Jump to content

Hvor Nødvendig er 'Bedding' ?


S.O.N

Recommended Posts

Har forstått at bedding er en prosess der man bruker en guffe og lager en formstøp under og rundt låskassa for å få det så kompakt som mulig. (Mulig jeg tar feil, men da håper jeg på korrigering).

 

Jeg har opplevd å gå i butikk og kjøpe en rifle, der man byttet stokken p.g.a litt småskader. Mannen bak disken skrur av den originale stokken, henter en ny og setter på. Ikke noe mere en det.

 

Rifla går helt beint, og skyter hull i hull på 100 meter omtrent.

 

Gjorde selgeren en feil her, eller når blir det behov for å 'bedde' en rifle ?

Link to comment
Share on other sites

http://hunting.about.com/cs/guns/a/float_bed_2.htm

 

Kort fortalt, få en så stabil og tilpasset anleggsflate som mulig for låskassen i stokken.

 

Og her kan du lese videre......: http://www.google.co.uk/search?hl=en&q= ... ifle&meta=

 

 

 

 

 

edit: glemte å svare på siste del.

 

Selgeren gjorde ingen feil. du fikk ny stokk, du sier selv den går som en stråle, da kan du sove uten bekymringer. Bedding og frilegging av pipe gjøres som regel i forsøk på å bedre presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Takk,

 

Da blir vel konklusjonen at på fabrikk produserte stokker, så kan man regne med at den guffe opprasjonen ikke/eller er sjelden nødvendig. Men på mere 'tilpassede' stokker, så kan dette vere mere nødvendig.

 

Det er uansett ikke gitt at man 'må' bedde, men går mere på skjønn og om rifla går bra.

Link to comment
Share on other sites

Nei, egentlig ikke. Fabrikkproduserte stokker kan ha heller middelmådig tilpassing og kan absolutt ha nytte av bedding. En jevn og stabil kontaktflate kan ikke bare forbedre presisjonen men også forhindre treffpunktsendringer i feks regnvær og ved demontering av stokk.

 

Mange mener sterkt at en rifle ikke er ferdig bygd før den er beddet, og jeg er litt enig i det. Men samtidig skjønner jeg at bedding er en jobb som er alt for dyr til at det kan gjøres på fabrikk. Så da blir det opp til brukeren å avgjøre om det er nødvendig. Problemet er at en ikke alltid merker noe før rifla plutselig en dag går feil, gjerne midt på Hardangervidda med en skadeskutt rein som resultat (Loven om det maksimale faenskap).

 

Som regel går det greit nok uten, og det er heller ikke gitt at en beddejobb gir bedre presisjon. Men når man først har fått beddet rifla så har man en ting mindre å være usikker på.

Link to comment
Share on other sites

Veeelll.......de aller aller fleste stokker er da fabrikkproduserte :wink:

 

Men som sagt, dette gjøres for å få en så stabil og jevn kontaktflate som mulig mellom kasse og stokk. Med en godt utført bedding er du sikret at 100 % av kassa har kontakt med underlaget. Uten bedding KAN du risikere at det oppstår spenn i kassa når du strammer skjefteskruene, dette fordi anleggsflata da ikke er helt jevn.

Har du ei rifle som du ikke samler godt, som flytter treffpunkt mellom serier osv, bedd. Er du fornøyd, vel, da er du jo fornøyd.

 

De aller fleste DFS-skyttere jeg kjenner har bedda saueren sin. Men her jaktes det på poeng og samlinger serie etter serie etter serie.

Link to comment
Share on other sites

De aller fleste DFS-skyttere jeg kjenner har bedda saueren sin. Men her jaktes det på poeng og samlinger serie etter serie etter serie.

jeg har ikke bedda sauern min. å ser på det som jåleri på lik linje med lakkerte løp :wink:

 

neida kødda litt der, men om sauern samler som den er ser jeg ingen grunn til å bedde den. men tro kan flytte fjell, så om noen tror de må bedde sauern sin, la dem gjøre det for min del.

 

men i det øyeblikket jeg tror en av sauerne mine trenger bli bedda, så blir den det. akkurat som jeg skifter pipe om jeg tror den er utskutt.

å det er som oftest ikke så mange som pleier skyte bedre omganger enn meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det skrives litt om hvorvidt man skal slipe bort materiale før man legger ned den guffa, men slik jeg tolker det så skulle ikke det vere nødvendig vist formålet er å fylle ut der det ikke er kontakflate.

 

Er det noen som f.eks bruker blåpulver farge og legger låskassa i stokken og ser hvor det blir god kontakt eller mindre god kontakt og så fyller masse på desse områdene, eller er det en utbredt praksis at man liksom støper en helt massiv seng av guffa der man må slipe vekk endel av stokkmaterialet først ?

 

Den wheatherby beddingen som var link til var veldig fin og grundig, mens dem 2 siste bildene som kom ovenfor antyder at man bare har fylt ut der det mangler kontakt og fått en slags utbedring bare.

 

Det er sikkert ikke noe entydigt svar på dette, men det er sikkert litt variert praksis på hva som virker vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...