Jump to content

hvilket krutt til 6.5?


Joggen

Recommended Posts

Hei. Det kommer litt ann på kulevekter, men VV N150 kan brukes til mye. Du får ta ladetabellene fatt her - http://www.lapua.com/en/products/reloading/vihtavuori-reloading-data/relodata/5/56 å se om du finner kulen du bruker. Når det gjelder hvilket krutt jeg synest er best til lading, så bruker jeg VV N150, Norma 4 og NC-96, alt etter hvilken kuletyngde jeg bruker og type kule. Jaktammo lader jeg med Norma MRP. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Var egentlig det jeg lurte på, om feks Vith 150 krutt var godt egnet krutt til å lade i 6.5 x 55. Ser i tabellen til Vith at det er i lista/tabellen på div kuler som godt kan brukes. Er ute etter å få tips til det aller best egna kruttet til å lade event jakt amo i. Bra at 150 krutt blir nevnt her, for jeg lader mye i 375 H&H, og der har jeg funnet ut at det er veldig godt egna til det kaliberet. Bedre, til mindre krutt sorter en har å forholde seg til.

 

Grunnen til at jeg spør dere her inne, er å få nytte meg av erfaringene deres på hva som er aller best egna kruttet. Har tidligere kjøp jaktamo, og har ladet mye i 6.5 x 55, men det har bare vært bane amo med NC-96 krutt.

Link to comment
Share on other sites

Min mening om "egnete krutt i 6,5X55" ("egnet" er et krutt som kan brukes til....) :

Vihtavuori:

N140, egnet til 100-123 grs kuler, (får ikke toppfart på de tyngste kulene)

N150, egnet til 100-140 grs kuler, (får ikke toppfart på de tyngste kulene)

N160, egnet til 100-160 grs kuler, (får ikke toppfart på de tyngste kulene og heller ikke på de aller letteste)

N550, egnet til 100-140 grs kuler

N560, egnet til 100-160 grs kuler

 

Norma skytterlag/RA skytterlagskrutt:

N11/RA11, egnet til 100-130 grs kuler, (får ikke toppfart på de tyngste kulene)

NC96M, egnet til 100-140 grs kuler, (får ikke toppfart på de tyngste kulene)

N19/RA10, egnet til 100-140 grs kuler

N4/RA4, egnet til 100-140 grs kuler, (får ikke toppfart på de letteste kulene)

N15/RA15 egnet til 130-160 grs kuler

 

I tillegg har du Rhino krutt og Normas "vanlige" serie, og kansje flere mulige krutt man kan bruke.

 

feks :

Norma/Rhino:

Norma N203B/Rhino 15, egnet til 100-130 grs kuler, (får ikke toppfart på de tyngste kulene)

Norma URP/Rhino 17, egnet til 100-140 grs kuler

Norma N204/Rhino 18, egnet til 100-140 grs kuler, (får ikke toppfart på de letteste kulene)

Norma MRP/Rhino 22, egnet til 130-160 grs kuler

Norma MRP2/Rhino 30, egnet til 140-160 grs kuler

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd både N560 VS N550?

 

Jeg har skutt en del ladninger med 560, men i mitt løp på 50 cm blir det mye flamme/smell som gir varm demper og mirage.. slitsomt å skye mye med..

 

Driver å lader opp en TTSX 120 grs og der stoppet chrony på 800 m/s med 50 grs 560.. men er oppe i 850 m/s i N140 med 43 grs..

 

Tanken min var før jeg tynet N140 ladningene enda mere var om kanskje N550 kruttet her ville gi det lille ekstra uten for mye "bismarck" effekt.. dvs flamme/smell :mrgreen:

 

Målet mitt er 905 m/s slik at jeg i teori holder samme anslag som 9 grams kravet , 10 grams kravet til anslag er allerede nådd.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Driver å lader opp en TTSX 120 grs og der stoppet chrony på 800 m/s med 50 grs 560.. men er oppe i 850 m/s i N140 med 43 grs..

Mål på 905 msek i en 50 cm pipe?

Tror du må skaffe deg lengre løp før målet er realistisk uten overtrykk.

 

Forresten, den ladninga du har:

QL.... knotte knotte....

 

120 grs TSX, 43 grs N140, 4427 BAR!

 

Max for kaliberet er 3800.

 

Tenk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja det er godt mulig, hvor får jeg tak i QL?

 

Uansett, bank i bordet, har overhodet IKKE antydning til overtrykk i mauseren. Det er forøvrig nøye vurdert også av min ladementor med 20 år på pressa.

 

Tenker, derfor jeg også spør og vurderer annet krutt for å fortsette. Men er du alldeles sikker på det trykket, hørtes mistenkelig høyt ut, synes det da er rart at det ikke skal synes på hylser og at du ikke kjenner noe ved skyting.. Knotte litt til...?

Link to comment
Share on other sites

Tja, QL er bare et beregningsprogram, simulering.

Col 77 mm, 43 grs N140, 120 grs TSX gav de tallene.

