Jump to content

for kort løp?


Moose Hunter

Recommended Posts

Det finnes ikke noe enkelt svar her. Korte løp gir lavere hastighet, akkurat hvor mye avhenger fra løp til løp. Men for en 53cm pipe kan du forvente et tap på ca 5% sammenliknet med 60cm, kanskje noe mindre for tunge kuler og noe mer for lette.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, 55 cm altså...? Hvilke krutt og kulertyper er det gjeldende for da..? Alle..?

 

Mauseren min har 51 cm pipe og f.eks ei V-Max på 95 gr ladet med N140 gir omrtrent nøyaktig 900 m/sek med max ladning.

 

Her er ei samling med en sleiv som jeg bare kan skylde på meg selv for og den går like godt i 820 m/sek.

Bruker ikke så ofte kuler over 130 grs, men jeg har aldri merka noe "problem" med den korte pipestubben min...

 

Skjønner ikke at det skal ha betydelig utslag med "kort" pipe i dette kaliberet som har relativt lite hylsevolum, men om noen vil forklare så er jeg veldig lærevillig! :D

 

IMAGE_017.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Here we go again :D . Dette er det uansett mange som kan betre enn meg, men eg har no fått med meg litt.

For å uttrykke meg ekstra diplomatisk:

Seier ikkje at det er noko problem med kort pipe i 6,5. Men eg vil tru at dersom ein skal utnytte hastigheitspotensialet i 6,5x55 fullt ut, so kan det tenkast at det er ein fordel med litt lengde på løpet.

Uten at det betyr at dette nødvendigvis heng saman med presisjonen.

8)

Link to comment
Share on other sites

Det skal jeg ikke være ueng i, til lenger løp til bedre fart, men hvorfor "enkelte" fraråder å kappe under 55 cm skjønner jeg overhodet ikke.

Har man først komt så langt ned på 50 "tallet" så tror jeg ikke et dugg på at en 3-4 cm kortere blir avgjørende i negativ forstand.

 

Som trådstarter er borti å lurer på så har ikke de 3 cm et dugg å bety (i mine øyne) før noen kan gi en god forklaring på det motsatte,

selv ujenvheter i ladingene kan gjøre noen m/sek fra eller til som tilsvarer et 3 cm kortere løp.

 

Forøvrig så ser jeg personlig ikke vitsen med å kappe ei ny pipe på 53 cm med 3 cm med intensjon om å få et "kort" løp...

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 har stort hylsevolum i forhold til kaliber og gjer beste hastighet med dei samme krutta som vert nytta i "skikkelige" magnumkaliber som 300 Weatherby,300 ultra magnum osv. Dette er kaliber som dei fleste veit treng langt løp for å yte sitt beste, nettop pga kruttet som er det samme som blir brukt i 6,5x55. Legg ein i hop 2 og 2 for ein forhåpentligvis 4 og konklusjonen er at hvis patrona skal yte maks hastighet treng den langt løp.

 

Eg skyt sjølv med ei Blaser R93 i 6,5x55 med 50 cm løp. Funkar heilt topp, og so lenge holdet er under ein halv kilometer kan eg aldri tenke meg du hadde truffe noko betre om hastigheten var 50 m/sek høgre. Til samanlikning har eg ei 260 remington med 66 cm løp, og denne er reine magnumen i forhold til 6,5`en med 50 cm løp nettop fordi den får utnytta potensialet i Norma MRP

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke at det skal ha betydelig utslag med "kort" pipe i dette kaliberet som har relativt lite hylsevolum, men om noen vil forklare så er jeg veldig lærevillig!

 

Det blir vel mer merkbart når du skal lade med kuler på 140 grains og oppover. Da bør du nok bruke noe mer saktebrennende krutt som N-160, norma 15/MRP o.l

Det er nok ikke lett å få fart på ei tung kule i svensken med N-140

N-140 er såpas raskt at du ikke trenger langt løp

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke at det skal ha betydelig utslag med "kort" pipe i dette kaliberet som har relativt lite hylsevolum, men om noen vil forklare så er jeg veldig lærevillig!

 

Magnumlars har allerede nevnt det, det er ikke hylsevolumet men forholdet mellom hylsevolum og kaliber som har mest å si. Han har nok også rett i at det kruttet som gir høyest hastighet i et langt løp også gjør det i et kort, i det minste innenfor lovlig lengde. Men etter hvert som løpet blir kortere vil forskjellen bli mindre, og på et eller annet punkt vil det være mer hensiktsmessig å bruke et raskere krutt siden det gir mindre smell og munningsblåst.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker helt feil så hadde jeg ca 935 m/sek på max med 64 cm løp med V-Max/N140, da har jeg altså mista 35 m/sek på 13cm pipekapp ved samme ladning.

Faktumet at man mister fart ved kortere pipe er jo ikke noe mysterium, men at et 50 cm løp har negativ praktisk betydning ift et på 53 cm ser jeg overhodet ikke.

Link to comment
Share on other sites

Stjeler tråden litt :)

 

Ein kamerat av meg kjøpte seg nettopp ein Tikka T3 lite ss, i 6,5x55.

Denne var det ekstremt kort løp på, berre 49cm.

 

Kan det verta eit problem å klara kravet for anslagsenergi på storvilt me denne?? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...