Jump to content

Lade ned patroner med Vihtavuori N32C (TinStar)


AcciDabbi

Recommended Posts

Sitter her å grubler litt på å lade patroner ned for å kunne teste ekspansjon på kuler på simulert lang avstand.

Aktuelt kaliber for meg å teste akkurat nå er 338 Federal med 210grn Swift Scirocco. Kunne litt tenke meg å teste kulens ekspansjon ved en hastighet på ca 500m/sek.

Har testet dem i 670m/sek hastighet og her fungerte den absolutt utmerket med høy restvekt og stor diameter på ekspansjonen.

Jeg var inne og snoket litt på QuickLoad og så litt på hvilke hastigheter Vihtavuori TinStar ville gi meg og egentlig så det ganske brukbart ut for redusert ladning.

21grn TinStar vil gi ca 100% fylling og er rett under maks trykk. Mener å huske 22grn var over rødt.

Utgangshastighet med 21grn var litt over 500m/sek.

Er dette trygt å bruke? Noen som har erfaring?

Har TinStar stående for å bruke det til subsoniske ladninger i nevnte kaliber, noe jeg har fått med meg skal funke bra. Men usikker på hvordan det funker når du lader opp mot maks trykk?

Link to comment
Share on other sites

Du bør ikke gå rett på så nære max. I det hele tatt er hurtige pistolkrutt på maxladning for veldig spesielt interesserte. Jeg har ladet 30-06 til max med N310 og 180grs kule, da fikk jeg trykktegn (merker i støtbunn) når pressureTrace rapporterte 3500bar.

 

For slike eksperimenter bør du velge et tregere krutt. Bortsett fra frykten for SEE er det ikke noe som kan gå galt med lavt trykk, du trenger vel ikke jevn forbrenning og lav hastighetsspredning på ladningene?

Link to comment
Share on other sites

På 09/11/2017 den 17.58, Erlend Meyer skrev:

Du bør ikke gå rett på så nære max. I det hele tatt er hurtige pistolkrutt på maxladning for veldig spesielt interesserte. Jeg har ladet 30-06 til max med N310 og 180grs kule, da fikk jeg trykktegn (merker i støtbunn) når pressureTrace rapporterte 3500bar.

 

For slike eksperimenter bør du velge et tregere krutt. Bortsett fra frykten for SEE er det ikke noe som kan gå galt med lavt trykk, du trenger vel ikke jevn forbrenning og lav hastighetsspredning på ladningene?

 

Har ikke planer om å gå rett på maks, men rolig oppover..

Det er vel litt forskjell på N310 og TinStar? Hverfall i forhold til fyllingsgrad?

Et minus med å gå for sakte krutt er vel større kjangs for at ikke hylsa tetter mot kammeret?

 

Link to comment
Share on other sites

Fyllingsgraden er bedre for TinStar, men det er uansett et veldig raskt krutt for formålet. Når jeg kjører de to gjennom QL så ser de ganske like ut, og jeg får ikke 500m/s innenfor forsvarlig trykk. Har du slått på løpsfriksjon?

 

Tetning bør ikke være noe stort problem, du kan få litt soting men hva så? Du skal vel ikke skyte dusinvis av skudd?

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Når jeg kjører de to gjennom QL så ser de ganske like ut, og jeg får ikke 500m/s innenfor forsvarlig trykk. Har du slått på løpsfriksjon?

 

 

Grunnen til at vi har fått forskjellige resultater er sikkert siden jeg lader Swift Scirocco til COAL 75mm, det gjorde jeg her også.

Har N560 krutt liggende. 42grn med dette gir fyllingsgrad på 96% og estimert utgang på 510m/sek i mitt 45cm løp.

QL kalkulerer også at kun 63% av kruttet er brunnet opp i løpet, så her er det duket for heftig munningsflamme! :P

 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke Trailboss i min gamle versjon, men det ender nok opp i samme område som N32C.

 

Reglene for fyllingsgrad gjelder for trege riflekrutt, der kan en få problemer med tenning. Folk har skutt tonnevis med reduserte ladninger med N110&co uten problemer, om det kniper så kan du sende meg en PM. Skal vel alltids spandere en kopp på deg, bedre enn at du sprenger børsa på dette.

Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, M67 skrev:

Dessuten er det vel så enkelt å teste 500m/s på noen få 100m hold (det er jo ikke langt en skal før ei kule som starter med 700m/s har 500m/s) - istedenfor å drive å lade og teste og spekulere.

 

 

Jeg må ut på 450m for å komme ned på ca 500m/sek med Swift Scirocco..

Jeg har lyst til å teste i forskjellige media for å kunne sammenligne forskjellige kuler under forskjellige forhold :)

 

16 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Folk har skutt tonnevis med reduserte ladninger med N110&co uten problemer.

 

Så du anbefaler da å bruke N110 til mitt formål?

Bruker du magnum hetter i tillegg?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...