Jump to content

Ammunisjon i clips


RadyrJakt

Recommended Posts

Har vel noen blant mine nærmeste som har gammel ammunisjon oppbevart. På den tiden kom ammo i små pakninger, ferdig-ladd i clips. Er dette lov, eller blir dette som å ha ferdig ladde magasiner?

 

Jeg regner med at om man oppbevarer ammunisjon til mini-14 for eksempel i ferdig ladde clips, så er jo ikke dette lov. Det gjør jo ladd våpen mye mer tilgjengelig, og dermed så burde det jo være ulovlig. Eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Javel? Er det ingen lov mot å ha magasiner ladd, såfremt de er låst vekk fra våpen?

Nei heldigvis. Ammunisjon skal uansett være låst ned separat fra våpen. Jeg ser heller ikke den store forskjellen. ammunisjon sleges og leveres ut i clips hele tiden, på 50-tallet, og idag.

 

Det er også 100% vanlig å ha med seg type 10 fulle magasiner på stevner, så man slipper å stå der og stresse med å lade magasiner mellom seriene, standplassene, holdene, etter hvilken gren man skyter.

Når man begynner med skyting, så ser noe skummelt ut, og andre ting ikke. Synet på dette endrer seg med opplæring og erfaring.

Folk som skyter mye, over lang tid er som oftest enige om noen svært få "regler" som gjør våpen og skyting omtrent så trygt som det kan være, mens nybegynneren ofte ser for seg rekker og rader med "dos" and "donts". Så har vi våpenloven med forskrifter. Det MÅ man forholde seg til, og utenpå der rundskriv, som man strengt tatt kan drite i, de er veiledninger til politiet selv.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo skutt i noen år da, så skummelt syntes jeg ikke det er. Derimot så er det en veldig lang liste med ulovlige ting i dette landet, og lurte på om det var noen annen kjennskap til dette enn hva jeg viste. Har jo fått svar på spørmålet mitt da. Tusen takk!

Link to comment
Share on other sites

§ 80.Oppbevaring av ammunisjon

Uten politiets tillatelse er det i samme husstand forbudt å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15 000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2000 patroner i skapet.

 

Loven lar deg altså oppbevare 2000 skudd sammen med våpen i et FG skap. Mer om produsenten har godkjent skapet for dette.

Link to comment
Share on other sites

Ikke er det ulovlig å ha ammunisjon i magasiner heller. Nedlåst separat fra våpen selvsagt, som loven krever.

 

K

 

 

 

Så om jeg oppbevarer ferdig ladede magasiner i våpenskapet mitt sammen med våpnene bryter jeg ingen lover så lenge magasinet er adskilt fra våpenet?

 

Har ikke tenkt noe særlig over dette tidligere, men det overrasker meg faktisk litt. Synes uansett en lov mot dette hadde vært litt bortkastet.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ha FYLLTE magasin i våpenskapet med dine våpen men du får ikke ihht loven oppbevare dine våpen LADEDE. Sjekker du så hva loven sier er et ladet våpen ser du at definisjonen på det er når det finnes ammunisjon/patroner i våpenet.

 

Magasin er ikke et våpen, det er ikke lisens på dem og da kan dem vare fylte. Tønna på en revolver sitter fast på våpenet, så den kan da ikke var fylt for da er våpenet ladet. En ekstra tønne som ikke er montert kan vare fylt. En knekt hagle S/S O/U kan ikke ha patroner i kammeret siden det er et våpen ifølge loven. Likedant med en pumpehagle, selvladerhagle, boltrifle med fast magasin.

 

Videre for å ikke få problemer med loven, frakter jeg våpen for seg i egne små bokser/våpenfuteral og ammunisjonen/fylte magasin for seg selv i en ammoboks i plåt fra Forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, beklager så mye.

Jeg mente så klart fyllte magasiner! =)

 

Var litt tidlig på morgenen for et stakkars B-menneske.

 

Men takk for rask og grei oppklaring angående dette.

Som sagt har det ikke så mye å si for min del da jeg er paranoid når det kommer til fjærene i magasinene mine, men veldig kjekt å vite. =)

 

edit: skriveleif

Link to comment
Share on other sites

I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2000 patroner i skapet.

Det hadde jeg glemt, trolig fordi jeg for lengst har hevet ut hyllene i våpenskapet for å få inn lange rifler. Bra å bli mint på det.

 

Får og beklage til trådstarter at jeg er litt krass, det var ikke meningen. Jeg har dessverre en tendens til å irritere meg når folk antar at ting er forbudt istedenfor å anta at det er lov.

Norsk lov er stort sett "det er forbudt å" lover, ikke "det er lov å", så det som ikke er forbudt ER lov. Selv om det ikke trenger å være lurt.

