Jump to content

tikka t3 laminat eller lite?


Kvamsgutten

Recommended Posts

Hei Kvamsgutten og velkommen til forumet :wink:

 

Hvis du søker litt rundt vil du finne masse info om Tikka T3 :wink:

 

Laminat og plast er vel egentlig en smaks sak om hva du liker, Vet jo at enkelte ikke er så glad i disse "plast børsene" men jeg har en t3 lite i 6,5 og er knall fornøyd med både børsa og stokken. Tror nok ikke jeg ville hatt den i laminat av den grunn jeg liker plaststokken godt og litt pga prisen.

 

Uansett hva du velger av stokk, har du valgt deg ei knall børse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd er:

Ikke kjøp lyddemper bare for intressens del. Skal du ha lyddemper så er det fordi du mener det er greit å sleppe hørselvern og litt mildere rekyl og det teller så mye at du er villig til å kappe løpet og få satt på demper. Det koster

deg 3-4 høvdinger å sette på en slik + at du skal vedlikeholde den, så det bør vere fordi du mener at du trenger det.

 

Du må kappe løpet skal du ha demper, ellers blir børsa fremtung. På 6.5 så puster den tungt allerede så jeg

ville ikke kappet løpet.....dog heller ikke hatt demper på dette kaliberet. Med untak av det så er demper behagelige greier. Slepper å tenke på hørselvern.

 

Om du likevel ønsker demper løsningen, så ville jeg valgt børse med syntstokk (den heter vel 'lite') . Denne kan du fylle ting inni kolben for å ballansere ut børsa.

 

Med trestokk eller laminatstokk, så har du det du har, og kan lite gjøre uten å begynne og henge på vekter....derved

så bør du også ta et dertil javs av løpet (iallefall 10cm eller mere). Demperen vil fremdeles gjøre børsa di minst 5 cm lengre en det den er når du kjøper den. Tar du 15cm av løpet så begynner det å jevne seg ut, men du taper endel hastighet.

 

Min mening og ingenting annet. Kjøp med syntstokk og prøv børsa. Da har du iallefall litt muligheter til vektjustering vist du senere velger å ta demper løsningen.

Link to comment
Share on other sites

har du ikke demper skader du hørselen om du ikke bruker hørselværn, er ikke alltid greit å sitte med hørselværn, selv elektroniske, særlig når det blåser. Det brenner i øra av et rifleskudd, og de tusenlappene det koster å slippe å få hørselskade er i mine øyne verdt det. Ville tenkt meg om før jeg kappa rifla, både er det dyrere og du klarer kanskje ikke storviltkravet etterpå, kanskje det blir aktuelt med storviltjakt etter hvert? 6.5x55 er ikke mest kurrante kaliber å kappe pipa på, kanskje se på 308w i stedet? Det finnes også billigere rifler enn T3 hvis du har smått med gryn, eks Howa eller Weatherby, som nå er på tilbud på xxl til 3000,- i 308... har hørt de er allright...

 

jeg vil ikke ha det alle andre har [...] men jeg trodde laminat også var i plast? bare annet design?

 

Du vil ikke ha det alle andre har, men T3 er vel en av de riflene som er mest populære som VELDIG mange folk har... Laminat i denne sammenhengen plast mellom treplater, slik at den blir mer motstandsdyktig og sterkere

t3-laminat-ss-30-06-just_kinnstykke2.png

ta deg en tur i butikken, og kjenn på den...

Link to comment
Share on other sites

En 308 med 15cm kappet løp må vere ideelt. Med demper så er børsa ca. like lang som da du kjøper den.

Da har man fremdeles i overkant av power sammenlignet med en 6.5 uten kappet løp.

(har ikke QL forran meg, men tar den påstanden litt på gefylen)

 

Det verste er at 308 til tider kan vere billigere å kjøpe ammo til en 6.5, men stort sett så er det ikke mye

forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe børse som er rustfri. Det dem kaller rustfritt ruster bare mye seinere.

 

Ellers har jeg ingen sterke formeninger om om det. Lyse ting gir som oftest mere reflex og glimt

i ymse lys situasjoner, så det kan vere en faktor å tenke på. Demperen din vil vel vere svart mot en lys pipe.

Kikkerten blir svart mot en lys pipe. Synstokk er svart/grå mot lys pipe. Det kan bli fint det, men jeg har

ikke det selv så jeg kan ikke utale meg.

 

Tror du får en knakandes god børse om du kjøper en 308, kappet til 45cm, med en A-tec eller hausken demper.

Men å kappe løp på en 6.5...........det får andre svare på. Jeg gjør det ikke på min.

