Jump to content

bedre presisjon i ruger 10/22 target? skytebanen 29.12.08


tikkakjell

Recommended Posts

noe som kan gjør for å få bedre presisjon i denne uten noen alt for store inngrep? skyter samlinger på ca 20mm på 50m med cci subsonic hp, er egentleg fornøyd me de sio dette er ein halv auto, men alltid gøy men litt bedre presisjon :) løpet kviler på stokken på denne, skal de vere slik på desse våpena?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det siste du skal gjøre, er å grave ut av stokken, for å frilegge pipa. Denne børsa trenger nettop disse pungtene, pga av måten pipa er festet i kassa på.

Har ikke 10/22 selv, men har lest en del artikler på WWW.Rimfirecentral.com og der står det masse om disse børsene.

Blant annet kom det frem at 10/22 kan helt miste presisjonen ved full frilegg, derfor skriver jeg det over. Er løpskanalen først raspa rein, så er det gjort.

Gå inn på siden over, så står det 100 tusen tips.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok rimfirecentral er stedet å lese ja. Prøvde å frilegge pipa på min, men når treffpunktet flyttet seg 5-10cm ned skjønte jeg at kassa ikke kan bære en så tung pipe uten hjelp. Ikke noe problem, var jo bare å bedde opp nytt anlegg foran i stokken.

då holder eg fingrene unna stokken :P stod masse fornuftigt på den sida der. ka presisjon kan eg forvente av rugeren min egentleg?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest loudenboomer

Jeg har tidligere hatt sabla lyst på en slik jeg også - men mine presisjonskrav har alltid stoppet meg fra å ta skrittet ut å kjøpe en. Når en kompis av meg kjøpte og enkelte slengere, relatert til våpen, gikk utenfor kulefanger på 50 meter skrinla jeg prosjektet. Men har i ettertid skjønt at problemene han hadde med sitt våpen var utenom det normale.

 

Snakket med Alm'en og han mente heldemping gjorde susen også for dette våpenet presisjonsmessig.

 

Uten å gå helt OT - noen som vet hvordan kulde påvirket treffpunkt og preisjon (seig olje som stivner i mekanismen osv).

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Brukte min 10/22T i første runde med web cup, og har da hatt samlinger ned på 10mm 5sk på 50m med den. Og den er helt standar utførelse :wink:

 

Har hørt at presisjonen forbedres ved noe tids bruk (mekanismen slites til og blir jevnere) - har din gått mange skudd?

Link to comment
Share on other sites

Siden emnet er 10/22, så tør jeg meg frempå med noen spørsmål om regularitet og presisjon.

 

10/22 med sub amo: Kan man få sikker repetering med sub amo i 10/22?

 

10/22 heldempet: Kan man få sikker repetering med sub/standard amo i heldempet 10/22?

 

Noen med erfaring med KIDD 2 stage avtrekkergruppe, her hjemme på berget?

 

Og tilslutt: Hvilken presisjon er nomal på Alms heldempede 10/22 rifler?

Link to comment
Share on other sites

Min heldempet Alms 10/22 har ingen repetisjonsproblemer med de fleste sub amunisjon jeg har testet hittill, bla Eley,Remington og CCI. Men jeg bruker helst CCI sub hp, da de har minst tilfeller av overlydsknall. Lapua har ingen smell, men litt ladeproblemer.

Dette var da rifla var ny, kansje en ny test hadde vist noe annet nå etter 1000 skudd.

 

 

Var i utgangspungtet fornøyd med presisjonen, men fingerkløen gjorde at jeg måtte prøve å headspace. Hadde lest om svært store toleranser på 10/22 sluttstykker,opptil 0,3mm, men det var ikke tilfelle på min, bare 0,08mm å pusse av.

