Jump to content

Kalibervalg i kort pipe?


mar.j.kar

Recommended Posts

Flattskytende kalibervalg i kort pipe ønskes... (lett storvilt kaliber i kort kasse)

 

Er det greit å kappe .260rem pipe på 47 cm, eller ødelegger dette presisjonen?

 

Kanskje .308win med ett kortere og tyngre kule går bedre med kort pipe?

 

Er det andre ting man bør tenke på når man velger å kappe ei pipe max ift kaliberet uten å miste presisjonen?

Link to comment
Share on other sites

det er vel ikke presisjonen, men hastigheta som lider mest så lenge du kapper en riflepipe ned mot minste tillatte lengde.

 

av de to du nevner der vil sannsynligvis .260r miste mer hastighet enn 308w, mye pga krutt type som brukes i de to kalibrene.

Link to comment
Share on other sites

Da vil med andre ord litt av poenget med et kaliber som 260rem bli borte, da det i utgangspunktet skal være flattskytende?

 

Hvor mye kan en 260 og en 308 kule tape av hastighet på å korte løpet fra 60cm til 47cm?

 

teori sier du mister 2-3 msek pr cm løp. kansje mer.

 

at 260 rem er flattskytende, joda, det er jo omtrent som en 6,5X55. marginalt bedre ballistisk med de rette kulene enn 308w er. iallefall til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hm, det spørsmålet kunne jo ha vært et bra utgangspunkt for en flott artikkel, det er jo mange som til stadig spør om korte løp + demper i ymse kaliber så det er jo en interesse for tema.

Feks med tittel "Så du liker dem korte og feite?" (kort løp + demper) vs "Så du liker dem lange og slanke?" og så litt historikk eller hvorfor noen ønsker å bruke et slikt verktøy, hva valg av krutt for kaliber har med løpslengde å gjøre, tap av hastighet og anslagsenergi ang jakt, liste opp forslag til bra kombinasjoner basert på erfaringer til folk her på kammeret, nevne mindre heldige kombinasjoner men gjerne trekke frem hvorfor noen allikavel vil ha akkuratt den komboen, referere til flere av de bra trådene her på forumet som tar for seg en del av disse tingene (første eks jeg kommer på her og nuh, under tema "jakt og demper", er Jaktvåpen med lyddempere fra Leon) for de som ønsker å dykke dypere ned i enkelte tema osv.

 

Det hadde jammen vært noe det :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 6,5x55 med 49 cm pipe. (6,5X55 og 260 rem er ganske like.... både i kruttvalg, hylsevolum osv)

hadde jeg visst det jeg vet i dag (etter 10 års erfaring med pipa) hadde jeg beholdt den på nesten 60 cm, mins 55cm iallefall.

det er en hendig børse. presisjonen er upåklagelig. men "man fyrer mye for kråka" når man skyter jaktammo ladet med en stor dose MRP eller RP15.

hastighetstap vil jeg anslå til ca 30 msek fra de 59 cm pipa var før. har en anna 60 cm 6,5 pipe og den gav 30msek mer med tilsvarende ammo.

 

om jeg i dag skulle hatt en børse med 50 cm løp, tror jeg 308w ville kommet høyt på ønskelista. den er ladet med kjappere krutt og tåler korte løp bedre

Link to comment
Share on other sites

om jeg i dag skulle hatt en børse med 50 cm løp, tror jeg 308w ville kommet høyt på ønskelista. den er ladet med kjappere krutt og tåler korte løp bedre

 

...elller 338Federal eller 358Win som begge er basert på 308hylsa.

 

Selv har jeg en 260Rem som jeg har kappa til 47cm, men den skal jeg kun brukes til Rådyr og mindre vilt, og da holder det masse. Skal jeg ha en storviltrifle har jeg utrolig lyst på en 358Win.

 

@Fulmen: Har ikke 6,5x47Lapua og 260Rem omtrent samme trykk?

Link to comment
Share on other sites

Vihtavuori 4 utg:

 

6,5x47 : preliminary max CIP : 435 MPa / 63075 psi

 

.260 rem : preliminary max CIP : 415 MPa / 60175 psi

 

Så trykket er høyest i 6,5x47...

 

Til sammenligning har gode gamle 6,5x55 preliminary max CIP : 380 MPa / 55100 psi

Link to comment
Share on other sites

men det er neppe noe problem lade 6,5X55 i en god børse til bortimot samme trykk som de to andre.

 

forresten, i følge vihtavuori ladedata 2009 så er max hastighet for 9,1 grams naturalis 821 msek i 6,5X55 og 789msek i 6,5X47. med 63cm løp i 6,5X55 og 70 cm løp i 6,5X47.

Link to comment
Share on other sites

men det er neppe noe problem lade 6,5X55 i en god børse til bortimot samme trykk som de to andre.

 

Spørsmålet er hva hylsene tåler, ikke ta det for gitt at de er dimensjonert for det trykket. Og det krever skikkelig utstyr for trykkmåling, trykkring kan ikke brukes til slikt.

Link to comment
Share on other sites

Ser .338 og .358 går ofte igjen ang korte løp etter som disse bruker kjapt krutt, men når man går hakket større som feks .375 blir det da brukt med langsomt krutt som igjen fører til at man bør ha lange løp? Eller blir større kaliber av andre årsaker bare fælt å ha i korte løp?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

En grei tommelfingerregel er å sjekke ut patroner som bruker hurtigbrennende krutt til den kulevekten du ønsker deg. Tregere enn N140 gir ofte større tap ved kapping. Tenk også gjennom hvilken hastighet du trenger. Jeg liker tunge kuler i moderat hastighet til storviltjakt, og lette kuler i høy hastighet til det som ikke skal spises.

Link to comment
Share on other sites

Flattskytende kalibervalg i kort pipe ønskes... (lett storvilt kaliber i kort kasse)

 

Er det greit å kappe .260rem pipe på 47 cm, eller ødelegger dette presisjonen?

 

Kanskje .308win med ett kortere og tyngre kule går bedre med kort pipe?

 

Er det andre ting man bør tenke på når man velger å kappe ei pipe max ift kaliberet uten å miste presisjonen?

 

Se på Vihtavuori`s ladetabel for 260 remington der lades lapua mega til 755m/s i 47,5cm løp.

Bør ikke være noe problem å lade 260 remington med 47cm løp til storviltkravet

 

Edit: Har selv ladet til og skutt med 260rem og 42cm løp. Presisjonen er vertfall ok med ladningene jeg har prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...