Jump to content

Testing av Ladninger


S.O.N

Recommended Posts

Hvor langt går dere når dere tester ladninger og søker etter det optimale resultat (eller kapasitet) ved en gitt kulevekt ?

 

Bruker dere slavisk tabeller fra f.eks Vitavouri eller ladeboken ?

Går dere ut over anbefalte data i slike tabeller ?

Prøver dere ladninger dere finner på nettet som aviker endel fra ladetabeller ?

Er det hastighets referanser til fabrikk ammo dere sammenligner med ?

Søker dere etter max hastighet og flat kulebane ?

Er det når samlingen blir best på en gitt avstand ?

Er det rekylfølelse ?

Er det når tennhetta buler og så 'litt under' ?

 

Det er jo så mange parametere man kan sette som mål og man kan sikkert holde på i dagevis og teste for utslagene kan sikkert variere fra børse til børse.

 

Standard svaret er sikkert at når man 'føler' det er bra og samlingen er god, men jeg er mere ute etter om hvor langt dere går utover det tabellene sier og hva dere da setter som kriterier.

 

Hvordan vet dere hvor nær dere er en max ladning for hva hylsa eller tennhetta tar uten å uten å teste det til man ser signalene på overtrykk ?

 

PS! Jeg ladder ikke selv, men har tanker om å begynne etterhvert, så dere får unnskylde om spørsmålet er dumt.

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt går dere når dere tester ladninger og søker etter det optimale resultat (eller kapasitet) ved en gitt kulevekt ?

 

Bruker dere slavisk tabeller fra f.eks Vitavouri eller ladeboken ?

Ladeboken.

 

Går dere ut over anbefalte data i slike tabeller ?

Nei.

 

Prøver dere ladninger dere finner på nettet som aviker endel fra ladetabeller ?

Bruker kun anbefalinger fra nettet dersom jeg ikke kommer i mål med data fra ladeboken. og holder meg da GODT under det anbefalte max i ladeboken...

 

Er det hastighets referanser til fabrikk ammo dere sammenligner med ?

Jepp. Men referanseammo må prøves i hver enkelt rifle. Du kan ike stole på det som står på pakka...

 

Søker dere etter max hastighet og flat kulebane ?

Nei for guds skyld... Bra hastighet i forhold til det kaliberet er tenkt å gi, og for egen del en del godt under max om jeg allikevel får presisjon. Det er for mange som vil lade 30-06 så det blir 300 hastigtheter... Kulebanen blir ubetyelig flatere or risikoen betydelig større dersomman lader til max, og over...

 

Er det når samlingen blir best på en gitt avstand ?

Ja

 

Er det rekylfølelse ?

Er det når tennhetta buler og så 'litt under' ?

Nei nei nei! Du skal aldri lade opp til høyt trykk, og så backe litt ned... Og, bulende hetter sier ingenting! Flate hetter kan si noe, men oftest ingenting det heller. Du trenger mikrometer, billig på biltema...

 

 

Det er jo så mange parametere man kan sette som mål og man kan sikkert holde på i dagevis og teste for utslagene kan sikkert variere fra børse til børse.

Standard svaret er sikkert at når man 'føler' det er bra og samlingen er god, men jeg er mere ute etter om hvor langt dere går utover det tabellene sier og hva dere da setter som kriterier.

Man går ikke ut over tabellene. Og dermed basta.

 

Hvordan vet dere hvor nær dere er en max ladning for hva hylsa eller tennhetta tar uten å uten å teste det til man ser signalene på overtrykk ?

PS! Jeg ladder ikke selv, men har tanker om å begynne etterhvert, så dere får unnskylde om spørsmålet er dumt.

Signaler på overtrykk er for min del en trykkring som overstiger fabrikkammo, jeg vil holde meg godt under. Dette er beskrevet i ladeboken. Det høres litt ut som om du antar at man overstiger ladedata fra fabrikanter og ladebok, og lader til det blir tegn på for høyt trykk. Hvor har du dette fra? Det er IKKE en sikker måte å hjemmelade på! Ikke gjør dette om du handler deg ladeutstyr!

Link to comment
Share on other sites

Jer er/har vært som du, og fått mye kjeft her på forumet for mine spørsmål og mine handlinger... :D

Jeg er enda oppegående og har både syn og fingre i behold. Noen vil nok si at jeg har hatt mere flaks enn godt er, men jeg har litt tro på at en får en hviss følelse med hva en holder på med....

All kjeften er sikkert fortjent for det å ekspremintere med forskjellige ladninger er skummelt for å si det mildt. Det verste som kan skje er at du får deg rom med torvtak.... :wink:

Om du ikke har lest ladeboken så gjør det først og gjerne flere ganger.

Begynn i det små og få en "føling" med hva du holder på med. Er HELT enig med det S.O.N. skriver.