 

Under er en blink skutt på 50 meter med CCI sub hp. Bra nok presisjon til mitt bruk, kråke osv opptil 75 meter.

th_53880_3200002_122_846lo.JPG

Link to comment
Share on other sites

tenkte meg ein tur på banen å skyte inn ruger'en i måro å teste litt ammo. har nettopp ribba ruger'en heilt og pussa alt, utruleg kor mykje dritt som kommer inni mekanismen :? fekk ein overaskende pakke av meg sjøl og på julafta og, ein bsa sweet 6-18*40 :P så blir litt lettere å teste presisjonen med litt meir forstørrelse :P

 

slik ser ruger'en ut med ny kikkert :)

normal_PC260003.JPG

normal_PC260004.JPG

normal_PC260005.JPG

normal_PC260006.JPG

normal_PC260007.JPG

Link to comment
Share on other sites

Sitter her og verker etter noe lignende selv, er det slik og forstå at folkens er fornøyd med denne og kan annbefale denne?

PS: Hvordan gikk det med resultata på skytebana tikkakjell?

 

 

ruger 10/22 er å ambefale, utruleg godt og fint våpen :P skal på skyte banen i måro når eg står opp tenkte eg vist de blir vind stille :P håpe eg får tatt litt bilder så eg får lagt ut og :) glede meg iallefall til å lufte rugeren igjen :P

Link to comment
Share on other sites

Sitter her og verker etter noe lignende selv, er det slik og forstå at folkens er fornøyd med denne og kan annbefale denne?

PS: Hvordan gikk det med resultata på skytebana tikkakjell?

 

 

 

 

 

 

 

John

:mrgreen:

 

jeg har bare 10/22 standard men jeg kan helt klart si at den er helt klart noe å anbefale! :D :D om du ikke har planer om å koste på noe så kjøper du like så godt target med en gang. men om du er som meg og har planer om å bygge om så går du for std.

Link to comment
Share on other sites

kom nett heim fra skyte banen, glømte jo seff kamera. men de var like godt :( prøvde masse forskjellige skudd men presisjonen var veldig skuffende, cci subsonic hp gjekk best, men langt ifra bra, ca 30mm spredning på 45m :( vurderer nesten å kjøpe meg brno igjen. eineste positive var den nye kikkerten, den virket veldig bra 8) ta meg ein tur på banen igjen på mandag å prøve litt til då trur eg.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer eg til og følge med!

Hold meg oppdatert Kjell :D

Har en god venn som sendte meg en mld via forumet i går og innviterte meg til og låne hans også.

.22lr skal eg ha meg, vet bare ikke hva enda.. Halvauto hadde jo vert kjekt da :twisted:

 

 

skal huske kamera på mandag. har over hode ikkje lyst å bytte ut rugeren :) kan jo hende presisjonen blir bedre når eg har skutt litt, pussa løpet 110% reint når eg rensa resten børsa, kan hende de er derfor presisjonen ikkje blei så bra. men men får sjå på mandag :P

Link to comment
Share on other sites

var på skyebanen igjen i dag. utruleg kresen på ammo rugeren min. men gjekk best med eley biathlon, egentleg fornøyd med resultatet av den ammoen. men fytti grisen så vanskeleg de er å ta likt avtrekk og ta opp den little rekylen som er i 22lr likt på hvert skudd, rekne med dette er veldig viktig på 22. men blei tatt lite bilder men eg slenge ut dei få bildene eg tok. var iallefall ein knall dag på banen, skaut ca 300 skudd me den, måtte jo ha litt konkuranser med dei eg var med og, pluss litt masse trygg tulle skyting :P til slutt begynte magasinet å få mate problem så då gjekk eg heim :P

 

utsikt utover banen

normal_PC290001.JPG

her er dei klar til skyting. anders med brno 22lr, sigvald med savage 17hmr

normal_PC290002.JPG

eg i full sving med ruger'en

normal_PC290003.JPG

beste samling med eley biathlon. de skuddet lengst oppe såg eg at eg rykket litt, ellers heilt ok samling. avstand 50m

normal_PC290007.JPG

Link to comment
Share on other sites

Dette var da som pokker da..

Ble misunnelig eg når eg ser skytebana deres..under tak og greier.. :D

Når eg tenker over det blei eg rett og slett veeeeeeldigt misunnelig.. :lol:

Nå skulle eg plutselig ønske at det var ei løe i nærheten.. Dette må forskes litt på.. :wink:

Flott med bilder og flotte resultater på pappen.

