Jump to content

lykt til telling av dyr.


cita

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en Arcmania X6, den er helt konge, ikke noe strølys, kun fokusert stråle.

Den bruker jeg til å lyse opp dyr!

Den videosnutten under her viser den lykta, og det er ikke tull en gang!

 

Finnes en egen tråd om lommelykter her inne, heter noe sånt som "den store lommlykttråden, er noen med meget gode kunnskaper der!

 

Den ble kjøpt hos lightman.no

 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen lyktekspert, så du vil sikkert få mer kvalifiserte forslag enn dette!

Men jeg har en lykt fra Olight som heter SR 90 Intimidator. Den er på 2200 lumen og er oppladbar. Kaster lyset meget langt og egner seg trolig midt i blinken til det du skal drive med.

Link to comment
Share on other sites

Til spotting av dyr tror jeg faktisk jeg hadde droppet LED, og heller satset på HID. Dette fordi fargetemperaturen på led diodene ikke kutter så lett gjennom dårlig vær (tåke,regn,snø osv) mens HID, med en mye varmere fargetemperatur, gjør dette MYE bedre.

 

Selv bruker jeg en 4000 lumen Fire-Foxes III lykt til spotting av dyr, kan se dyrene på en kilometers avstand. Denne lykta er 15 cm lang og bruker 4 18650 oppladbare batterier.

 

Fire-Foxes har kommet med en ny lykt på 6000 lumen, Fire-Foxes FF4. Denne har dessuten flere moduser, og er overlegen min Fire-Foxes III. Både på spredning av lys, og hvor langt den lyser. Basert på mine erfaringer med Fire-Foxes vil jeg sterkt anbefale FF4, da HID er suverent til spotting. Størrelsen på FF4 er nesten lik FF III. FF4 bruker også 4 18650 batterier :)

:;

Og jeg har mange lykter. Jeg samler på de og har nærmere 50 forskjellige lykter, alt fra nøkkelringlykter til svære beist. Har brukt både LED og HID til spotting, og anbefaler HID på det varmeste til slikt bruk. Ellers er LED overlegent på alt annet, bortsett fra spotting av dyr på langt hold (min mening). :)

 

Fire-Foxes FF4 er heller ikke så altfor dyr, litt over 200 $, og kvaliteten er SUPER :D

 

Mathias :)

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Kamera på stativ med lyssterkt objektiv er et godt alternativ.

Når det er stjerneklart med litt måne så går dette kjempe fint der hjorten beiter på markene.

Hvis man samkjører dette og tar bildene på flere steder på samme tid så er mann sikker på å

ikke telle samme dyr flere ganger.. og man får fine bilder :-)

Link to comment
Share on other sites

Led tåler slag bedre enn Glødepærer osv ja, mens så vidt jeg vet tåler glødepærer et videre spenn på temperaturer enn LED, pga metallet.

 

Tror du heller burde tenke på hvilke batterier du burde bruke, hvis lykta skal brukes i kulda. Alkaline og nimh er generelt dårlig i kulda, mens Lithiumbatterier tåler kulda fint :)

 

Synes X21R var sykt dyr med tanke på spesifikasjonene den har, som på ingen måte er spesielt imponerende.

Link to comment
Share on other sites

Er veldig fristet til å kjøpe en FireFox4, men lurer på et par ting!

Ca hvor lenge varer(lyser) et par batterier?

Ser at det finnes mange ulike oppladbare batterier, bør man kjøpe 3100 eller 3400 batterier?

Eller er er 1800 eller 2400 batterier gode nok?

Trenger man mer en ett sett batterier?

Kan disse batteriene lades med en vanlig baterilader?

Link to comment
Share on other sites

Tja, hvis jeg husker rett så lyser den 3 minutter på full kraft (60W) før den automatisk slår seg ned til medium (40W, like mye som min FireFox3, jævlig mye lys!) Den skrur seg ned fra 60 til 40 pga strømsparing og varme, men du kan når som helst skru den tilbake på 60W. Mener å huske at noen fikk rundt 40 min brenntid på 60W tilsammen :) Dette med 3400 mAh batterier.

Fint at den har tre moduser, 60W,40W og 20W :D

 

Gå for enten 3100 eller 3400 mAh batterier. Lykta vil lyse lengst med 3400 mAh batterier, ingen tvil om det :)

Med 1800 og 2400 mAh vil den ikke lyse særlig lenge, i hvertfall ikke i forhold til 3400 mAh. Sørg for å kjøpe kvalitetsbatterier, da denne lykta trekker sykt mye strøm :) Panasonic er et godt merke. Så vidt jeg vet passer ''Unprotected'' batterier best til FF4. Kjøper man Protected (beskyttede) batterier til den må man kutte litt i fjærene i batteriholderen

 

Vil sterkt anbefale å kjøpe minst 2 sett med batterier. Tar vanligvis en del timer å lade et sett med batterier :) Selv har jeg 3 par jeg bruker til min FF3.

 

Man må han en spesiell lithium-lader til disse batteriene. Disse laderne koster vanligvis rundt 100-200 kr. Selv bruker jeg en NiteCore Intellicharge I4 for å lade batteriene, da får jeg ladet 4 stk om gangen, supert!

Koster rett over 100 kr her:

http://www.fasttech.com/product/1119502 ... battery-ch" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Kan anbefale den. Den har innebygd indikator som måler hvor mye strøm det er på hvert batteri (Sørg for all del at alle batteriene viser lik spenning før du bruker den i FF4!)

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Var ute å prøvde lykta i går, syntes den lyste veldig bra men litt stor.

Er veldig i tvil om jeg skal kjøpe den eller satse på fire fox.

Når det gjelder fire fox er det sånn at den må varme seg opp eller virker den med en gang ?

Hvor kjøpte du din ?

Link to comment
Share on other sites

Haha! :D

Knall lykt, du vil ikke bli skuffet!

 

Du har kjøpt de beste batteriene du får tak i, og så lenge de er unprotected så passer de i lykta uten modifikasjoner. Så vidt jeg kan se er disse batteriene unprotected! :D

 

Sikkert grei den laderen, må lade to og to batterier om gangen da :)

(Husk at at du trenger et adapter så laderen passer i norske stikkontakter)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den lyser bedre enn den største til led lenser ja ,også mye mindre :P egentlig jævlig mye lys.

Hvor lenge varer batteria på ff3 på full sprut? trur det går litt støm

Er veldig fornøyd med den.

Var nede så jentungen skulle få prøve,han som bor der kom ut med lykta si (svær jævel av en lykt) som han lyser etter rådyra sine om kvelden,vi sammenligna og det var stor forskjell

Link to comment
Share on other sites

 

Synes det er litt morsomt at de reklamerer 1800 lumen på en diode som maks kan gi 1000 lumen under absolutt ideelle forhold :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...