Jump to content

Kuletest 338WM Swift A-Frame


LeivVidar

Recommended Posts

Da har jeg testet litt 225 grs A-Frame med min 338 Win Mag. Skyteavstand var 15 meter, utgangshastighet er 810 m/s

Diameter på "soppen" er 17,5mm x 16,5 mm. Restvekt: 221 grs :mrgreen:

Samlingen på 100 meter var ikke mye å skryte av.

 

06122009232.jpg

06122009233.jpg

 

Dette ser ut til å være den perfekte kula til 338WM, skulle bare ønske samlingen var bedre enn 70 mm... Da dette er Norma TXP ammo så går det ikke å forske noe på ladninger for å få den til å gå bedre heller

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt et par hjort med 225 grs interbond i 338 Lapua Magnum ladd til snille 870 m/s.

Har sett finere slakt,men presisjonen var meget bra.

Noen ekspansjonstest har jeg ikke gjort,og har ikke funnet igjen noen kuler i dyr heller.

 

Har gått over til 250 grs Nosler Accubond.

Minst like god presisjon,og høyere BC.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg ser enkelte sliter med pressisjonen med A-frame kula. Jeg har nå ladet 275grains A-frame i 10år, og brukt den på 3 forskjellige rifler. Først A-bolt, senere to Sakoer. Jeg hadde null problem med å samle 5skudd serier innenfor en 5krone. Dette var greit å få til med alle riflene.

 

En annen ting jeg ikke skjønner helt er, når dere først skal ha kraftige kaliber, hvorfor i all verden skal dere bruke de letteste kulene?????

Link to comment
Share on other sites

Har noen erfaringer med Sako Hammerhead 250grain? Ellers virker jo Interbond 225 grain som ei god kule...

 

For noen år siden var jeg på foredrag/kurs i regi av Søren Ervig. Han brukte sin Sako .338 Win mag til ymse storvitkjakt verden rundt. Etter foredraget spurte en jaktkammerat av meg Søren om hans valg av jaktkule til storvilt. Svaret var fabrikkladet Sako ammunisjon med 250 grain Sako Hammerhead kule. Vil tro denne kula fungerer for oss andre også...

Det finnes nå mange gode kuler å velge mellom, både loddede og homogene varianter(samt kombinasjoner av disse). Sammenlignet med mange av disse er Sako Hammerhead kulene rimelige i innkjøp, restvekten for Hammerhead ligger vel ikke helt i øverste skikt, men jeg mener en jaktkule må vurderes ut fra andre kriterier enn bare restvekt. Pris, presisjon, penetrasjon, skuddavstand, fluktstrekning og ikke minst hva en selv "har tro på"....

 

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=11&t=90324

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

men jeg mener en jaktkule må vurderes ut fra andre kriterier enn bare restvekt. Pris, presisjon, penetrasjon, skuddavstand, fluktstrekning og ikke minst hva en selv "har tro på"....

 

 

Pris bør overhode ikke være noe av kriteriene når du velger jakt kule. Den som går til grunne pga prisen på kula, bør finne seg en annen hobby.

Link to comment
Share on other sites

Tror kanskje det er flere enn meg som i tillegg til andre faktorer også vurderer prisen på ei jaktkule, uten at vi vurderer overgang til andre hobbyer.

 

Eksempelvis er denne jaktkula helt sikker god, men unntak av prisen.

Det i seg selv er nok til at jeg heller velger andre alternativer.

 

http://www.hjemmelading.no/produkter/11 ... 1238661928

Link to comment
Share on other sites

Hammerhead i 338 wm er ikke bare et trygt valg men også veldig bra med tanke på kjøttødleggelse , brukte disse i min 338 på 90 tallet . Søren Ervig jakter forøvrig med en sako lux med kappa løp og magnaporting . Har deltatt på noen jakter med han .

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser enkelte sliter med pressisjonen med A-frame kula. Jeg har nå ladet 275grains A-frame i 10år, og brukt den på 3 forskjellige rifler. Først A-bolt, senere to Sakoer. Jeg hadde null problem med å samle 5skudd serier innenfor en 5krone. Dette var greit å få til med alle riflene.

 

En annen ting jeg ikke skjønner helt er, når dere først skal ha kraftige kaliber, hvorfor i all verden skal dere bruke de letteste kulene?????

Ehh..

Jeg har slitt medå få presisjon med a-frame i rifla mi. Med woodleigh, 300grs SMK, og 250 grs Partizan samler den hull i hull. Men nå har jeg funnet ei ladning med 225grs a-frame som er god nok.

 

Så det du ikke skjønner.. 225grs-kuler er da ikke de letteste kulene til kal 338? Så jeg skjønner ikke helt hva du ikke skjønner.. hvorfor bruke de tyngste kulene når noen som er litt lettere er nok? Om jeg velger å bruke ei 225 grs AF, 300 grs woodleigh eller for den saks skyld ei 185grs tsx på elgjakt er vel ikke noe du trenger å bekymre deg så mye for? ;)

Link to comment
Share on other sites

[quote name="

 

 

Så det du ikke skjønner.. 225grs-kuler er da ikke de letteste kulene til kal 338? Så jeg skjønner ikke helt hva du ikke skjønner.. hvorfor bruke de tyngste kulene når noen som er litt lettere er nok? Om jeg velger å bruke ei 225 grs AF' date=' 300 grs woodleigh eller for den saks skyld ei 185grs tsx på elgjakt er vel ikke noe du trenger å bekymre deg så mye for? ;)[/quote]

 

 

Det jeg mener er at skal man bruke fra 225grains og nedover, hadde vell en 30-06 gjort samme jobben........

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal prøveskyte fabrikksammo hammerhead neste gang på banen og se hvordan den samler. Billige kuler er vel deepcurl 225 grain fra Midway for under 3 kroner kula, det er nok en kjempekule tror jeg. Men jeg vil gjerne bruke 250 grain på 338 min, min ehh vel følelse er at dette er en velbalansert ladning for 338, hehe helt idiotisk med følelser slik men men magafølelse er magafølelse ;)

 

Skal gi tilbakemelding om hvordan hammerhead oppfører seg i x-bolten min når jeg får testet den ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...