Jump to content

Lite eller stort grep til store hender?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Hadde en diskusjon i går med en som mente at på P30L så skulle man ha lite grep montert hvis man hadde store hender, og stort grep om man hadde små hender. Jeg får ikke dette til å rime, hverken teoretisk eller praktisk. Kan noen hjelpe meg? :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke svare om P30L, men jeg har hatt problematikken i monn siden jeg startet med håndvåpen. (Har hender som ligger i Large/X-Large området, Large bredde, XL Lengde).

 

Walther P38/P1, Lite grep: Resultat: Andreskudd gikk ikke på nær dit førsteskudd var (Førsteskudd med godt festet grep), grunn: våpen roterte til venstre i hånden ved avfyring. Nydelig våpen, men fikk aldri stor nok avstand til avtrekker og nok feste for hånden. Solgt.

 

S&W686 38 (Noreen tunet) m/stort Nill grep med lukket bakstropp: Godt grep, men fortsatt litt for kort avstand til avtrekker. Resultat: Lett for å nappe skudda ut venstre, siden avtrekk ble utført mellom første og andre ledd på avtrekker finger, selv med rundet avtrekker. Under stor tvil solgt (angrer en smule for å si det slik).

 

1911 singlestack, testet men som med P38. Har ikke kjangs til å kontrollere den grunnet at de vrir seg dit den selv ønsker i rekylen.

2011 doublestack. Med grepstape fungerte denne greit, solgt grunnet for kort avstand til avtrekker og dyr amo (Fikk kink i nakken av å følge med hvor 45 hylsene landet :wink: ). Her kunne jeg valgt å sette på lenger avtrekker.

 

Sig X-Six, (Stort grep) med avtrekker i korrekt posisjon (Justerbar, men vanskelig å få til å stå i ro ved stadige justeringer), gjorde denne vei i vellinga. Dessverre ikke min, så den ble i hovedsak brukt med eiers avtrekkerinnstilling (Små hender). Fortsatt god nok til 35plass i Mfelt NM, tiltross for handikappet.

 

Pardini PC 45/9 (Samme som GT45/9 bare med 5" sleide), Stort grep, litt glatt. Fungerer godt med brukbar lengde til avtrekker.

 

Men så:

S&W M63. J Frame 22lr (Også Noreen tunet med rundet avtrekker osv.). Spes revolver, ikke min. Etter tuning og spesielt runding av avtrekker, ble jeg venn med denne mikroen. Vist må man konsentrere seg, men jeg skjøt ofte bedre eller minst like godt som eier med denne (Eier er en betydelig bedre skytter enn meg).

:?: Go figure. :shock:

 

Og det går rimelig greit med min Beretta M71 m/grepstapen på (Om jeg trener litt før stevner :oops: ).

 

Det virker som om grep i størrelser rundt små til medium med kort avtrekker avstand fungerer dårlig for meg med store hender, da rekylen drar de ut av neven min. Bittesmå grep virker kompenseres med grep rundt hele våpenet ihvertfall med liten rekyl (22lr).

 

Men jeg skyter bedre med Glock 19 enn 34, så nøyaktig hva som foregår er jeg ikke sikker på. Jeg bruker gå ut i fra at den grepskonfigurasjonen som gir en best kontroll på våpenet er den som skal brukes, som regel er min erfaring at det er heller større enn mindre for de med større hender, og motsatt for de med mindre hender.

 

I tillegg har vi det at der ikke er bare store og små hender, hender er lange eller korte og alt i mellom. De er brede og smale og selvfølgelig alt i mellom.

Det er denne kombinasjonen av bredde/lengde som gir at man ikke har noen klar fasit. T.d. Jeg har en dame med Smale men lange hender i klubben, hun trives med mitt large grep med masse påbygg på min Hammerli SP20 med maks fremflyttet avtrekker (Men ikke vekta).

Jeg har latt andre klubb medlemmer prøve denne også, og de med korte men brede hender kan ikke bruke den.

 

Så hva er de vi kaller store, og hva er det vi kaller små hender? Har du brede men korte hender vil man kanskje ha lite grep montert for god avtrekker kontroll, og like så om man har smale men lange det store grepet.

 

Fasit har man ikke før den enkelte selv har prøvd, alt vi har er generelle retningslinjer å starte utifra.

Link to comment
Share on other sites

Det var utfyllende! :)

 

Jeg hadde håpet at det her var en fasit ute å gå, men den gang ei... Jeg har prøvd alle, small, medium og large på min P30L, og kommer egentlig frem til at jo større jo bedre. Og jeg har store never. Bare stusset veldig da han karen påstod at alle med store hender vil profitere på å kjøre på med small-grepet.. Jeg tenkte det ville gå slik som du beskriver, at pistolen vrir seg rundt i rekylen, da man ikke får god nok kontakt med venstre hånden.

Link to comment
Share on other sites

Fristende å si at alle som gjør krav på sannheten er idioter, men da møter man jo seg selv i døra.

 

Jeg foretrekker store grep, men har normalstore hender. Foretrekker at avstanden til avtrekker er akkurat så lang at jeg ikke må krølle pekefingeren for å gjøre avtrekk.

 

Hadde lenge en USP Expert som eneste våpen, og etter det foretrekker jeg grep av type 2"x4"...

 

Har aldri hatt et våpen der jeg kunne nå magasinutløseren med tommelen, mulig tomlene mine er atypiske.

 

Uansett, hvis du har funnet et komfortabelt grep, så ville jeg takket for rådet om å bytte, og deretter puttet rådet i sylinderarkivet.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noenlunde normalstore hender, og endte etter en del eksperimentering opp med store grep på P30L.

 

I mitt tilfelle var grunnen til dette at det meste av skytingen vår er tohånds. Med mindre grep får ikke venstrehånda mi noen som helst kontakt med grepet, det blir et "luftrom" der fingrene på høyrehånda ikke rekker helt rundt mens venstrehånda ikke kommer til. Venstrehånda mi kunne da bare gripe om høyre hånd, og en relativt stor del av pistolgrepets venstre side var uten kontakt med noenting.

 

Det viste seg at jeg skyter bedre med "for stort" grep, nå er det plass til at venstrehånda kommer til og nesten hele pistolgrepet er i kontakt med hendene mine. Dette gir bedre rekylopptak og dermed raskere, mer presise oppfølgingsskudd.

 

Hvis jeg skal skyte enhånds så er ikke dette ideelt, det går men er litt keitete. Alt er et kompromiss, en får ikke i både pose og sekk, så jeg valgte det som fungerer best 90% av tiden i stedet for å optimalisere grepet for enhånds skyting.

 

Nå er sikkert ikke dette riktig i henhold til en eller annen fasit, men det funker for meg. Hva som funker for deg kan være helt annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...