Jump to content

Børsemaker utdanning


Skyttergutt

Recommended Posts

Hei,folkens.

Siden jeg går på ungdomsskolen,og snart må tenke på utdannelse har jeg noen spørsmål om børsemaker utdanning.

 

1.Må man kunne betegnelsen på mange kaliber før man starter eventuell utdannelse?

2.Må man være veldig kreativ siden man kanskje får i oppgave å lage en jaktstokk?

3.Er det ensformig arbeid?

4.Åssen er lønna som nyutdanna,og etter noen år i yrket?

5.Må man ha jakterfaring?

6.Hvor i landet kan man ta sånn utdanning?

7.Er det greit å få jobb i fremtiden tror dere?

 

Lurer på mye mere,men kan ikke skrive flere sider:P

Håper en børsemaker med erfaring kan svare hvis en sånn en finnes på dette forumet:)

Link to comment
Share on other sites

ok:)

Men er du børsemaker?

For jeg kunne tenkt meg å kanskje bli det siden jeg har litt interesse og holder på med DFS skyting sjøl.Men det som har skremt meg litt er at jeg ikke er så kreativ,så å spikke stokker ser jeg som en utfordring.Også et minus at du sier det er vanskelig å få jobb.Men vi får se,har fortsatt en liten stund på å bestemme meg:)

 

PS:hvor lang tid tar utdannelsen per dags dato?

Link to comment
Share on other sites

Så kan jeg legge til litt mer generellt at den linja du søker deg inn på ikke er det du kommer til å drive med resten av livet. I alle fall kjenner ikke jeg mange som fortsatt er på samme spor 5 år etter VGS. Selv har jeg vært innom 9-10 fagfelt siden jeg begynte på vidregående og er fortsatt under utdanning... Finner hele tiden noe nytt og spennende!

 

Utdanningen er til for å lære deg det du trenger for å kunne praktisere faget, så ikke bekymre deg om du ikke kan så mye før du starter å lære, heller :wink:

Link to comment
Share on other sites

ok,skjønnner hva du mener.

Idag lønner det seg vell nesten å ha flere fagbrev,så man har noe å falle tilbake på.Så kanskje jeg skal gå denne linja engang;)

Men når du sier at folk du kjenner slutter med dette lurer jeg på en ting.Er det fordi det er kjedelig,dårlig betalt eller andre grunner?

Link to comment
Share on other sites

Hei Skyttergutt

 

Vanskelig å svare på hvorfor enkelte slutter med det de har begynt på. Det er som oftest mange forskjellige grunner til det.

En som sa over her at du ikke trenger å være kreativ for å gå denne linja. Det er nok ikke helt riktig, men komer også litt an på hva du mener med å vær kreativ.

For å komme inn her skal du først ha et VG1- år på Design og Håndtverk. Dette året ligger i bunnen for veldig mange mindre håndtverksyrker. Du kan lese mer om fagene de har på Design og Håndtverk her: http://www.vilbli.no/4daction/WA_Kursbe ... DHDHV1---- croll ned på siden så finner du en kort beskrivelse. Klikker du på de forskjellige fagene vil du også få opp planen for de ulike fagene du må ha.

 

Det du også bør ha litt i bakhodet er at børsemakerlinja i Gauldal er ei landslinje. I år har de 8 plasser. Det betyr som regel (uten at jeg har statistikken her) at det kreves høye poengsummer for å komme inn. Det er en ting det lønner seg å snakke med skolen om. Du må også spørre deg sjøl om du er villig til å flytte på deg så tidlig for å ta utdannelsen. Er ikke alle som er like klare for å flytte langt allerede etter første året på vgs.

 

www.vilbli.no er en side som har alt av info om vgs i Norge, den er grei å bli kjent med uansett.

 

Det er veldig vanskelig å svare på hva en børsemaker tjener. Det er et lite yrke, og sansyligheten for at man starter opp noe for seg selv er nok stor. Den enkleste måten å finne det ut på - og få gode og ikke minst riktige svar er nok å ta kontakt med Gauldal vgs. Hvis du bor i overkommelig avstand derfra kan du kanskje komme og hospitere der. Eller finn en børsemaker i nærheten av der du bor som du kanskje kan besøke. Dette skal du jo kunne bruke litt av tida i "utdanningsvalg" på. Du bør også besøke og finne ut litt med om VG1 Design og håndtverk på den skolen du kommer til å gå første året ditt på.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

av de jeg kjenner personlig som har børsemakerutdanning jobber de fleste enten i forsvaret(noen som børsemakere, men de fleste i andre jobber i forsvaret), eller jobber i andre jobber som ikke er som børsemaker. dvs de fleste har andre jobber enn å jobbe som børsemaker, å skrur eventuelt litt våpen som attåtnæring "på fritida".

 

om dette betyr at lønna er for dårlig, eller at det ikke er jobber nok til alle, kan man vel tenke på som en mulig grunn.

Link to comment
Share on other sites

slenger inn ett lite kjapt spm her...

 

Ser på hjemme siden til gaudal att de tilbyr vg3, så det går altså ann å få svennebrevet uten å være lærling?

 

 

tenkte litt på å søke på der når jeg skulle søke videre fra mekken, men når man er skolelei før man begyner på vgs. blir ikke karakteren bra nok gitt...:P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...