Jump to content

Sauer 200 STR svalespor og Talley QR?


Sør-jeger

Recommended Posts

Er det noen som eier en Sauer 200 STR og Talley sine QR ringer? Enten med Lever eller skrue.

 

Talley QR ringene skal vist passe 11mm svalespor… og Sauer 200STR har 11mm…

 

Så lurte på om disse ringen passer inn på Sauer 200 STR sin skinne og sitter godt fast?

 

https://www.talleymanufacturing.com/product/screw-lock-detachable-scope-rings/

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

Eg har verken Sauer 200 STR eller Talley ringer, men eg ser at Talley sine basar har ei "nedfelling" slik at ringen vert låst i basen med tanke på rekyl.

Det som eg kan tenka meg at kan gå er Rimfire Rings for CZ 452 European, 455, 512, 513 (11mm dovetail setup) : Talley Manufacturing dersom du skal nytta dei på 22 RL.

 

Warne, Sportmacth, og sikkert fleire andre har ringar for 11mm svalehalespor med "rekylstopp".

Link to comment
Share on other sites

On 4/13/2024 at 8:16 PM, Sør-jeger said:

Så lurte på om disse ringen passer inn på Sauer 200 STR sin skinne og sitter godt fast?

Det som sitter godt fast er Sportmacth helmontasje;

https://www.jaktkroken.no/produkt/optikk-og-montasjer/kikkertmontasjer/montasjer-til-luft-og-salong/sportsmatch-skinnemontasje-30mm-medium

Ulempen er at den kommer langt bak på rifla. Men den er enkel og billig hvis du skal bytte mellom kikkert og diopter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter igjen med et par Talley 34mm ringer fra en rifle jeg kjøpte for flere år siden.

 

Som jeg ser for meg kunne blitt brukt sammen med en Aimpoint Hunter med 34mm rør.

 

Rekylstopp, istedenfor nedfresing, ala Talley montasjen, kan ordnes med å gjenge en kraftig skrue i toppen av kassen foran hver ring.

 

Men har ikke noe 200 STR å teste på..

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Sør-jeger said:

Rekylstopp, istedenfor nedfresing, ala Talley montasjen, kan ordnes med å gjenge en kraftig skrue i toppen av kassen foran hver ring.

Det er helt uproblematisk å sette en skrue i ei STR kasse. Men skal du ha en rekylstopp så ville jeg forsenka hode litt ned i godset slik at ikke gjengene tar belastningen. STR har en slik skrue fra før i enden av 11 mm sporet.

https://bmwear.no/produkt/konkurranseskyting/sauer-200str-deler/deler-sauer-200str/s305b-stoppskrue-for-diopterskinne

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (35 minutter siden):

Det som sitter godt fast er Sportmacth helmontasje;

https://www.jaktkroken.no/produkt/optikk-og-montasjer/kikkertmontasjer/montasjer-til-luft-og-salong/sportsmatch-skinnemontasje-30mm-medium

Ulempen er at den kommer langt bak på rifla. Men den er enkel og billig hvis du skal bytte mellom kikkert og diopter.


Har to slike på luftgeværene mine.. og de vanlige ringene på Tikka Jaltriflene mine. Gode montasjer!

 

Men, usikker med STR.. har bare sett et kornete bilde av en montert for noen år siden, men som du sier, virker som at kikkert vil bli montert for langt bak?

Link to comment
Share on other sites

Bruk en Valmet/Tikka 412 optilock stålmontasje bak frem. Da kan man velge og vrake i alle optilockringer og legge inn tilt med shims under bakre ring hvis det er behov for det.

Denne montasjen tåler 9,3x74 på en 3,5kg 412 så det er barnemat på en STR. Jeg har brukt to slike tidligere på STR og begge var QD uten treffpunktforflytning.

På noen skinner må man fjærne litt gods under skinna som går over "framre låskassebru" foran 11mm-sporet.

Så bruker man skruen Bly linker til som rekylklakk.

Orginalrekylklakken i banker man bare ut. Den kan jo brukes hvis man freser et lite spor i STR-kassa.

 

Sako Optilock Scoupe mounts for Tikka 412S / 512S and Valmet Petra ...

Optilock Pikajalka valmet 412/ Petra 30mm matala, käytetty - Olkkonen.fi

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...