 

Slvfølgelig kan du ha en slitt og rom pipe som tåler veldig høye ladninger, men det vet ikke jeg, å ikke vet QL det heller. ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hører på deg jeg Høggern. Så jeg skal lade opp 10 stk til og teste de igjen et og et skudd. Skal da bruke lupe :)

 

Men er uansett igrunn fornøyd med 850 m/s så det er i grunn ikke snakk om et absolutt å nå målet heller.

 

Men tilbake til spørsmålet ifht kruttvalget da.. vil da N150 eller N550 kunne hjelpe til her uten at man da får alt for høyt trykk? samtidlig som man unngår for mye flamme/mirage.

 

Og spm 2: QL hvilket program er det og hvor kan det lastes ned/kjøpes?

Link to comment
Share on other sites

I følge QL er 39,4 grs N140 max med 120grs TSX og 73 mm col. 822 msek i 50 cm løp.

 

 

Et knippe ladninger som i følge QL gir max (tett oppunder 3800 bar), hastighet i 50 cm løp.

N150 : 41,6 grs, 826 msek.

N550 : 44,3 grs, 853 msek

N560, 49,7 grs, 872 msek

Norma URP: 44,2 grs, 852 msek

Norma MRP: 50 grs, 879 msek

 

NB: Dette er simulerte ladninger man ikke må hoppe rett på!

 

QL = Quickload. Søk på nett og du skal finne hva det koster. ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mottatt!

 

Det er det der som er så snålt.. jeg har holdt på med 560 kruttet til nylig og gav meg der på 50 grs.. klarte den akkurat 800 m/s.. forskjellen på 49 og 50 grs var 10 m/s i snitt.. men varm demper :?

 

Hylsa begynner å fylles alvorlig med 560 kruttet.. Og tror ikke det vil gi noe spesiellt mere hastighet med 51 eller 52 grs heller.. Selv om man kun tror i kirken.. :)

 

Startet på 39 grs N140 og jobbet oppover med ca 25 m/s oppgang pr grs krutt.. har da offisiellt stoppet på 43 grs.

 

Fortsatt egentlig usikker på om det vil ha noe for seg med 150 eller 550 krutt. det ser jo ut som rifla mi tåler noe over makstrykket men er igrunn ikke ute etter å teste dette helt opp for en hver pris da.. Vil tro den 140 ladningen jeg har fått stopper det jeg skyter på :)

 

Skal i løpet av neste uke få dybdeteste den mot fabrikk oryx.. gleder meg!

 

Hva tror folket om effekten? Skal vi ta opp et veddemål :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt, er dere ikke i stand til å finne ladedata til de kulene, så må dere for helvete sette de på "hold" til dere gjør det. (Vær forsiktig med Barnes sine egne data, de er ofte "Hot", start er start der i gården...)

43 gr N-140 er jo langt,langt over det produsenten selv oppgir max på ei standard 120-kule (Sierra 120HPBT).

COL 73mm? Hvorfor så steike dypt.

 

500-kruttene gir ofte gode hastigheter, men er notorisk for å lage munningsblaff, dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig hvordan dette er gitt. Det stilles spørsmål om ladedata med ett gitt krutt uuten at kaliber og eller kulevekt er oppgitt.

 

Når det senere kommer bidrag til tråden der det blir gitt faglig sett svært gode råd og mer enn tydelige antydninger om at her er det fare på ferde blir det flåset vekk i tullprat. Er trist at de av dere som virker ganske lite erfarne nekter å ta imot råd fra de som har ladd 6-10 000 skudd i 6,5 X55 årlig i snart 20 år....... Hvorfor da i det hele tatt spørre om råd?

 

Om en ønsker 900m/s med ei 120grs massiv kule heter hylsa en bruker 6,5x284,6,5-06 e.l. tull å drive med 20% overladninger. Hva anser du som trykktegn? At bolten åpner tregt og hettene ligger igjen i børsa.

 

TTSX lades som TSX. Samme kula med en liten plastspiss

Link to comment
Share on other sites

Produsent oppgir ikke data på 140. Hvis du forøvrig ser litt opp så er det startet på 39 grs og jobbet oppover.

 

COL satt til 73 pga slissene i kula 3 stk for lavere trykk og kobberavleiring til pipa.. Får best kulehold ved denne COL.

 

På dialog med Barnes pr epost ville hadde de ikke ladedata mot VV krutt. de er forøvrig ikke kjent for HOTTE ladninger med 6,5x55..

 

Jeg har ikke noe trykktegn: dvs ikke flate hetter, ikke lekkasje, ikke sprekkdannelse, ikke treig hevarm, ikke klem i hylse, ikke sluttstykkemerker i bakkant på hylse, ikke blanke hylser.

 

TSX og TTSX skal vel iutgangspunktet være samme kula med polymertipp som forskjell for bedre BC og kjappere ekspansjon.

 

data fra barnes er: Samme på sectional density SD: .266 men BC på TSX = .381 og TTSX = .443

 

Her er reklamelink for kula på youtube:

" target="_blank

 

Høggern: kan ikke tenkes at det er den opprinnelige X kula som ligger å "spøker" i Ql..den skal ha betydlig høyere trykk med glatt kropp uten slisser?

