Jump to content

Enda en Krag-tråd


Recommended Posts

Ja, nå når det er sommer og det ikke er stort å jakte på, så får man underholde seg selv.

 

Jeg kjøpte en gammel banekrag for en tusenlapp i fjor, med tanker om å begynne md DFS-skyting. Alle må jo ha en Krag, så hvorfor ikke. Nå ble det så som så med DFS, jeg er vel mest for støttemedlem å regne. Imidlertid hender det jo jeg skyter NJFF jaktfelt, og så tenkte jeg at kan folk lage tactikrag så kan vel jeg lage feltkrag.

 

For sikkerhets skyld ble det handlet inn en ny (gammel) stokk til ca. 350 kroner inklusive frakt, i tilfelle det skulle gå helt galt. Jeg fant også ut at tennålsfjæren burde byttes, og tilbringerfjæren knakk under rengjøring så den måtte også erstattes. Her røk det altså til hele 150 kroner i deler.

 

Å feste optikk på Krag er jo ikke så enkelt alltid. men S&K vet råd, så montasje ble bestilt fra junaiten. En pris på ca $90 gjør den sannsynligvis til den dyreste montasjen jeg eier og har. Nå er S&K sin montasje først og fremst tiltenkt US Krag, og passer ikke helt uten videre på norsk Krag. Det skal egentlig slipes vekk metall fra låskassebroen for å få ringen som holder montasjen fast til å passe, men det orket jeg ikke begynne med så jeg kjøpte en lengre skrue fra Brownells i stedet. Litt banning og lirking så fikk jeg det til å sitte bra.

 

Noen tids surfing på handelskammeret åpenbarte en gammel Leupold Vari-X 3-9X40 som gikk for en tusing. At det ikke er klikkjustering men “trinnløs regulering” på denne kikkerten var egentlig en strek i regningen, men med de avstandene som gjelder på jaktfelt, kombinert med egenskapene til 6.5X55-patronen - for ikke å forglemme mine egne høyst beskjedne ferdigheter - har dette null og niks å si i praksis.

DSCF1914.jpg

 

“Meisterstokken” som var utgangspunkt for ny tilpasset stokk måtte ordnes på. Den var noe kort så jeg kappet den rett av i enden, og saget/slipte til en bit eik benkeplate som best det gikk. 8mm gjengestang ble festet i benkeplaten med Araldit, og tilsvarende hull ble borret i stokken. Vanlige stålskiver fungerer som støttehylser, det hadde sikkert vært bedre å finne et rør å kappe til, men det er litt mer rot i verkstedet enn det pleier…

DSCF1798.jpg

 

Gjengestengene fikk gjengene frest litt ned på ene siden slik at låseskruene (tatt fra et IKEA-skap) skal ha noe håndfast å bite i. De må strammes godt til, og det er ikke meningen kolben skal justeres mye frem og tilbake når den først er riktig innstilt for operatørens operasjonelle operasjoner. Hverken GRS eller AICS får konkurranse fra meg med det første.

 

Kolbekammen måtte også heves da kikkertsiktet kommer ganske høyt. I tillegg står kikkerten til venstre for senter, såpass mye at jeg følte det måtte korrigeres for ved hjelp av kolbekammen. Jeg saget derfor ut et stykke slik det er vanlig, men fant frem en bit plank for å øke tykkelsen, den ble festet med lim og treplugger. Så kappet jeg et par biter gjengestang, festet dem på samme måte som på hælen, og borret hull etter nøye mål.

DSCF1799.jpg

 

 

Det gikk ikke så verst - jeg hadde kun håndboremaskin til rådighet og ingen jigg. Det skal jeg ha neste gang… Det var også noe problematisk å få de små mutterne som fungerer som gjengehylser for låseskruene til å sitte ordentlig, overflaten er såpass glatt at Aralditen ikke får så godt feste. Men det gikk til slutt.

 

Hvis noen lurer på hvorfor deler av de justerbare bitene er spraylakkert svarte så er det fordi de ble så fulle av epoksysøl at beising ikke var til å tenke på.

 

For å både lette stokken litt og for å sikre god friflyt hogg jeg vekk en del ved i løpskanalen, samt freste ut noen gode luftehuller.

DSCF1802.jpg

 

Kappet også stokken litt i forkant. Det var en utsparing for reimfeste bak på kolben, den spunset jeg med et stykke granplank jeg hadde slengende. Funket som snus det.

CAM00410.jpg

 

Låsekassen, sluttstykket, magasinet og løpet var som rimelig er fullt av støv, rusk og rask etter å ha stått i et kott i sikkert flere tiår, samt diverse oljerester og annet gørr. Alle deler som kunne løsnes fikk seg en tur i ultralydbadet, og løpet fikk en god puss.

