Jump to content

38 ladninger i 38 spesial hylse


caveman

Recommended Posts

Regner med at det er snakk om lette feltladninger?

 

N310, 105grs Lee, 3,5grs N310 og krymp foran fremre drivbånd. Hastighet: 1030ft/s.

Nei, det er ikke den slappeste ladningen du får, men min erfaring er at litt hastighet gir langt bedre presisjon. Pluss at du slipper å sikte flere meter over når holdet går over 15 meter. Hvis dette gir for mye rekyl vil jeg anbefale luftpistol :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Fulmen her. Det er faktisk lettere å få god presisjon med litt fart på kula.

Med samme kule og settedybde som over kan du også prøve med 3,0 - 3,1 grain med "cowboy krutt" (VV N32C), dette kruttet har større volum enn N-310 og gir gjamnere ladninger.

3, 0 - 3,6 grain med N32C krutt kan også brukes bak div. 158 grains kuler.

3,0 grain med N32C passer fint bak en 148 WC.

 

Alle disse ladningene ligger i den lave enden av skalaen, men bruk uansett hue. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Støtter forutgående innlegg. Meb jeg har gått over til Norma P-5 krutt, fordi jeg syns det gir bedre presisjon i mine våpen. Lader med 3,5 grains p-5 bak 105 grs SWC

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Låner denne tråden litt. Skal lade .38Spec med Kulegrossisten's 105grs kule. Har brukt denne med godt resultat med 3,2grs N320 og kula satt kant i kant med hylsa. Har imidlertid problemer med at enkelte hylser får en liten kul. Ønsker derfor og sette kula i krymperilla men er usikker på hvor mye krutt jeg skal bruke. Skal brukes til feltskyting i en S&W 27 inntil jeg får feltrevolver'n levert nærmere jul. Da blir det en model 10 med 6" pipe og sikteskinne fra Aristocrat. Takknemlig for anbefalinger, har kun N320 krutt som kan egne seg på hylla men kan handle andre kruttsorter hvis det blir løsningen.

Link to comment
Share on other sites

for tiden lader jeg 38 S&W special med 125grs berrys belagte kule, 5,9grs n-330, og kula satt til 36,5mm. gir ca 950 fps utav mitt våpen, og bedre presisjon enn jeg klarer å utnytte i feltløypa.

litt hvassere enn hva de andre felskytterne bruker, men jeg slipper å forholde meg til kulebaner og slikt på langholdene.

har ladet samme kule med ca 4grs n-310, ca 5grs n-320, og ca 4,5grs P-5.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg fikk data for 105 gsr kula, i fjor sommer, men har somlett dem bort. I det aktuelle tilfellet er det med .358 kule satt til patronlengde 30,2mm. 1,5 grs 310 gav 415 fps, 2,1 grs gav 710 fps. Bromark syntes å huske sin ladning, men jeg vil ikke oppgi den her før jeg har mer sikkerhet. Noen som kan si data på "Modum" ladningen med sikkerhet? evt. på PM.

Den aktuelle kula, gir noen patroner, som kamrer trangt, når satt som over.

 

Stod vel en del relevant her: viewtopic.php?f=16&t=7904&start=80

Men ikke eksakt svar på spørsmålet mitt.

Link to comment
Share on other sites

Lett mer om samme: Fikk tips at ladningen ka være 2,7 grs 310. Det gav 875 fps. Ladet i CBC hylser gir imidlertid problemer med at jeg ikke får i alle patronene. Utvendig mål over kulas base er .382-.383. Fram med LEE factory crimp og målet ble .378 -.379. D.v.s kulene som er oppgitt til .358, men flere målt til mellom .359 og .360 er sizet ned med .004. Et kjappt forsøk med W-W hylser gir ikke bul av nevneverdig grad. Mål av disse, viste .376 - 3775 og .376 - 377 etter LEE. Den blir derfor eliminert ved lading av W-W hylser. Regner med at hastigheten vil gå litt ned med W-W. CBC er hasighetsmålt uten LEE krymp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...