrest mulig sømmer, siden de ikke kan satse på at en membran skal holde deg tørr. Det gjelder ikke for de membranstøvlene jeg har kikket på, så når membranen først ryker er du nokså fucked. Da trekker det fort gjennom det tynnere læret (som man ikke har smurt etter alle kunstens regler) og sømmene.

 

Varg Rastegaisa er perfekte hvis man skal drasse diverse kilo daukjøtt og tilhørende deigræv opp bratte hjortelier eller rundt i den verste fjellrypeura. De gir en fantastisk ankelstøtte, men de krever sin mann og noen meter med sportsteip før de er skikkelig inngått. De er de beste støvlene jeg har vært borti til min bruk, men de er nok ikke de første støvlene jeg ville valgt hvis jeg stort sett jakta på flatbygdene ;) Og her er vi ved et viktig poeng: Ulike støvler passer best til ulike bruksområder, så "hvilken støvel er best"-spørsmålet er egentlig komplett meningsløst uten mye mer informasjon om påtenkt bruksområde. Likevel, uansett bør man etter min mening velge en støvel i narvskinn, for slikt skinn er mye lettere å få noenlunde tett enn sånn der nubuck er. Ikke hør på ekspeditøren som påstår at "du trenger bare å spraye litt med dette superstoffet her", han har garantert ikke brukt støvler under halvveis krevende forhold ;)

Link to comment
Share on other sites

Selv veklser jeg mellom forsvarets marsj støvler og Alfa Hjerkinn. Tror du gjør lurt i å som vanlig prøve flere modeller før du bestemmer deg.

Men jeg ville ha styrt unna å handle eller stole for mye på en 19 åring på g-sport som bestemt mener hva som er best. Har liten tiltro til slike butikker når det kommer til kompetansen innen fjell og turutstyr :roll::roll: .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...