Link to comment
Share on other sites

Høggern: kan ikke tenkes at det er den opprinnelige X kula som ligger å "spøker" i Ql..den skal ha betydlig høyere trykk med glatt kropp uten slisser?

 

Opprinnelig 120 grs X kule ligger der og. Den gir ytterligere 300 bar høyere trykk.

 

 

For å si det i klartekst: 43 grs N140 hadde jeg ikke ladet bak noen som helst 120 grs kule i 6,5X55.

Link to comment
Share on other sites

Noterer meg at stemningen begynner å bli stram for enkelte inne her nå.

 

Jeg skal ikke fortsette denne saken. Jeg kommer uansett ikke til å fortsette å jobbe mot 900 m/s. Enten så bruker jeg 43 grs ladningen eller går ned 25 m/S og lander på 42 grs.

 

Skal uansett bli spenende og teste dybde med de ladningene..viser det seg at de er meget like, kan det jo senkes enda et grs.. :wink:

 

Fabrikkoryx gav forøvrig bare ca 725-730 m/sek og har bikket alt jeg har skutt på..så igrunn er vel patronen allerede i boks.

 

At det blir antydninger om at en ikke hører på hva som blir sagt synes jeg er drøyt..er vel nettopp det som gjøres. Klart en tar rådene til høggern og andre til etteretning. det bør tåles at det foregår en dialog frem og tilbake i et forum.

 

Det sies inegn ting her om at dette ANBEFALES eller insisteres på å være noe superladning for noen. I utgangspunktet vinklet jeg det som at jeg vurdewrte det dithen at jeg burde over til annet krutt..

 

Nok en gang må en virkelig ut med armene å " be om forlatelse" for å tråkke noen på "såre tær".. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Hoterhals.

 

Trykktegn har du ikke skriver du. Vel hastigheten er den viktigste indikasjonen på trykk- enkelt forklart om hastigheten er høyere enn normalt så i 99,99% av alle tilfeller er trykket tilsvarende høyere. Som en liten sammenligning- du kjenner forhåpentlig regelen at massive kuler lades som tilsvarende vanlige kuler av samme lengde? Vet sett en 120 TTSX ved siden av vanlige SP kuler i 6,5 vips ser du at lengden korresponderer godt med en 140 Sierra. Ser du noen plass 43grs 140 bak en 140 sierra?

 

Hva med å kjøpe deg ett mikrometer. Tør vedde ganske mye på at hylsene dine måler ganske mye mer over hodet etter hvert skudd.

 

Tennhetter som trykkindikator er unnskyld den krasse språkbruken = vås. Vi prøvde en gang i 357 av en gruppe svært erfarne hjemmeladere blant annet bidragsyterne til ladeboken. Alt fra 35 000-70 000 psi ble prøvd. Ingen kunne si en pøkk om trykk ved å kikke litt på hettene. Sånn at det er sagt så eksploderer de fleste normale revolvertønner ett sted mellom 55-58 000 psi. Kun Casull,Bowen og tilsvarende som holder. Vi var 25% over dette også uten at noen av deltakerne kunne si at her var det høyt trykk basert på hettene.

 

Så igjen når du får gjentatte beskjeder om at du er ute på ville veier- vel da kan det jo hende deter ssmart å låne i det minste ett øre til de som løfter en liten pekefinger

Link to comment
Share on other sites

Nevnte ikke hvem som jeg følte hadde de "såre tærne"..

 

Er fullstendig klar over trykktegnene. Er opgså fullstendig klar over at hetter ikke er facit på dette.

 

Hvem starter en ladekarriere uten mikrometer?

 

Som du sikkert har lest..har jeg stopp prosjektet mitt, så intet dramatiskt vil skje meg på banen fremover..dukker nok opp igjen på forumet :wink:

 

Er bare litt irriterende og sitte å "prate" med en annen seriøs aktør her inne..i dette tilfellet høggern.. om dette for så at et par andre uten å nevne navn spretter PÅ og begynner å kritisere dialogen. Og antyder useriøsitet/uerfarenhet/lister opp hvor mange skudd som skutt i karrieren osv..

 

Er da vel fullstendig klar over at jeg har beveget meg høyt på skalaen også da uten å besitte QL etc.. og søker jo da faktisk litt råd. Har jeg vist alt, er ikke erfaringene blitt delt heller. Da har jeg sittet å ladet :)

 

jeg ville overhodet IKKE ville forsøkt dytte samme ladningen bak en 140 gra sierra heller.. Forøvrig tror jeg ikke det er den beste kula og sammenligne med heller..selv om som tidligere sagt man ikke skal tro andre steder enn i kirka :wink:

 

Jeg har nå en god del tusen skudd bak meg på ladebenken og sikkert noen ti tusner skudd forøvrig i vollen..jeg også..dvs jeg føler meg godt innkjørt..men når det kommer til ei kule som dette må man igrunn begynne en plass... da 39 grs.. og forske seg oppover..hvis du leser erfaringene gjort feks mot 560 kruttet så skjønner du sikkert hvorfor dette ikke virker helt logisk. Og man da begynner å spørre litt.

 

Nå entres senga! Fortsatt god aften kammerfolk!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...