 

Det er en rapport på det med å kappe løp i et slikt jaktblad som er i handelen om dagen, men jeg hugser ikke hva det heter. Der ser man at 6.5 ramler umiddelbart, mens på andre kalibere så er det litt mere å gå på.

Link to comment
Share on other sites

våpentidingen må du kjøpe ja... står en veldig god artikkel om kapping av piper der. Har du dårlig råd gå for S&L sin demper. Har den selv og er veldig fornøyd, og prisen er meget bra, halvparten av a-tec /hausken... (1500,-) Jeg har rustfri + synt (ikke t3) og er fornøyd (med .30-06), men har litt lyst på en Howa 1500 varmint .308 med houge stokk, denne koster 5400 på jaktdepotet og er i mine øyne en veldig bra rifle for pengene... Jeg skal kjøpe en .223 fuglerifle etter jeg har fått inn litt penger fra sommerjobben og da skal det bli Howa varmint, ja:)

Link to comment
Share on other sites

Syns Lite stokken virker som en billig bongo tromme. Liker de solide laminatstokkene mye bedre, stivere enn plast. Foretrekker rustfri, ikke har jeg merket at vilt har reagert på det heller, en gang på bukkejakt kom en elg helt bort og luktet, da ble den skremt, men tror det var lukta. Tikka har glassbåst og derfor matt løp og kasse, eneste skinnende blank rustfri jeg kan huske har vært noen Ruger modeller.

Link to comment
Share on other sites

Artig sak.

 

Sier man da at totallengden på 'løpet med demper' f.eks skal vere 60cm, så må han kappe ned til 44 cm.

Det blir ikke så dumt tror jeg om han velger 308 kaliber, så finkorigerer han vektballansen med å legge noe

i kolben på syntstokken.

 

En eller annen med QL kan sikkert antyde hva hastghet han får med en 110grain, 125 grain og 165 grain kule i 308

så har han til alle jaktformål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litestokken selv. Det er en glassfiberstokk (polypropylen/gf), Intet smykke, men veldig tighte toleranser på pasningen mellom kasse og stokk. Tar du den ut av stokken må den virkelig lirkes på plass igjen. Den er stiv i forskjeftet, bra ved bruk av tofot. Og så er den veldig lett, noe som har både fordeler og ulemper. Min har original løpslengde, demper, en grov zeiss-kikkert og harris tofot, balansen blir deretter.. En kapabel pakke i forhold til vekta i det minste ;-)

Link to comment
Share on other sites

vdmzap.jpg

Sånn ser en Tikka T3 SS ut etter kappet løpet til 50 cm og satt på en A-Tec CTM4 demper.

Totallengen på hele våpenet ble da 109,5cm. Cal. 6,5x55.

Hvis S.O.N har rett på at 6,5x55 ikke tåler og kappes noe særlig har jeg driti på draget. :lol:

Hvis skuddet sitter der det skal, feller det det skal i norske skoger.

Jeg har ikke skutt elg med min så vet ikke, men børsemaker sa i allefall så.

Jeg drar på jakt til fredag, så da skal jeg si om det å kappe løpet var en tabbe :wink:

 

Når det gjelder laminat eller plast var jeg i samme situasjon som deg, jeg sleit veldig med valget. Jeg er glad for at jeg valgte plast, for jeg er ikke så flink til og passe på børsa mi i steinura.

Minuset med plasten er at den bråker mye om du skulle skrape borti en kvist eller dunke den lett i en stein.

Den føles også billig iom at den er hul. Det er i allefall min mening....

Link to comment
Share on other sites

Ikke tenk på de teoretiske, muligens, tenker jeg, mener jeg kanskje har hørt, utalelsene om å kappe 6,5. Har ikke prøvd med 40 cm pipe, men vi er en del bekjente med 47 piper. med demper selfølgelig. Og det har nok ramla et tresifret antall hjortevilt for denne comboen. Er det elg du skal velte mest av, så må du nok sprengfyre litt, men det er mulig å få en "lovlig" anslagsenergi. Men jeg har ikke møt en elg, med crony og kulevekt innabords.

 

6.5 eller 308.

Personlig synes jeg 6.5 er det beste valget for første rifle. kjøp skytterlags ammo, det er mye billigere.

6.5 har mindre rekyl, og bør hvere lettere å skyte med.

 

Plast eller Laminat

Plast stokkene til Tikka er billige, på godt og ondt. De er helt ok å skyte med, men jeg synes de er glatte og "billige"

Laminat er stabile, og føles bedre syns jeg. men de er noe tyngre.

 

Ta en tur til den lokale våpenpusheren, og tafs litt. Sjekk hva du mener føles best.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...