Jump to content

Endelig fått meg Laika


Melvin

Recommended Posts

Du kan si til kompisen din at Asta er para med Mosku i Finland, så i april blir det valp på han også :wink:

Har virkelig trua på den kombinasjonen der :D

 

Det skal jeg gjøre. Han gleder seg stort til å bli laika eier han også. Skulle tro det skulle bli bra bikjer ut av den kombiansjonen der. Finsk rasemester. Det burde bli bra.

 

Forhåpentlig hvis blir det rasemesterskap på oss begge to til neste år. :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Laikaen vokser og utvikler seg. Så jeg tenkte det var på tide og oppdatere litt.

 

På lørdag var vi en tur på vår private hjemmelagde lærdue bane for å prøve å gjøre bikja skuddvant.

Startet litt forsiktig på lang avstand, noe som gikk som en drømm. Og etter 5 min gikk bikja og taslet rundt beina våre mens vi skøyt. Det gikk noen pakker. Uten å ta notis av skudda i det hele tatt. Så da er det punktet krysset av på lista.

 

På Søndag var vi ute å prøvde å lure sjøørreten.

 

Er ikke lett å prøve å få en valp til å sitte stille for å prøve å ta bilder. SÅ det ble med sia til.

P2040030.JPG?imgmax=512

 

Leking og slossing er favoritt gesjeften.

P2040031.JPG?imgmax=512

 

P2040032.JPG?imgmax=512

 

Deilig å slappe av ette en god tur.

P2040023.JPG?imgmax=512

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Gratulerer :)

Har ikke sett denne tråden før, har du ikke flere bilder?

Hvor stor er laikan din nå?

Lurer litt, for min er nå 6 mnd og har tatt igjen Odin (øsl på snart 12 år)

Han har vokst noe grusomt syns jeg :shock:

 

Takker

Planen var å følge opp med litt flere bilder. Men det har druknet litt i hus opppussing.

Jeg har ei litta tispe. Synes egentlig hun er litt lita. Men tror hun er godt over minstekravet. SKal måle henne og se. Kommer flere bilder. Digital kameraet midt drukna jeg i Anarjohka i helgen. Så må handle et nytt et først. :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

På tide og oppdatere denna litt.

Kompakt kameraet mitt har tatt kvelden så det blir med mobilkamera. Håper kvaliteten er grei nok.

Frøkna har blitt elve mnd. Og har nå fått løpetid. Litt kjipt tidspunkt.

 

Men vi rakk og få noen dager på jakt før det. Innimellom hus opp pussing og studier.

 

Dette er en dame med mye jaktlyst og foreløpig lite vett. Har tro på at ting faller på plass etter hvert.

Første dagen i elgjakta dro frøkna avgåre i en forykende rådyr los, som selv basseten min ville vært misunnelig på. Rett og slett losa på strengen, men med 4 ganger så høy hastighet. Og ble borte i 9 timer første dagen. Siden jeg allerede har en rådyrhund og definitivt ikke trenger to. Og at jeg synes 9 timer er litt lenge for en unghund på 11 mnd. Ble det kjapt besluttet av matfar at de neste dagene skulle hun spore i sele for å få den riktige lukta inn i nesa.

 

IMAGE_094.jpg

 

 

Her er senior, meg og junior på den første elgen frk sporet inn til en av postene. Vi lå 200 meter bak når det smalt og hadde de på overvær. Utrolig spennede. En liten piggokse. Og forhåpentlighvis et skritt videre til rådyr rein bikje.

 

 

IMAGE_110.jpg

 

Ligger å tar livet helt med ro. Hund og fører må slappe av når sjansen byr seg.

 

P9082128.JPG

 

 

På vei hjem etter en fantastisk dag på skauen. Hvet ikke hvem som synes det er mest stas og sitte på. Gutta eller bikjene.

 

IMAGE_083.jpg

 

Også må vi snike inn litt ros til basseten min. Her på et vellykket dødsøk etter ei ku på 230 kilo.

Kua løp 300 meter etter et lunge skudd og vi måtte fram med "moppen" for å finne henne igjen.

En annen hundefører hadde prøvd først med en elghund uten å finne noe som helst.

"Moppen" ble hentet fram og vi fikk oppgaven. Fant ikke noen ting på skudd plassen men etter 50 meter sporing fant vi blod. Vi sporet på og fikk gjevnlig bekreftelser i form av blod om at vi var på riktig vei.

Og etter 300 meter fant vi den dau nedi en bekk inni ei skikkelig tette.

 

IMAGE_084.jpg

 

En meget fornøyd hundefører etter bra sporarbeid.

 

Gleder oss meget til løpetia er over og vi kan begynne å jakte igjen.

 

Hvor lenge venter dere fra bikja begynner å blø til dere begynner å jakte igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Nå har frøkna rundet 1.5 år så det er vel på tide med noen skikkelig bilder. Blir ikke mange jakt bilder nå som jakta er over og båndtvangen har slått inn for fult. Men gå på tur det kan vi.

 

normal_IMG_9479.JPGSynes hun har blitt fantastisk pen å se på. Gleder meg til første utstilling.

 

normal_IMG_9546.JPG

 

Det er flere laikaer som kan fly :lol:

 

normal_IMG_9526.JPG

Ingen ting er som et bad. Spiller ingen rolle om is sørpa ligger å flyter i overflaten.

 

normal_IMG_9514.JPGViktig å holde halen høyt så den ikke blir våt.

 

normal_IMG_9532.JPG"Selvfølgelig kan jeg posere for fotografen, hei hva var den lyden?"

 

normal_IMG_9534.JPG

 

normal_IMG_9535.JPG

 

normal_IMG_9536.JPG

 

Tror ikke hun kommer til å nøle så veldig med og hive seg på elva etter elgen.

Har allerede hatt flere fine svømmeturer etter både ender og bever.

Hadde hun greid og holde kjeft ved viltkontakt å ikke ta helt av gårde skulle hun fått testet å apporter bever. Men det må vi trene litt mer på. :)

 

Håper bildene faller i smak.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 years later...

Dette endte overhode ikke som jeg hadde tenkt meg.

27. juli forulykka Manta (Pinky) tragisk og døde 4.5 år gammel.

 

430257_10152022792070473_1727689113_n.jpg

 

181761_10150426039745473_2599360_n.jpg

 

263420_10150714902305473_3272972_n.jpg

 

197252_10150475796390473_5283788_n.jpg

 

2573_156788805472_3772652_n.jpg

 

74470_10150325380430473_2470356_n.jpg

 

303177_10150903144510473_361680850_n.jpg

 

Pinky du var høyt elsket og kommer til å bli enda høyere savnet. :cry:

 

399725_10152136489115473_1545542043_n.jpg

 

Arvtageren din har nettopp kommet i hus i form av en 7 uker Jamt tispe. Blir spennende å se om hun kan fylle dine fotspor.

 

R.I.P min venn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...