Jump to content

Tanfoglio Stock III


Lima

Recommended Posts

Det finnes flere i Norge som skyter Stock III.

 

Stock III er ble sluppet på IWA i mars tidligere iår, og kom på markedet rundt mai.

Den har nok ikke hatt like stor suksess som Shadow fra CZ, men Stock III var nok

tiltenkt å havne ut som en sterk konkurrent til Shadow'en.

 

Stock III er blånert, har stillbare sikter og har 5" sleide/pipe/ramme, og blir derfor 0.5" lenger enn Stock II.

Den har i motsetning til Stock II også fått rail under ramma til ting&tang,

slik som SP-01 modellene først kom ut med.

Dette gjør den framtung, men godt balansert

og veier faktisk mer enn forgjengeren Stock II - selv med tynn pipe!

Jeg mener du kan flytte avtrekksdelene fra Stock II over til Stock III om du ønsker bedre avtrekk.

Det sies... og synes selv at Stock II avtrekket er bedre enn på Stock III.

 

Prismessig ligger den i sterk konkurranse mot konkurrenten fra Tjekkia;

Stock III kr. 9990,-

Shadow kr. 6990,- - 8290,- (varierer litt utifra forhandlere og diverse tilbud)

Skal du ha stillbare sikter på Shadow kan du plusse på 1000-1500,- og havner da rundt 8500,- - 9790,-

Link to comment
Share on other sites

Ville annbefalt Stock III, grepet er vel det beste på markedet etter min mening.

Rekylen føler jeg er mindre på stock III en på stockII, avtrekket er greit ifra boksen men etter ca 3000 skudd er det blitt bedre, lite tips er ventilslipepasta på avtrekksdelene som "smøring"

Nå skal vel Eric Grauffel skyte denne modellen til neste år også, skal bli morro å se hvordan han klarer seg i denne klassen.

 

 

Rino

Link to comment
Share on other sites

Nybegynner på praktisk her:) Jeg var fast bestemt på en Stock III da jeg skulle kjøpe første våpen. Ringte til tre forskjellige forhandlere som fører begge og ble anbefalt CZen av alle. Grunnen var rett og slett tilgangen på deler og utstyr. Dette kan jeg ingenting om, men etter å ha blitt forespeilet inntil 3 mnd ventetid på ekstra magasiner og hylster til TFen ble det tsjekkisk på meg. Har aldri skutt med TFen, men ble fortalt at disse ut fra boksen presterer ganske likt (og helt sikkert for en nybegynner som meg..)

Link to comment
Share on other sites

Ang. Stock 2 vs 3 så spurte jeg Grauffel om dem på GV og fikk følgende svar:

 

It's a good question. Both have their strong point. My 2 match guns in PD are, one Stock II and one Stock III. They are pretty much the same when you shoot them. it's more the style of the gun that will make your choice.

If it's like in Open, I will shot one match with one gun, another match with the other gun.. :-)

 

Jeg har en Stock 2 som jeg liker godt. Av en eller annen grunn fikk jeg mest lyst på en 2 og så betydde også tilgjengelig het en del. Da jeg skulle handle hadde Winge bare en 2er inne og ingen 3ere tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

 

Da tror jeg at jeg legger meg i ro med III`ern da jeg forstår det dithen at det er litt problematisk å få tak i deler rimelig raskt.

 

Får tenke meg om vedrørende II`ern da jeg egentlig var ute etter ett våpen som var tung på "tuppen".

 

Har en CZ Shadow og er ute etter et reservevåpen og tenkte det kunne være en ide å ha et annet reservevåpen enn en CZ, men en som var i samme gate.

 

Noen som har noen forslag til pistol som vil passe ypperlig til reservevåpen i production ??

 

Lima

Link to comment
Share on other sites

Regnet med respons på "alternativt" reservevåpen :-)

 

Grunnen til at jeg luftet spørsmålet er at enkelte "felt veteraner" mente jeg burde velge et annet våpen med ca. samme vekt etc., men jeg fant det litt unaturlig.

 

Det ser jeg flere også mener.

 

Takk for svar.

 

Lima

Link to comment
Share on other sites

En fordel med å holde seg på samme "plattform", vil jo være at du slipper justering av rigg og at du slipper å gå dobbelt opp på magasiner og den slags. Mye av poenget med et reservevåpen, er jo også at du kan ødelegge pistolen på stage 4, og så plukke opp der du slapp på stage 5, uten omstilling eller innkjøring.

Link to comment
Share on other sites

Hele poenget med reservepistol som JonAre sier er å ha ett helt identisk våpen som man bare plukker opp i konkurranse uten å måtte tilvenne seg eller justere hylster osv. for å fortsette konkurransen.

Det blir som i bilsporten - man skifter dekk om det slites ut eller pungterer.... RESERVEDEKK!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Takker for svaret.

 

Når det gjelder deler, så vet jeg ikke. Så bare tidligere i tråden at noen hadde blitt anbefalt å kjøpe Shadow foran Stock 3 på av dårlig tilgang på deler og hylstre. Men dette var i 2011, derfor lurer jeg på om dette fortsatt er et gyldig argument (om det noen gang har vært det) :)

Link to comment
Share on other sites

Neida.

 

Double action semi automatic pistol for I.P.S.C.. - Production division – competitions.

The pistol will be tuned and the trigger job will be done by our custom shop.

The Stock III model has a cylindric barrel with polygonal rifling, the slide has large serrations for easier operation, full adjustable rear sight and dovetail front sight.

The frame has a longer fore end up to the slide muzzle for better balancing and a picatinny rails for mounting tactical lights and/or laser devices.

The pistol a special ceramic coating and is supplied with: ambidextrous safety, Xtreme aluminum grips, Xtreme Hammer, Xtreme Guide Rod, Xtreme Firing Pin,, Xtreme front sight with Fiber Optic and a custom magazine catch.

in the pistol case there are: the cleaning set, a steel front sight and three spare magazine.

A certificate signed by the 5 times world champion Eric Grauffel guarantee the quality of the product.

 

http://www.tanfoglio.it/eng/catalogo/xt ... treme.html

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg sto og sammenlignet litt i butikk for et par uker siden. Det jeg først og frems la merke til var at på Shadow var DA-avtrekket jevnt hele veien, mens på Stock 3 var det en markert overgang helt på slutten, hvor det ble litt tyngre.

 

Jeg endte opp med en Stock 3. Mye på grunn av grepet. Kjøpte på Intersport Bogstadveien. De har noen med alu-grep og fibersikte fra fabrikk. (ikke Special)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...