Jump to content

147 gr ELD-M i 6,5x55


stealtre

Recommended Posts

Hei,

Har søkt gjennom internett og sjekket de kildene jeg vanligvis bruker når jeg lader men jeg har ennå til gode å finne en kilde som oppgir ladedata på den nye Hornady ELD-M 147 gr i 6,5x55. Er det noen enten har en start load eller som kan peke meg til et sted der jeg finner en start load. Bruker helst Vihtavuori krutt da dette er mest tilgjengelig for min del.

Regner med det også er andre som søker rundt for å finne ladedata til denne kulen i 6,5.

 

Planen var å ha denne kulen som en allrounder som brukes til langhold, rådyr og eventuelt andre behov som måtte dukke opp.

Hvis noen har brukt denne kulen tidligere fra skyting eller jakt så gjerne legg ved erfaringer, det er en god ressurs for andre som leter informasjon om kulen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tok en del tid å komme i gang med ladingen men er nå i gang. 

I første omgang var jeg interessert i å finne en COAL til 147 gr ELD-M, jeg endte opp med en COAL på 3,150 inches eller 80 mm.

Videre ville jeg stadfeste max ladning for denne kulen med VV N-560. Jeg skøyt 5x3 skudd mellom 41 og 45 gr uten noe trykktegn og fikk en hastighet på 700 m/s. Det er åpenbart for lav mengde krutt, da jeg forventer å kunne komme opp på 800 m/s eller mer. Neste tur på skytebanen vil jeg lade opp til rundt 50 gr og stoppe når det forekommer trykktegn. Jeg var også spent på om løpet ville stabilisere kulen, men det viste seg å ikke være et problem i en Tikka T3 med 1:8 twist(ikke helt sikker på twisten).

Kommer til å oppdatere videre med endelig ladedata.

 

Kaliber: 6,5x55

Kule: 147 gr ELD-M

Tennhette: CCI 200 STD

Hylse: Norma

Krutt: VV N-560

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en ca 50 stk av denne i en 200 STR. Har ladet med 54,5gr Retumbo, det er nok litt over rødstreken, samme som jeg har brukt på 143 eld-x, 142 ablr, 140 a-max/eld og 139 scenar.  

 

Twisten er nok noe i grenseland, men presisjonen var fin. 

 

5 skuddere: 

under 10mm på 100m. 

5-6 cm på 410 meter. 

 

Har ikke prøvd å skutt den lengre. 

Edited by ladebenken
Link to comment
Share on other sites

Fullt klar over at ELD-X er beregnet på ekspansjon. Har snakket med en jeg kjenner som har brukt begge til langholdsjakt på hjort osv. han har ikke vært fornøyd med den terminale effekten til ELD-X og har bytta til 147 gr ELD-M.

 

Anyways. Var på skytebanen i dag igjen med en ladestige som gikk fra 45-48 grains med N-560. På 48 gr oppnådde jeg en hastighet på 740 m/s, uten noen særlige trykktegn, rekylen var dog merkbart tyngre. For hver grains jeg går opp stiger farten med ca 20 m/s som betyr at jeg må opp på 51 grains for å få en hastighet på 800 m/s som er målet. Jeg er usikker på om dette går, men vil forsøke oppover for å se hvor høyt jeg kommer uten trykktegn. Tanken nå er muligens å heller gå ned til enten 143 gr ELD-X eller å gå til 140 grains ELD-M. Presisjonen var heller ikke noe å skryte av med beste på 1 MOA.

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt løp har du?  

 

Jeg har ikke brukt 147 til hjort/rådyr da twisten min er såpass marginal. 

 

Jeg brukt 143 x i høst, den oppfører seg likt som eld-m kulene, så spiller egentlig ingen rolle. Fant igjen ett par kuler, eller rettere sagt bakenden, full seperasjon, men hjorten stuper. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Polardego skrev:

Vil ikke N570 være en mer egnet krutt til en såpass tung kule?

Hvis du sjekker lapua sine ladedata på dette området så kan man se at det er 560 som er det beste alternativet til denne kulen. Altså i det at den gir best fart.

 

3 timer siden, ladebenken skrev:

Hvor langt løp har du?  

 

Jeg har ikke brukt 147 til hjort/rådyr da twisten min er såpass marginal. 

 

Jeg brukt 143 x i høst, den oppfører seg likt som eld-m kulene, så spiller egentlig ingen rolle. Fant igjen ett par kuler, eller rettere sagt bakenden, full seperasjon, men hjorten stuper. 

 

 

 

 

I all hovedsak så jakter jeg rådyr med denne rifla og da fungerer jo alle kuler i 6,5x55. Så jeg tenker å gå ned til 143 gr ELD-X som hovedkule selv om den er 1 krone dyrere. Jeg tør rett og slett ikke å fortsette oppover med 147 gr ELD-M. Selv om det ikke har vært noen særlige trykktegn nå på vinteren, så vil det nok være alt for høyt trykk i varmt sommervær. Skal fortsette å gjøre litt research på hva som er best.

 

Link to comment
Share on other sites

På 1/26/2018 den 11.39, strebern skrev:

Litt på siden her, men jeg tenkte å kjøpe inn Eld-x til  felt og jakt, men med T3 i 6.5x55 er jeg redd 147gr er for tungt for tvisten min 1:8.5. Har jeg rett i dette?

Den stabiliserte seg fint i min T3 så da regner jeg med at det skal gå fint i din rifle og :)

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, pererik skrev:

 

@stealtre  Du har for kort løp til å få noe særlig mer fart enn du har fått. Har endel erfaring med N560, og med en 139gr kule kommer trykktegnene (flate hetter) på ca 49 grain på flere våpen jeg har hatt. Jeg ville ikke gått over 49 med en kule på 147gr

 

 

 

 

Takker for svar, går opp for meg mer og mer at det kanskje ikke er mulig å få høy nok fart med 147 gr ELD-M.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, pererik skrev:

Nå er det ikke info jeg har verifisert, men amerikanerne mener man må opp i 820-830 m/s for å tangere egenskapene til 140gr ELD-M, men det går vel å legge i tabell og se selv.

Blir nok mest sannsynlig å bytte til 140 gr ELD-M og heller kjøre 143 gr ELD-X til jakt på feks rein.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...