Jump to content

Test av CMMG 22lr kit for AR15


Recommended Posts

Har du dratt hjem fra skytebanen med dårlig samvittighet over hvor mye penger du har skutt bort på ammunisjon?

Litt av morroa blir borte når en skikkelig treningsøkt kanskje koster 1000 kroner i ammo, eller mange titials timer foran ladebenken for å spare litt penger på ammunisjon. Løsningen er enkel, hvertfall for de med AR15.

 

Først må jeg si at jeg er svært skeptisk til 22lr ombygningssett, hvertfall i halvautomatiske våpen. Etter å ha sett noen reviewer på youtube fikk jeg en litt annen oppfatning. Et CMMG 22lr kit til Ar15 i rutfritt stål ble bestilt hos Practac (Capsicum). Settet kostet rundt 2500 kroner med frakt.

 

P6030007.jpg

Settet er ganke enkelt. Magasin og nytt sluttstykke med sluttstykkebærer.

Hele greia installeres ved å bytte ut sluttstykkebæreren.

 

 

P6030004.jpg

Her ser du CMMG kittet og det originale sluttstykket med slyttstykkebæreren.

 

 

P6030006.jpg

22lr magasinet som følger med kittet. Ved siden av et standard 30 skudds 223 magasin.

 

 

P6030011.jpg

Kittet er installert. Det rustfrie stålet gjør det lett å se om kittet er installert. Er jo kjedelig å ta med seg dette på et stevne :)

 

 

Hvordan er så presisjonen?

Presisjonen ble i dag testet på 25 meter sittende på benk. Skyter med tofot, men uten støtte bak. Var desverre litt vind, så 100 meter testen kommer jeg tilbake med senere.

 

P6030018.jpg

Fiocchi Maxac

 

 

P6030019.jpg

Fiocchi Performance - High Velocity

 

 

P6030013.jpg

Eley standard. Slengeren til venstre er skytterens feil.

 

 

P6030014.jpg

Dynamit Nobel - Subsonic

 

 

P6030016.jpg

Remington - Subsonic

 

 

Presisjonen er jevnt over bra nok den. Jeg skal bruke dette til trening på under 100 meter. De fleste skuddene blir sikkert rundt 25 meter, så dette lover godt.

 

Funksjon:

- Bolten holder seg åpen ved tomt magasin, men går frem når magasinet tas ut. Ved magasinbytte må ladearmen dras.

- Bolt release knappen virker ikke

- Bolt forward assist virker ikke

 

Positive sider:

- Ok til bra presisjon

- Lett installasjon

- Bra funksjonering

 

Negative sider:

- Våpenet blir veldig møkkete.

- Magasinet som følger med er litt underdimensjonert. Det skrangler litt i magasinbrønnen.

- Litt dyrt?

- Dyre ekstramagasin

 

Kommer tilbake med mer informasjon og tester når jeg får tid. Funksjonstester skal selvfølgelig skrives om i fremtiden..... stay tuned.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Glimrende rapport, har drevet å puslet med anmeldelse av samme settet selv. "Findings" er omtrent det samme som deg, men jeg lurer litt på om jeg eventuellt har en noe eldre utgave av settet enn det du har. Mitt sett har en form for fosfatisert overflatefinish som iht diverse amerikanske nettfora trenger mellom 500 og 1000 skudd på å gå seg til.

 

Jeg demonterte settet mitt og slipte/polerte vekk finishen på railene, fordi jeg ikke hadde tid til å vente på tilpassingen, det har fungert knirkefritt etter dette, dog advarer fabrikanten mot demontering.

 

Presisjonen er omtrent par med hva jeg opplever, har ett bilde av 20 skudd sittende på 25 meter med støtte på knærne, hvor 19 av skuddene sitter i 10ern... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Du kan legge til to ting som er litt verdt å få med seg.

 

Ved kanting av børsa under skyting (bruk av off mounts) har settet en tendens til å kaste hylsene opp slik at de lander oppi utkasteråpningen igjen. Ved kjappe dobbeltskudd får jeg ofte forkiling på grunn av dette.

 

Tennstempelet knekker lett ved tørrklikking. Ha ett par ekstra tilgjengelig og ikke trekk av mot tomt kammer.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke så mye å tilføre annet enn at mitt sett av samme typen har fungert 100% hele veien, ikke hatt et klikk på kanskje 1500 skudd og samlinger på 50m tilsvarer ca en halv litt stor appelsin med vanlig CCI. Har aldri hatt behov for å skyte noe kraftigere for å få den til å veksle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...