Jump to content

.22 WMR til revejakt, maksimale avstander og egnet patroner?


Marius

Recommended Posts

Kjøpte meg en BRNO CZ i .22WMR for et par år siden. Den var tenkt brukt på skogsfugl og rev, men har kun blitt brukt til moro skyting på skytebana, og har ellers fått ligget i ro. Men nå har jeg tenkt å blåse støvet av den, og faktisk bruke den. Har en kamerat som har skutt ca. 20 rever med dette kaliberet (åtejakt, med åte på ca. 40-50m avstand), og han har bare gode ting å si om kaliberet. han bruker CCI sine TNT-patroner. Revene detter i smellen ifølge han. Det jeg lurer på er om det er noen andre som har noe å si om egne erfaringer når det kommer til avstander og patronvalg? Tenkte det var greit å få flere synspunkter ang. kaliberet til revejakt. Jeg har tenkt å bruke .22 WMR`en på lokkejakt, der .308`en blir litt drøy å bruke...på jorder nær bebyggelse... Patronen som jeg har skutt inn med nå er CCI MAXI-MAG HP 40 grain, og denne patronen liker rifla mi godt....(20-30mm. samlinger på 100m). Har fundert litt på ekspansjonen til kula....så jeg har testa ut litt..Har skutt i dobbel kyllingfilèt (ca. 70mm. tykk) på 75m, og ekspansjonen av kula var enorm (eksplosiv). Virka som hele kula hadde ekspandert og fragmentert halvveis inn i filèt nr. 2.. Blei litt skeptisk når jeg så kavitetene i filène....mulig at ei mer sakte-ekspanderende (kanskje blyspiss. eks. Winchester JHP) kule ville vært bedre på rev (mer dybdevirkning)??

 

Håper på mange bra svar!! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med kaliberet selv, men jeg synes at ut fra hvordan du beskriver virkningen av din "CCI MAXI-MAG HP 40 grain" høres det ut som den er godt egnet.

 

Når det gjelder revejakt med rifle streber de fleste etter en "effektiv" kule som ikke gir gjennomskyting. Det er er derfor bra om kula di ekspanderer makimalt uten gjennomslag i reven.

 

Velkommen i forumet forresten :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel best å holde seg til å skyte der man har lov til å skyte, så slipper man å bry seg (så mye) om sånt. Støymessig er jo alle "skytelyder", inkludert luftpistol, av sånn en art at de fort blir grenseløst irriterende for naboene om du holder på for lenge av gangen.... (litt som å sitte i "kontorlandskap" å tygge isbiter :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Takk for det SuperZ :mrgreen: Et virkelig bra forum dette her, for oss som er interessert i jakt og skyting.

 

.22WMR smeller ganske bra iforhold til .22lr....men er relativ "stille" sammenlignet med udempet grøvre kalibre...

 

200m med .22WMR på rev??

Link to comment
Share on other sites

Har i flere år benyttet kaliberet på åtejakt. Startet med .222 Rem, brukte 6x45 i noen år, men har de siste åra benyttet .22WMR. Min favoritt ar 33 grs V-Max. Knall og fall i 9 av 10 tilfeller(faktisk oftere enn med .222Rem og 6x45) og gjennomskyting i kun 1 av 10 tilfeller(statistikken for å billedligjøre erfaringene).

 

Det skal sies at åtet mitt ligger på 47 m, og at jeg ikke har skutt rev på lenger hold enn rundt 60 meter med kaliberet. Vil imidlertid ikke være særlig betenkt i å bruke det ut til 100+ meter.

 

Når det gjelder smell, skal en vanlig 22LR-demper ha brukbar effekt. Havner en slik på egen reverifle med det første.

 

Kan ellers nevne at et søk på forumet vil bla opp med en del stoff rundt .22WMR og rev.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå har ikke jeg en Quad, men jeg bruker to forskjellige patroner i min .22wmr. Til spisevilt Federal 40gr helmantel, til predatorjakt Federal 30 grain Speer TNT. Den siste går 1 cm over helmantelen, og det er godt nok for meg til at jeg slipper å stille siktet når jeg veksler mellom de to typene.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

hei, har 22wrm selv. cci 40 gr hp er effektive fra due-rev. tnt er greit hvis du bare skal på predatorjakt, men putter du hp i børsa di så dekker du hele spekteret av småviltjakt,ei kule,ein kulebane,og ett treffpunkt. gamepoint og hp 40 gr fra cci går så godt som likt i børsa mi. så det blir ett fett hva eg lader med. gamepointen eksp litt dårligere,og avliver følgelig litt dårligere/saktere men den går dyyyypt,pløyer gjennom det meste.cci 40 gr hp er nok den mest allsidige, den fikser liks alt... maks avstand tja,så nærme så mulig .. kommer ann på lys,vind,din skyte erfaring, men for mitt vedkommende så er liks 100m maks på rev. men en vindstille solskinnsdag med annlegg og reven sitter musestille som ei pappskive så kan man nok legge den problemfritt på 150m også.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...