Jump to content

Gjenging, rekylbrems, demper


Bäke

Recommended Posts

Jeg holder på å sette opp en SIG Sauer 200 STR for skyting på lengre hold. Kanskje melder jeg meg også på er PRS stevne.

 

Jeg må få gjenget pipa. Såvidt jeg skjønner er det flere standarder for sånne gjenger. Hva bør jeg be børsemakeren lage?

Hva bør jeg så sette på pipa, lyddemper eller rekylbrems?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

M18x1. Brems til konkurranse. Trening sammen med andre, demper, eller uten brems. Selv har jeg kun brems, Vision sin. Personlig syns jeg ikke smellet er ubehagelig, og har ikke noe mot at andre bruker brems heller, men jeg har gode hørselvern. Det skal jo smelle litt også, litt av morroa. Ikke alle er enige i det, forståelig nok.

Link to comment
Share on other sites

M18x1 6H

 

I praksis bør du ha både brems og demper. Skal du bruke rifla på en skytebane med "innelukket" standplass, eller på en full standplass med folk som ikke er PRS skyttere, så bruk for all del demper, eller for den del ingen ting. 

De fleste er enige i at brems er en fordel i PRS, i konkurranse, og nå med 6mm, og til nød 6.5 Creedmoor så er det ikke SÅ ille - før når folk trodde man måtte ha 300WM, og alle de andre hadde blodladd 6.5x55 så kunne det bli bråkete.

Samtidig er det en del tilfeller man ønsker seg en demper, vanligvis for å spare naboene, eller for å gå mest mulig under radar ved langholdsskyting.

 

K

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, M67 said:

Samtidig er det en del tilfeller man ønsker seg en demper, vanligvis for å spare naboene, eller for å gå mest mulig under radar ved langholdsskyting.

Eller bare for egen del og komfort om man driver med langholdsskyting hvor tiden ikke spiller noen rolle. Skal man bare kose seg og ikke har det travelt er det lite som slår en lyddemper 😏. Men kjøp en i stål som tåler bruk, f.eks en Ase Utra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (6 minutter siden):

Eller bare for egen del og komfort om man driver med langholdsskyting hvor tiden ikke spiller noen rolle. Skal man bare kose seg og ikke har det travelt er det lite som slår en lyddemper 😏.

Absolutt, men samtidig ser en treffene sine mye bedre om en bruker brems. Og rifla er mer håndterlig om PRS er temaet.

 

Bly skrev (6 minutter siden):

Men kjøp en i stål som tåler bruk, f.eks en Ase Utra.

Ja. Og et godt trekk, ASE utra har jo trekk laget for demperene sine.

 

Men, bare for å ha sagt det. Man overlever fint uten noen av delene. Er man på budsjett så trenger man faktisk verken brems eller lyddemper. 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, M67 said:

Absolutt, men samtidig ser en treffene sine mye bedre om en bruker brems.

Og skyter du langhold, så skyter du ikke langt nok om rekyl er et problem😂

Link to comment
Share on other sites

 

Bly skrev (53 minutter siden):

så skyter du ikke langt nok om rekyl er et problem

Om rekyl er et problem så ligger du ikke stødig nok på magen?

I PRS er rekyl et problem. Alltid, uansett.

 

 

Bäke skrev (6 timer siden):

melder jeg meg også på er PRS stevne

Rekyl flytter på rifla, og all flytting på rifla stjeler både presisjon og tid. Bruker du 1 sekund ekstra på å rette på rifla etter et skudd så kan det være 10-20% av tida du bruker, Tida du trengte til å skyte de to skuddene du ikke rakk.

Og siden du ikke ligger stødig på magen, kanskje det koster en bom eller to, siden rekylen gjør at du ikke ser like godt hvor du treffer uansett hvor langt det er. 

 

 

 

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...