Jump to content

Kløv til Gordonsetter


strafix

Recommended Posts

Jeg vurderer å anskaffe en kløv til min GS og vil ha råd og tanker om valg. Har lest litt og mange anbefaler laika og seleverkstedet sine kløver, men min GS er ikke innkjøpt med kløving som primærformål og jeg tror derfor at en av de rimeligere variantene vil kunne passe vårt bruk. Dersom kløven sitter godt på hunden selvfølgelig.

 

Noen som har forsøkt Palisades Pack - Kløv m/avtagbare vesker ?

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=67506

 

Fordelen med denne slik som jeg ser det er at veskene kan taes av og da har jeg en fin trekksele til hunden for snørekjøring på ski. I tillegg er den mye luftigere enn andre kløver slik at den er godt egnet for bruk på varme sommerdager har jeg lest.

 

Jeg har imidlertid ikke sett denne i virkeligheten, men er den verdt å kikke på? Andre tips?

Link to comment
Share on other sites

skal ikke påberope meg å ha mye greie på kløv.

Jeg kjøpte ett par av typen Kennel og har hatt dem i mange år. De er laget av ett tykt grønt weblignende stoff(cordura?) og ser ut til å ha god kvalitet. Passformen er helt ok, og selv om de kun brukes ett par ganger i året er det ikke noe problem for bikkjene mtp. ubehag eller lignende( de bærer ikke tungt på lengre strekker).

Flere gode løsninger mtp. festeanordninger og lommer, og mulighet for å heise dem opp ved passering av elver og myrområder.

Nå er jeg usikker på om de er å få i forskjellige størrelser, men de jeg har passer bra til engelsksetter hannbikkjer og bør således også passe til GS.

De er min enste erfaring med kløv, men jeg kan trygt anbefale dem.

Pris rundt 1000+ for 10-15 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Jutul her...

Om hunden din ikke er anskaffet primært før kløving, så klarer du deg lenge med en billig variant.

Og billige utgaver kan passe fint de :)

 

Shira med Kennel kløv

HPIM1570.jpg

 

Odin (R.I.P) med Kennel kløv

Hardangervidda07026.jpg

 

Det er er jo også viktig å sørge for at vekten er likt fordelt i sekkene.

 

Bare husk at man tar pauser. Blir trøtt av å bære sekk... :wink:

Hardangervidda07037.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har en Kennel kløv, som jeg synes funker bra. Husker ikke prisen, men det var vel ca 1200-1400kr. Sitter fint på bikkja og er lett å tilpasse, samtidig som den er rask å ta av og på. Den finnes i flere størrelser såvidt jeg vet, har str. M til en SV hannhund av normal størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha en sterk kløv for lange turer, er det etter mitt syn, bare en variant: Laika.

 

Den er sterk og lett, i tillegg til å sitte perfekt på hunden. Har en kompis som var på langtur med tre hunder. En laika, en kennel og en seleverkstedet sin variant. Var kun laika-kløven som ikke gav gnagsår på hundene. Resultatet ble at han måtte rullere kløvene på hundene.

 

Hvis det er kløv for kun korte koseturer derimot, tror jeg det meste holder. Dvs, bare det passer hunden din.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...