Jump to content

(ordinær) Ruger 10/22 eller 10/22 competition?


hk75

Recommended Posts

Skal ha en ny (ikke brukt) 10/22 til konkurransebruk, har papirarbeidet i skjønneste orden for våpenet (DSSN).

 

Bør man velge Ruger sin egen 10/22 competition utgave, eller kan man like gjerne kjøpe en ordinær 10/22 og fikse på den? Competiton ligger på 2-2,5x over standard 10/22 i pris, alt etter hvor og hvem man sammenligner med. Våpenet skal ikke settes opp med AR15 "look a like" stokk.

Link to comment
Share on other sites

hk75 skrev (16 minutter siden):

Skal ha en ny (ikke brukt) 10/22 til konkurransebruk, har papirarbeidet i skjønneste orden for våpenet (DSSN).

 

Bør man velge Ruger sin egen 10/22 competition utgave, eller kan man like gjerne kjøpe en ordinær 10/22 og fikse på den? Competiton ligger på 2-2,5x over standard 10/22 i pris, alt etter hvor og hvem man sammenligner med. Våpenet skal ikke settes opp med AR15 "look a like" stokk.

Etter å ha hatt en "Competition" så ser jeg ingen grunn til å kjøpe den. Det er en Ruger og den må fikses uansett. 

Jeg vet ikke om det er dynamisk du skal konkurrere i, men  om det er, så anbefaler jeg å revurdere valget av rifle. Det fins en drøss 22-ARer som faktisk virker... Er det noe som krever presisjon, så må du ihvertfall revurdere!

 

Må du ha Ruger så kjøp noe brukt råbillig så du får et våpennummer å henge alle Volquartsen og Tandemkross-delene på.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er til dynamisk minirifle. Er til bruk på lokale stevner med skyteavstander på 15-25 meter, med muligens hold mellom 50-100 meter en gang i skuddåret for et fåtall skiver..., samt til uformell blinkskyting med anlegg/to-fot for yngstemann i familien på 15-25 meter. AR-22 er ikke av interesse.

 

Går man for en ordinær 10/22 så kan man ut fra pris og bruksområde like godt gå innom den lokale våpenbutikken og kjøpe ny i stedet for en brukt på finn.no som gjerne er blitt mikket, mekket og herjet "litt" med og som også gir ekstra kostnader med tanke på forsendelse/henting hos bruktselger. 3000-5000 brukt eller 6000 ny spiller ingen rolle.

 

Link to comment
Share on other sites

hk75 skrev (2 timer siden):

Er til dynamisk minirifle. Er til bruk på lokale stevner med skyteavstander på 15-25 meter, med muligens hold mellom 50-100 meter en gang i skuddåret for et fåtall skiver..., samt til uformell blinkskyting med anlegg/to-fot for yngstemann i familien på 15-25 meter. AR-22 er ikke av interesse.

 

Går man for en ordinær 10/22 så kan man ut fra pris og bruksområde like godt gå innom den lokale våpenbutikken og kjøpe ny i stedet for en brukt på finn.no som gjerne er blitt mikket, mekket og herjet "litt" med og som også gir ekstra kostnader med tanke på forsendelse/henting hos bruktselger. 3000-5000 brukt eller 6000 ny spiller ingen rolle.

 


har ikke erfaring med dynamisk, men har har kvittet meg med en 10/22 grunnet den ufattelig dårlige presisjonen i rifla. 
jeg kjøpte den til å skyte kråke og bruk på 50/100m bane, kråka og pappen fikk være i fred, testa mye forskjellig ammo for å finne den som gikk minst dårlig i rifla også.

Bytta avtrekk og polerte opp sluttstykket samt børsis gjorde jobb med å rette kassen etc, ble ikke nevneverdig bedre etter dette heller. 
 

kjøpte meg ei Tikka T1x og har ikke sett meg tilbake etterpå.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med tidligere talere her - 10/22 er et ekstremt dårlig valg til DSSN.

 

Presisjonen er én ting, men 25-skudds magasinene er håpløse, og hyppige funksjonsfeil vi ta all glede ut av konkurransen.

 

Jeg skjøt et par konkurranser med min før jeg fikk DSSN løyve, men etter at jeg fikk AR-22, så vil den aldri igjen bli brukt til det.

 

 

Link to comment
Share on other sites

hk75 skrev (3 timer siden):

samt til uformell blinkskyting med anlegg/to-fot for yngstemann i familien på 15-25 meter

Alle unger lærer å skyte nokså greit nokså fort. Med tofot er 30-50mm på 100m der med en gang (med ei ordentlig rifle), og ingen 1022 er der på denne siden av 20 000,- i Volquartsen-deler. Å sikte, holde i ro og ta et godt avtrekk for så å treffe "langt" fra der en sikta er nokså frustrerende, og min erfaring med pappaer og sønner og våpen er er at guttene går lei nokså tvert om de ikke treffer. Unger må ha tilbakemelding som står i forhold til det de gjør, og det gjør de ikke med en 1022. Sammenhengen mellom hvor du sikter og hvor du treffer er ikke der, til den type skyting. 

Til DSS trenger (og det er jo ingenting i veien for at guttungen kan skyte DSS) man ikke "presisjon" på den måten, men der trenger man at den virker.

1022 er faktisk ei veldig funksjonssikker rifle med 10-skuddsmagasinene - gitt rett ammunisjon. Men med 25-skudds er den søppel. Jeg skjøt vel 2 stevner med min før jeg gav opp hele minirifle. Mulig jeg kjøper en AR en dag. 

1022en er krøkkete til DSS i utgangspunktet, og så virker den faen ikke heller...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...