Jump to content

Kjøp av våpendeler fra forhandler i Norge og fra utlandet


Recommended Posts

Hei :)

Så vidt jeg kan se og lese meg til så er det kun ramme og sleide til pistol,  ramme (og tønne?) til revolver, låskasse til rifle og over og underrammme til Ar som er søknadspliktige deler om man innehar komplett våpen fra før? 

 

Når man nå kan f eks erverve løp til eksisterende våpen fra forhandler i Norge, trenger man da ytterligere papirer fra min ende for å kunne handle fra utlandet? 

Link to comment
Share on other sites

Du vil trenge en innførselstillatelse for å fortolle varen inn, samt at landet du kjøper fra evt kan trenge en eksportlisens, som betyr at du kan trenger et internasjonalt importsertifikat som underlag til eksportlisens-søknaden.

Link to comment
Share on other sites

Våpenkort er vel innførselstilatelse? 

Om man skal innføre komplett våpen så er jo godkjent søknad innførselstilatelse. 

Og eksporttilatelse er det vel sender som skal ordne med,  ikke mottaker? 

Link to comment
Share on other sites

Norsk våpenkort vil ikke fungere som underlag for eksportlisens.

 

Det må mest sannsynlig være et gyldig internasjonalt importsertifikat fra relevant myndighet. I Norge er det UD som utsteder disse.

 

Jeg vet at Tolletaten godtar våpensøknad som innførselstillatelse, vet ikke om kun våpenkort på våpendel vil funke. Det unntaket for ervervstillatelse gjelder kun ved kjøp hos forhandler i Norge, og i tillegg er det krav til merking av våpendeler som noen andre land (f.eks USA) ikke tar hensyn til.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (På 8.4.2024 den 0.06):

Det unntaket for ervervstillatelse gjelder kun ved kjøp hos forhandler i Norge, og i tillegg er det krav til merking av våpendeler som noen andre land (f.eks USA) ikke tar hensyn til.

Hvor står dette? 

Jeg har forsøkt å  finne det 🤔

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...