Jump to content

Hva slags model Brno er dette? Og hva kan verdien være?


korporal

Recommended Posts

Jeg låner en rifle av min onkel, en Brno 222Rem. Har en stund vurdert og kjøpe denne for bruk på rev og rådyr. Jeg vet ikke noe om rifla, heller ikke verdi, noe jeg tenkte noen av dere kunne hjulpet meg med.

 

Her er noen bilder:

 

 

normal_DSC00028.JPG

 

normal_DSC00029.JPG

 

normal_DSC00030.JPG

 

normal_DSC00031.JPG

Her er det bilde av et stempel og tallet 67 (Beklager dårlig mobilbilder

 

 

normal_DSC00032.JPG

Link to comment
Share on other sites

Stemmer nok med 601. Fox er det ikke. Fox har to avtrekkere (altså, den ene, bakre, er snellert), hevarmen er ulik, og Fox har løst magasin som synes godt foran avtrekkerbøylen. Ser ut som om det er remfeste på løpet. Fox har det foran på stokken.

 

Verdien er vel muligens noe i nærheten av det Fox har, fra ca 2 000,- til 4 000,- alt etter hvor bra den er. Den ser jo pen ut på bildet.

 

Bilde av en ZKK 601 på Finn.no: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/bilder?finnkode=27289411. .308, og med forskjellig stokk, men den har jo lik låskasse.

Link to comment
Share on other sites

Det er ihvertfall ikke en Brno Fox - heller til at det er en ZKK601 som er nevnt tidligere i tråden. Dog har jeg ikke fulll oversikt over hvordan Brno har endret modell/typebetegnelser oppigjennom.

 

Verdifastsettelse tør jeg ikke gi meg utpå - utover ett eller annet sted mellom 3000-4500 og det er ett guesstimate...

 

Pen var den ihvertfall. :D

Link to comment
Share on other sites

Bilde av en ZKK 601 på Finn.no: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=27289411" target="_blank. .308, og med forskjellig stokk, men den har jo lik låskasse.

Riflen i annonsen er en ZKK601MC, de luxe versjonen med Monte Carlo skjefte i nøttetre med edeltreavslutning. Trådstarters rifle er en ZKK 601 Standard med et typisk klassisk mellomeuropeisk skjefte i bøk.

Serien forøvrig bestod av ZKK 600 som har lang (.30-06) låskasse og ZKK 602 som er i magnumstørrelse, alle variantene levert både som standard og MC, og opprinnelig levert med både direkte- og snellertavtrekk i esken. Prisvurderingene høres riktig ut for meg. Det integrerte diopteret er en detalj som følger alder, det ble fjernet på nyere modeller, uten at jeg skal si sikkert hvilket år dette skjedde. Låskassene med diopter er mer ettertraktet som utgangspunkt for custombygg.

Fox var en helt egen modell bygget på en neddimensjonert låskasse med uttakbart boksmagasin og "tak" over sluttstykket. Nydelig låskasse ! Fox er fogjengeren til Cz-527. Slik ser låskassen ut:

images?q=tbn:ANd9GcQw90Yb5NLfQiRMeZxZVu0HavLN_t_htTIIxdAmb6zmVOw0SYMp6w

Bilde linket fra ferrit.ozonejunkie.com

Link to comment
Share on other sites

Til Tyren64

 

"Snellert" er en fin anordning som de fleste rifler ikke kommer med som standard men som kan "installeres". På nyere rifler fungerer dette med at man fører avtrekkeren forover til en ny avtrekksposisjon etter at man har tatt ladegrep. Når du nå trekker av er det et mye lavere trykk som skal til, type 200g. Følgelig er dette ypperlig for å få presise skudd!

 

Ordet snellert kommer fra tysk om jeg ikke tar feil, ikke at det var viktig da...

Link to comment
Share on other sites

Hørtes veldig greit ut......lurer på om dette er noe som jeg kan få på min Winchester 222 ?

Den er såpass tung i avtrekket at jeg merker det siktet om holdet er langt.

Noe ide om pris på slkt noe........sånn ca bare ?? Å er det et stort inngrep som må til på børsa ?

Link to comment
Share on other sites

Var nettopp hos en børsemaker og snakket litt om dette. Uten at jeg skal være sikker på noe som helst sa han at det stort sett er mulig å få som "ekstrautstyr". Regner med at det kommer litt an på alderen på rifla. Pris vet jeg ikke, men synes at han snakket om ca 1500kr.

Mitt tips er å kontakte din børsemaker både for mulighet og pris for dette...

Link to comment
Share on other sites

Det er en gammel 601 produsert før ca 1980 pga diopteret som ble "innspart" etter dette. Alle rifler i 600-serien ble i hvertfall før 1980 levert med 2 typer avrekkere i esken. En snellert og en vanlig. Snakk med magnum-Hansen i Hokksund. Han har sikkrt en std-avtrekker liggende og lager perfekt avtrekk på den. Snellert er egentlig en uting som forlenger lukketiden på ellers gode mekanismer.

 

Selve børsa er det ingenting å lure på. Kjøp!!. Det er en av de beste som er laget gjennom alle tider uansett prisklasse.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...