Jump to content

Lange patroner i Tikka T3x 308


Akto

Recommended Posts

Finnes det løsninger i forhold til å modifisere magasinet til Tikka T3x i 308? Magasinet setter en begrensning på ca 71,8 mm patronlengde, og det er med enkelte kuler at jeg kunne tenke meg å utnytte opp mot 73 mm lengde, som det er plass til. Ser at sluttstykkeet i bakre stilling er godt bak hylsebunn (rundt en cm) og vil kunne hente frem en ny patron selv om magasinet er modifisert i bakkant. Men det virker som om det er sveiset eller limt, så jeg får det ikke fra hverandre. Noen som vet om en løsning, enten hjemmesnekret eller hyllevare. Passer for eksempel magasinet til 6,5x55 eller 30-06 i denne låsekassa? Ser jo veldig likt ut.

 

IMG_5265.png.fae9cce2a92af0069c38616db5ff88d8.png

Edited by Akto
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville sjekka om matinga er ok fra "langt" magasin før jeg gikk til innkjøp av boltstopp og magasiner. Bare å prøve i rifla til noen som har det. Man trenger ikke å kamre fullstendig, så det duger med ei rifle til feks 30-06 eller annen "lang" patron. Ville laget både lange og korte dummier og prøvd.

For øvrig vanvittig pris på nevnte boltstopp. Skjønner at logistikken koster mye mer enn produksjonskostnaden, men om den hadde kostet 190,- så burde det vel likevel gitt rimelig god dekning i alle ledd dekning etter "normale" mål. Men slik har det blitt med mye, prisene synes å bli mye godt satt etter markedets (norsk) tåleevne (pluss litt til), og ikke etter rimelig nivå på dekningsbidrag. Ville iaf hørt med Schou.

Edit; Sjekka litt på nettet, og finner at det burde gå an å få inn en boltstopp i stål fra UK for en femhundrelapp inkl mva og frakt.

Svindyrt også  i Canada for en original, men likevel halve prisen av den  nevnte ovenfor.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Her er en forumpost av en som bruker lange Tikka T3 magasiner til 308:

http://www.outdoorsmenforum.ca/showthread.php?t=382222

 

Ser ikke ut til at du trenger å kjøpe ny boltstop heller, du kan file ned den du har. 

Om du får verifisert at langt magasin går med 308, slik som @vavlo sier, så ville jeg først prøvd å file ned eksisterende boltstop. Så kan du heller kjøpe inn nytt boltstop kit om du ødelegger den du har, eller om du angrer deg og vil ha boltstop som er tilpasset 308 igjen. 

 

Link to comment
Share on other sites

Losvar skrev (1 time siden):

Boltstoppen kan files ned for lengere patroner, ikke bruk haugevis med penger på å kjøpe ny med mindre du føler behovet for en til korte patroner også.

 

har vurdert det samme i min Tikka T3x i 6,5PRC så den kan ta 300PRC, er det noe problem med å ha lang vandring på bolt når man bruker korte patroner ? (annet at man få lengre boltgang) 

tenker man kan vel ha boltstopp beregnet for lange patroner uavhengig hva man skyter? 

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (På 5.3.2024 den 11.46):

 

har vurdert det samme i min Tikka T3x i 6,5PRC så den kan ta 300PRC, er det noe problem med å ha lang vandring på bolt når man bruker korte patroner ? (annet at man få lengre boltgang) 

tenker man kan vel ha boltstopp beregnet for lange patroner uavhengig hva man skyter? 

Ingen praktiske problemer så vidt jeg kan se, vil få litt mer slark når bolt er helt bak grunnet mindre bæreflate, men tviler på at det har noen praktisk betydning.

Aldri hørt noen klage på boltgange til Tikka uansett patron den brukes med.

Link to comment
Share on other sites

Bare sjekk om en må starte med å flytte hodet unna bolten under ladegrep hvis man bygger om til "long action".

I så tilfelle ville jeg aldri forlenge sluttstykkevandringen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...