Jump to content

Ammofabrikk på Hønefoss


mosin

Recommended Posts

Det har jeg hørt også,men det er rart det ike ligger noe dokumentasjon om dette noe sted på net? De fleste slike fabrikker tror jeg ligger på net,men skal sjekke dette opp med FMU neste gang jeg skal inn der.er det noen som kansje kan ha noe om dette så er det vel muligens dem.

Link to comment
Share on other sites

C.E.A. vet jo litt om slike ting ,ja. Jeg skrev en artikkel i Våpenjournalen 5-1991 om haglepatronene de ladet. Ser jeg skriver der at fabrikken ble etablert 1862 og gikk inn litt etter 2.VK. Patronproduksjonen ble lagt ned på 30 tallet , noe som omtales av Edvard Elsrud i boka Jøssingjakt. Der er veldig lite info å finne om dette kruttverket men se i VJ der står noe mer.

Link to comment
Share on other sites

Ole Røsholm ( 1839 - 1923)

I 1862 inngikk han kompaniskap med daværende Hov gårds eier, Hans Adolf Rasch, om en kruttfabrikk ved Hofsfoss. Kunnskapene om dette hadde han nok fra sin svigerfar, lensmann Grundt i Spydberg, som drev kruttverk der. Men den driftige Ole overtok 10 år senere - ikke bare kruttfabrikken - men også Hov gård og ble eneeier.

http://www.ringeriksporten.no/Lokalhist ... gaard.html

 

Haglepatroner som ble laget ved Hofs krudtverk het "Super-x" og var med kobberhagel.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...