Jeg er livredd for formyndersamfunnet, som vi er med stormskritt på vei mot, der alt vi har lov til er listet opp, eller listene av ting som er forbudt blir lenger og lenger. Der ting blir forbudt, bare fordi noen ikke ser poenget med dem - derfor reagerer jeg ofte når folk går ut og antar at noe er forbudt, som om det var en selvfølge... og særlig når det er ting jeg har for vane :roll: Beklager.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som sagt har det ikke så mye å si for min del da jeg er paranoid når det kommer til fjærene i magasinene mine, men veldig kjekt å vite. =)

 

 

Den største slitasjen/belastningen på fjæra får du ved gjentatte kompresjoner og ikke ved at fjæra står komprimert ;)

Link to comment
Share on other sites

paranoid når det kommer til fjærene i magasinene mine

Ser mer på det som piper, og melk - det er jo fint at det er melk i melkekartongene, men jeg har jo kjøpt dem for å drikke melka, pipene har jeg kjøpt for å skyte. Magasinene har jeg kjøpt for å bruke, ikke for å spare på dem.

Magasiner, magasinfjærer, tennstempler, piper, hylser, alt er ting som er forbruksvare over tid.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dessverre en tendens til å irritere meg når folk antar at ting er forbudt istedenfor å anta at det er lov.

Norsk lov er stort sett "det er forbudt å" lover, ikke "det er lov å"...

Godt poeng. Og et til, se på fartsgrenseskilt. De tilhører "forbudsskiltene" og sier at det er forbudt å kjøre fortere enn angitt hastighet, ikke at det feks er lov å kjøre i 70km/t.

 

Jeg har en del magasiner som har stått med div i lenge... Halvt års tid. Har og noen som har blitt fylt og tømt relativt hyppig mange ganger over flere år. Dette er lange magasiner med mye fjær i. Virker fint enda, så tror ikke dette er så mye å bekymre seg for. Evt, vri spørsmålet. Hvor mange har opplevd å ødelegge magasinfjær pga lagring eller bruk? Hvilken type, hvor mange års bruk, osv..

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om dere spør meg, spør andre eller spør retorisk nå..

Men jeg er freidig nok til å gå ut i fra det første, og kan fortelle at jeg har opplevd dette med flere av mine magasiner til sauer 200 str.

 

Nå har disse blitt veldig godt brukt i snart et tiår, så jeg skal ikke påstå at problemet kun kommer fra spenning i fjæren over en lengre periode.

 

Men faktum er at etter at jeg glemte å tømme magasinene etter et felt stevne rett før innrykk til førstegangstjenesten og jeg fant ut av dette på perm rundt tre måneder senere så sliter de magasinene med å røre siste patronen inn i kammeret.

 

Men som sagt har nok disse levd et relativt langt liv allerede, og er modne for utbytting. :)

Link to comment
Share on other sites

I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2000 patroner i skapet.

Det hadde jeg glemt, trolig fordi jeg for lengst har hevet ut hyllene i våpenskapet for å få inn lange rifler. Bra å bli mint på det.

 

Får og beklage til trådstarter at jeg er litt krass, det var ikke meningen. Jeg har dessverre en tendens til å irritere meg når folk antar at ting er forbudt istedenfor å anta at det er lov.

Norsk lov er stort sett "det er forbudt å" lover, ikke "det er lov å", så det som ikke er forbudt ER lov. Selv om det ikke trenger å være lurt.

Jeg er livredd for formyndersamfunnet, som vi er med stormskritt på vei mot, der alt vi har lov til er listet opp, eller listene av ting som er forbudt blir lenger og lenger. Der ting blir forbudt, bare fordi noen ikke ser poenget med dem - derfor reagerer jeg ofte når folk går ut og antar at noe er forbudt, som om det var en selvfølge... og særlig når det er ting jeg har for vane :roll: Beklager.

 

K

 

Ingen skade skjedd! :D Jeg ønsker bare å være på den sikre siden, igjen, mange takk for gode svar!

 

 

Og siden vi bor i Noreg kan vi jo alle si "ladeskinne", evt. "laderamme", og ikke "clips", "stripper clips", "strip" osv..

 

Hvordan kom du frem til at dette måtte være ulovlig, trådstarter..?

 

Ja si det du, jeg vet faktisk ikke. Har bare fått for meg en gang i tiden at dette var ulovlig. Mener jeg hadde en diskusjon om "innbrudd" scenarioet, og jeg påsto at man kan ha magasiner ferdig ladd. Da fikk jeg argumentet; "magasiner kan ikke være ferdig ladd, da det er for lett tilgjengelig for situasjoner akkurat som det". Ikke at jeg sitter i gyngestolen med to løperen i frykt for at noen bryter seg inn, var mer et morsomt scenario mellom kamerater.

Link to comment
Share on other sites

Magasiner skal være meeget gamle før du skal måtte bekymre deg om å ødelegge fjærene pga. lagring med patroner i.. det er som sagt spenning og nedspenning som lager slitasje, ikke at de er oppspent.

 

Sikker på det? At en fjær ikke tar skade av å stå komprimert permanent?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...