Jump to content

Tilpassning av kolbe på drilling.


gordon setter

Recommended Posts

Har en Merkel k96 drilling som jeg liker godt og bruker mye.

Men er ikke helt komfortabel med treffprosenten når det gjelder fluktskyting med den.

Har og en Benelli Crio som jeg er meget fornøyd med, skyter meget godt med denne.

 

Det som er med drillingen sett opp mot benellien er at kolbe lengde opp mot avtrekker er ca likt, kolbehøyde stemmer og bra.

Men hvis dere ser på bildene under se er det utrolig forskjell i det som kalles pitch (tror det er det det heter)

Dvs at drillingen peker mye mer forover en benellien når jeg sette kolben flatt mot gulvet.

 

Slik som på dette bildet:

normal_001_Redusert.jpg

 

Annet bilde av samme bare nærmere:

normal_002_Redusert.jpg

 

Det jeg tror ville forbedre fluktskytingen på drilingen er hvis den hadde vært som dette:

normal_003_Redusert.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurer på er om noen her inne som har kunnskap om kolbetilpassning når det gjelder hagleskyting, er om dere er enige om det er dette som gjør den store forskjellen på skytingen?

Eventuelt hvem vil dere anbefale til å gjøre en slik jobb? vil at det skal se bra ut og ikke ødelegge drilingen.

Kostnaden på en slik jobb vil og være avgjørende.

 

Vil helst slippe å selge drillingen av en slik grunn at dette skal begynne å irritere meg :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke anbefalle noen spesielle til tilpassning, men har en teori om forskjellen.

Jeg har selv en drilling og fikk en gang en forklaring på pitchen. Drillingen har en pitch som er tilpasset skyting mot lave mål langs bakken. Mine andre hagler hadde noe i retning en pitch beregnet på høye skudd. Hvis du sikter lavt med hagla vil du antakelig kjenne at den klyper/presser hardere mot nedre del av anleggsflaten (i overkant av armhulen?) Om dette er riktig vet jeg ikke, men jeg "kjøpte" forklaringen. Etter mye trening treffer jeg bra både med hagler og drilling, selv om ballansen på en drilling er litt spesiell..

Link to comment
Share on other sites

Hei noen av oss aktive skyttere kapper av skjeftet bak slik du foreslår men det er mest pga hekting eller at du ikke får hagla helt opp i riktig "posisjon", har du ikke problemer med dette så vil jeg ikke si at du vil skyte stort bedre ved en slik operasjon.

Høyde, fall, Cast off og trening :) er nok mere viktig en skråskjæring av kolben, regner også med at Drillingen er meget framtung så det kan jo også ha litt innvirkning på skytingen din.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å løsne kolbekappa..om jeg klarer, skruen sitter inni helv... hardt.

Våpnet er i kal 20 så oppleves ikke som fremtungt, føler balansen er fin på den.

Til drillingens forsvar har jeg ikke skutt mye på leirduer med den, 6-7 serier kansje.

Skal trene mer med den, og litt psykisk viktig de svarene dere gir her om at pitchen kansje ikke så viktig som jeg trodde :P

Hater å mist fugl pga dårlig fluktskyting, når jeg vet at hadde jeg gått med hagla så hadde de blitt med hjem i sekken.

 

Skaubjønn her på forumet hadde fått byttet bak kappa på sin drilling, skal høre med han hvem som gjorde det, likte den kappa han hadde fått satt på sin drilling, veldig glatt plast kappe orginalt fra merkel som sitter på min, hans var av gummi lik den jeg har på benellien egentlig.

Og eventuelt høre med børsemakeren han brukte om å få fjernet noe av pitchen.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Siden du spør her, så regner jeg med at du ikke er komfortabel med å gjøre det selv... :wink:

 

Bare å kappe kolben og tilpasse kolbekappa, bør enhver børsemaker kunne gjøre uten særlige "dikkedarier"!

Lage ny kolbe fra scratch, tjaaa... Gujord, Vågsland, han i Alta som jeg aldri husker navnet på :oops: Rafdal (Vet ikke om han jobber noe særlig med hagler?) det samme med Hansen...

Det finnes sikkert mange flere som kan gjøre det, men dette var de første jeg kom på i farten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...