Om du absolutt skal prøve noe nytt, så tenk SIKKERHET først å fremst. Du kan glemme all jakt når synet eller fingrene er spreng bort....

Bruk innsiden av hodet og hør på gode råd (selv om jeg ikke alltid gjorde det) :wink:

Det er slett ikke sikkert det går like godt med deg....

Hensikten med å test ladninger kan variere fra person til person. Noen vil ha fine samlinger mens andre er ute etter flate kulebaner. Andre igjen vil bare teste for å teste....

Å bruke ladninger du finner på nett UKRITISK er ikke å annbefale. Det kan være stor forskjell på å skyte dem i din rifle kontra den det ble laget for.

Det er bare en ting å si, ikke begynn å ekspremintere før du har lest ladeboken og forstått det som står der.

Link to comment
Share on other sites

Takk,

Det er ikke dumt og høre hva erfaringer folk har. Det er vel ikke sikkert

man sier alt heller.

 

Jeg finner eksempler på relative store avik på ladninger. Om dette skyldes

at kalibrering av vekter ikke er like skal vere usagt. Vet dere noe om ladningene som er oppført på http://www.reloadersnest.com/ er å stole på ?

 

Ser at mange ligger i gata til Vihatavouri eller laddeboken, men enkelte

ser ut til å avike endel og kanskje av mere eksprementel art....dog fremdeles

oppført til offentlig bruk....

 

Eksempler kan vere at ved samme kruttype og kuletype så det er oppgitt en max kruttvekt i Vihatavouri (som også ligger over laddeboken), mens i reloadrsnest så trykker dem nedi enda mere krutt på toppen av det igjen.

 

Det er da jeg begynner og lure på hvor dere drar grensene. Men jeg er enig......sunn fornuft må komme forran alt.

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt går dere når dere tester ladninger og søker etter det optimale resultat (eller kapasitet) ved en gitt kulevekt ?

 

1Bruker dere slavisk tabeller fra f.eks Vitavouri eller ladeboken ?

2Går dere ut over anbefalte data i slike tabeller ?

3Prøver dere ladninger dere finner på nettet som aviker endel fra ladetabeller ?

4Er det hastighets referanser til fabrikk ammo dere sammenligner med ?

5Søker dere etter max hastighet og flat kulebane ?

6Er det når samlingen blir best på en gitt avstand ?

7Er det rekylfølelse ?

8Er det når tennhetta buler og så 'litt under' ?

 

Det er jo så mange parametere man kan sette som mål og man kan sikkert holde på i dagevis og teste for utslagene kan sikkert variere fra børse til børse.

 

Standard svaret er sikkert at når man 'føler' det er bra og samlingen er god, men jeg er mere ute etter om hvor langt dere går utover det tabellene sier og hva dere da setter som kriterier.

 

Hvordan vet dere hvor nær dere er en max ladning for hva hylsa eller tennhetta tar uten å uten å teste det til man ser signalene på overtrykk ?

 

PS! Jeg ladder ikke selv, men har tanker om å begynne etterhvert, så dere får unnskylde om spørsmålet er dumt.

 

1:Ladeboken/Vitavouri sin. Her må du bruke siste fra finnene, da den endrer seg fra år til år.

2: Nei, gjør ikke det. Er ganske konservativ når jeg lader, så holder meg innenfor max

3: Bruker aldri ladedata fra nettet alene. Hvis jeg finner flere som gir samme svar, kan jeg vurdere de med lupe. Bruker heller aldri ladedata fra folk jeg ikke kjenner og som jeg vet har snøring på det de snakker om.

4: Både og. Øker som regel til jeg får ønsket hastighet. Hastigheten får jeg fra kulefabrikant eller ladedata

5: Nei. Maks hastighet søker jeg ikke. Har skremt opp noen 110 grs v-max fra den forige 300winmag'en min til til dels store hastigheter, men det brenner mer løp enn morro er. Selv om v-max i snaut 1100 m/s er morro det også

6: Samlinger er målet ja. Mine rifler samler best med ladninger midt på treet. Om det er tilfeldig vet jeg ikke, men sånn er det nå.

7: nei

8: Da er du IMØ ute på glattisen. Flate hetter i seg selv er ikke ett godt trykktegn. Skal du opp mot max er det trykkring evt strekklappmåling som gjelder. Trykkringmåling er nyttig uansett. Det samt hastighet gir deg svar på mange spørsmål

Jeg går aldri over maks ladedata. Som jeg skrev lengre opp er jeg nok av den forsiktige ladetypen. Det er så lite å hente, og så mye å tape på å rote med usikre ladedata, eller gå over maks, at for meg er det ikke aktuelt i det hele tatt. Å skremme noen m/s til ut av ett kaliber har så lite å si på kulebanen uansett, på normale hold, at det tar jeg meg ikke bryet med.

Å lade er ingen heksekunst. Har man litt gangsyn og bruker sikre kilder, så går det bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...