Jump to content

Tikka M551/Sako L581- info?


learner

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen kjenner til eller har disse modellene. Grunnen til at jeg spør er at jeg har en tikka M551 i kaliber 308. Jeg har hatt den i mange år, og brukt den sporadisk til elgjakt, toppjakt og en tur på beverjakt. Jeg har ikke tenkt verre over dette enn at det har vært en fin rifle til mitt bruk, stokken passer godt og den har et bra avtrekk. Jeg kjøpte den brukt i 2000 eller 2001. Nå har rifleintressen økt litt. Jeg har blant annet kappet løpet og gjenget det, og kjøpt demper. Så til sakens kjerne..

 

Jeg hadde besøk av en kjenning som er godt over middels våpeninteressert. Da han fikk se tikkaen ble han "helt over seg". Dette måtte være noe sjeldne saker mente han. Den hadde jo tre doble låseklakker! Så vidt han visste hadde "ingen" tikkaer det. Jeg begynte å undersøke og fant ingen info på tikka sine sider om denne modellen. Men et google-søk avslørte at tikka m551 og sako L581 var "samme" våpen. De ble lagd mellom 14.12.82 og 10.04.83. ( http://www.sako.fi/pdf/datatables/SakoOldmodelsNumbering.pdf ), altså produsert i ca 4 mnd... Noe snodig at våpennr på mitt våpen ikke ligger innenfor tallene oppgitt i linken, men men.. Rifla ble levert i kaliber 308 og 243, altså med kort kasse. Min hadde 57 cm løp (308), men jeg har nå kappet dette til 50 cm. Den har uttagbart kryssmatet boksmagasin som tar 5 skudd.

 

Ellers var det lite info å finne om denne modellen. Jeg har tatt noen bilder jeg skal forsøke å legge inn, slik at folk kan se. Hvis noen har tilsvarende rifle, sako eller tikka, så hadde det vært kjekt med utfyllende info. Kanskje noen her inne har ekstremt god kjennskap til tikka/sako og kan komme med utfyllende info. Er det samlerinteresse for denne?...

 

Jeg kan nevne til slutt at jeg har ikke tenkt å selge denne. Jeg er utrolig fornøyd med den. Stokken passer meg overraskende godt, selv om pistolgrepet kunne vært litt kraftigere. Sikringen er det eneste som irriterer meg, det går ikke an å få den av uten et ganske markant klikk. tips til hva som kan gjøres med dette mottas med takk! Jeg har en plan om å sett løpsbyttesystem i denne, kanskje 338 federal og noe 6mm eller 6,5 mm, evt 223 eller noe deromkring. Men det ligger nok litt frem i tid i så fall..

 

normal_CIMG4265.JPG

 

Rett kolbe som passer meg bra.

 

normal_CIMG4266.JPG

 

Løp kappet til 50 cm. Uttagbart magasin.

 

normal_CIMG4267.JPG

 

Her ser man sikringen, og utløseren for magasinet inne i avtrekkerbøylen

 

normal_CIMG4272.JPG

 

Sluttstykket sett forfra. 3x2 låseklakker, betydelig smalere ved utdrageren.

 

normal_CIMG4276.JPG

 

Her vises sluttstykket, og magasinet sett ovenfra.

Link to comment
Share on other sites

Her har du en sjelden fugl :D

Hvis jeg ikke husker helt feil, så var dette et samarbeid mellom Sako og Tikka(Satikka), og jeg mener de fleste ble levert til USA.

Skulle du komme over ei bok som heter Arma Fennica, som omhandler finsk våpenproduksjon, så tipper jeg du finner mer info der.

En kamerat av meg har maken til rifla di. Et artig stykke historie.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Artig å se at en av børsene mine er omtalt.

Jeg har en M551 i kal 308

Fin børse.

Men i jakta i høst greide jeg å miste magasinet.

Er veldig takknemlig hvis noen kan hjelpe meg å få tak i ett nytt.

Har ringt et par våpensmeder, men de kunne ikke hjelpe.

 

Mvh Per A

Link to comment
Share on other sites

@ snaufjell: Kan de ikke skaffe, eller kan de ikke lage? Jeg ville tro det skulle være en "grei sak" og lage et magasin hvis man hadde orginalen evt børsa og gå ut fra? Har du forresten prøvd magasinet til sako 75 evt 85? Jeg tviler på at de passer, men det kan være verdt et forsøk. Det er dette som er ulempen med å ha et "sært" våpen, trenger man deler, er det omtrent håpløst... jeg mistet faktisk sluttstykket på tur fra elgpost for noen år siden, heldigvis oppdaget jeg det tidlig, og saumfarte terrenget tilbake til posten. Fant det heldigvis i kantetn av et myrhull.... Flaks!

 

Hvis du er desperat nok ( :) ) kan jeg være behjelpelig med å ta mål av magasin og deler, samt sende bilder til en evt børsemaker som tar på seg jobben med å lage nytt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...