Kan ikke si at dette virker avskrekkende på meg nei..

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

skyter med orginalt avtrekk ja. banen er heilt grei den. skal handle meg meir eley skudd i måro så då blir de ny tur på banen på fredag rekne eg med, tenkte å skyte på litt lengre hold og då. blei iallefall fornøyd med den samlingen der, sa vill de vise seg om dei er politlige dei skudda på fredag. :P sjå om eg ikkje får tatt noen bilder då og. kansje prøve å komme meg inn på 200m med skudda :P skal iallefall kosa meg med litt pussing av magasin og lade mekanismen på ruger'en i kveld sio den var så flink :)

Link to comment
Share on other sites

Til Vingemuttern. Ja, jeg har en KIDD two stage montert i min Ruger 10/22. Og det kan bekreftes at det er noe av det beste jeg har vært borti når det gjelder avtrekk. Det inkluderer også avtrekket til en Sako TRG 42. Noe i nærheten av en glasstav som knekker når skuddet går hvis du skjønner hva jeg mener. Kjøpte min fra www.rudefatdog.com. Hele børsa er totalrenovert for å si det sånn. Skrev en artikkel om den på det gamle sluttstykket. Dere kan lese om vidunderet på http://www.coolguyguns.com/. Og for min del var avtrekket vel verd pengene og avtrekksvekta er satt til 17 oz eller noe i underkant av en halv kilo.

 

Jaktterrier

Link to comment
Share on other sites

Jaktterrier@

Hvordan bruker du rifla? Er det kun baneskyting, eller går det mye i jakt? Har hørt litt forskjelligt om two stage avtrekkere og jakt.

 

For meg blir det en 40/60 bruk om en slik kommer i hus (meningen er at den skal ta over som jaktmaskin, og cz'n skal bli mere rendyrket treningsrifle). Så jeg trenger ett avtrekk som først og fremst passer til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker i all hovedsak børsa til treningsskyting på blink. Fint grunnlag for de andre børsene. Og til dette formålet fungerer avtrekket kjempebra. 600 gram og fjellrypejakt med kalde fingre er kanskje ikke helt perfekt, men avtekket er justerbart. Er du på utkikk etter det beste avtrekket for din 10/22 kommer du ikke utenom KIDD. Jeg mener det er verd pengene. Børsa mi har forøvrig en stokk fra Revolution som heter Yukon. Egner seg godt til stående skyting. Videre stitter det ei A&B-pipe på 18" i låskassen. Låskassen er lakkert rød og det samme er flutene i pipa. :D Mao ei skikkelig h... KIDD-avtrekket føler jeg var mer enn prikken over i-en for å si det slik. Ei veldig god og presis børse å skyte med. Den liker spesielt godt Winchester Sub-ammo. Ingen problem med funksjonering. Artig å skyte på 100 m med den da den setter hele magasinet i innertieren.

 

Jaktterrier

Link to comment
Share on other sites

var å skjøt oppe på gården til en kompis i dag for å prøve 25 skudds magasinene jeg fikk i posten fra jaktdepotet her en dag. skjøt først 3 serier med cci standard. som vanlig spredde disse. og det var ikke noe om at de lå på en side eller noe sånn. det er bare enkelt å greit dritt ammo i mitt våpen :P men så når løpet begynnte å få en liten lunk etter ca 75 skudd og jeg peiset i ett magasin med remington HP supersonic la jeg merke til at det ble ett helt annet våpen. den samlet alle 25 skuddene på ett krone stykke! trodde ikke det var mulig med kliss original 10/22 standard! ble mildt sagt imponert! før så har jo børsa spredd for alle vinder med all slags ammo. utenom eley subsonic, men den brukes kun til jakt etter som den trossalt koster over krona og med mitt skudd forbruk blir det fort dyrt :P

 

noen som har noen bilder ja? skal se om jeg ikke får ut noen bilder når jeg kommer hjem igjen til helga. må bare få i noe kamera etter som det gikk sundt for ikke så lenge siden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...