CAM00396.jpg

CAM00397.jpg

 

Avlutningsvis tenkte jeg det var best å bedde låskassen, for det gjør de som kan skyte. Eller får det gjort av andre. Beddemasse koster penger, men heldigvis hade en vennlig men glemsom slektning satt igjen en boks med tokomponent glassfibersparkel. Jeg blandet opp en passelig porsjon, og etter å ha smurt låskasse og skruer med skokrem trakk jeg til skruene og håpte på det beste. Bedding ble det, og det kostet nada. Skylder muligvis broremannen en øl for tjuvlån av sparkel.

DSCF1801.jpg

DSCF1800.jpg

 

Da jeg startet prosjektet var det snakk om å Duracoate stokken, løpet, og kassen. Jeg slo etterhvert fra meg den tanken - jeg ville måttet kjøpe en del utstyr, og det ble i det hele tatt for dyrt. Imidlertid hadde jeg noe terrassebeis til overs. Fargen heter “Bømlo” for de som er interessert. Ikke helt fornøyd med resultatet, da beisen ikke trakk jevnt inn, og det er mulig jeg fjerner beisen og går for kastanjepigmentert gulvolje i stedet.

DSCF1922.jpg

DSCF1916.jpg

 

Jeg så ikke noe poeng i å begynne å kappe og herje på løpet før jeg hadde prøvd riflen i sitt rette element.

DSCF1849.jpg

DSCF1848.jpg

 

Det viste seg å være en heldig avgjørelse. Man skulle jo tro at kroningen hadde fått hard medfart på en slik gammel konkurransebørse, men den gang ei. Kragen presterer vesentlig bedre enn han bak. Illustrasjonsfotoene viser henholdsvis sittende i benk på 100 meter, og stående uten reim på 43 meter.

CAM00567.jpg

CAM00574.jpg

 

Noen problemer er det jo alltid. Jeg opplever at hylseutkastet er litt varierende, noen ganger snur hylsene seg bare i luften og detter ned igjen i kassen med rompen foran. Jeg tenker det er en todelt forklaring, duppedingsen som skal vippe hylsen opp og ut er noe slitt på toppen og gir kansje ikke god nok fart, og det kan også hende at hylsene treffer sidejusteringstårnet på kikkerten. På jaktfelt syns jeg ikke dette er noe uoverkommelig problem da man har god tid og kan plukke ut eventuelle feilutkast manuelt. Jeg skal likevel prøve å bytte utkasteren og se om det hjelper.

 

Da er det verre at dimensjonene på stokken gjør at avtrekkeren ikke kommer langt nok ned i avtrekkerbøylen. Som man kan tenke seg fra illustrasjonen forbedrer ikke dette akkurat avtrekket. Det er neste post på programmet - jeg har latt meg fortelle at det militære avtrekket kan justeres på ymse måter, i tillegg til selvsagt muligheten for danskeavtrekk.

DSCF1924.jpg

Men det må vi ta på neste lønning.

 

Alt i alt kom hele kalaset på rundt 3000 kroner, inklusive rifle, stokk, montasje, kikkert, deler, skruer og lim. Det er ikke så aldeles galt syns jeg. Noen mester til å behandle treverk eller mekanikk blir jeg aldri - men jeg tror fullt og fast på at jeg likevel er unik :mrgreen:

 

Håper noen har hatt glede av å lese og se!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er en mulighet. Det blir nok ikke skrudd så mye frem og tilbake på denne kikkerten uansett så den kunne omtrent stått opp ned uten at det hadde gjort noe.

 

En kuriositet, hvis man ser på bildet av stokken før den ble beiset så kan man skimte de gjenspunsede hullene etter det første forsøket mitt på å drille hull til stengene kolbekammen står på - det gikk først etterpå opp for meg at stengene til kolbekammen da ville kollidere med stengene til "endestykket" på stokken. Jaggu bra jeg hadde tatt vare på noen solide treplugger.

Link to comment
Share on other sites

Montasjen festes med en pinne i hullet for magasinsperren, samt en ring rundt låskassen som strammes med en skrue. Denne ringen er laget for US Krag, som åpenbart er litt slankere akkurat der ringen skal på. Det gjør at man enten må slipe av materiale på låskassen, noe jeg innbiller meg at er meget vanskelig å gjøre jevnt og pent uten tilgang til dreiebenk, eller bruke en lengre skrue og håpe på det beste. Man får da ikke skrudd til slik at åpningen i ringen lukker seg helt, men det sitter bra stramt likevel.

 

Jeg gjorde det siste - bestilte en pakke med slike skruer fra Brownells, så hvis det er andre som skal til med det samme kan de få kjøpe skruen (rimelig!) av meg.

Link to comment
Share on other sites

Montasjen får du enklest kjøpt hos Brownells: SKU 794-001-098WB

 

Prisen er noe over $100 ser jeg nå, det tror jeg faktisk den var da jeg kjøpte den og, uten at det bød på problemer i forhold til å sende den utenlands.

 

Det skal finnes kommersielle avtrekk, men jeg tenkte å prøve meg på å pusse og polere det originale avtrekket først, og shimme litt:

 

http://www.milsurps.com/showthread.php?t=14174

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...