Jump to content

Lokke til seg hjort på beite


Stihl Crazy

Recommended Posts

Var dårligt med hjort hos oss i fjor, lite spor å lite å sjå i fjor haust. Noke av grunnen er at det er skote for mykje, eg er imot at dei har så stor avskyting men virkar som eg har fleirtalet imot meg, eg like best å spara på dei. Men noken må ein jo ta ut, er eit bra beite på garden som hjorten har likt seg på men eg har lyst til å gjera det enda meir attraktivt for dei, sån at det er god sjangs til å velga ut rett dyr pluss at eg likar at dei er der. Sauer er det der heile året meir eller mindre men det har ikkje hindra hjorten fra å vera der før iverfall. Det eg kanskje har tenkt mest på er å planta noken epletre, eventuelt ein viltåker eller legga ut slikesteina (henga dei opp så ikkje sauene tar dei) Det som kanskje vil fungera best på sikt er epletre trur eg.

Link to comment
Share on other sites

I disse CVD tider er det vel uønsket og noen steder ulovlig å fore inn dyr. Slikkesteiner er også ulovlig i bruk enkelte steder.

Årsaken til dette er faren for spredning av CVD. Vi jegere må gjøre det vi kan for å unngå spredning av denne sykdommen!

Link to comment
Share on other sites

Å plante epletrær for å lokke hjort er dyr moro. Idéen med viltåker er derimot verd å gå videre med. Hadde for mange år siden en åker med fôrmargkål som hjorten satte stor pris på.  Pass bare på å tynne ut når de begynner å skyte opp ellers kan det du vil skyte rett og slett forsvinne i en altfor tett åker.

Link to comment
Share on other sites

Forbudet mot utsetting av saltslikkesteiner er geografisk begrenset. Slik at det ikke fester seg et inntrykk av at det er totalforbudt å sette ut saltslikkesteiner:winke1:

Klippet dette fra Sogn og Fjordane sine hjemmesider:

 

Mattilsynet foreslår følgende om ny soneforskrift:

  • Soner rundt Norfjella og Selbu. Den foreslåtte Nordfjella-sonen omfatter kommunene Ulvik, Lærdal, Aurland, Hol, Ål og Hemsedal. Den foreslåtte Selbu-sonen omfatter kommunene Selbu, Stjørdal, Meråker, Tydal, Holtålen, Midtre Gauldal, Melhus, Klæbu, Trondheim, Malvik og Røros.
  • Forbud mot å flytte levende hjortedyr ut av sonene.
  • Forbud mot å flytte skrotter, kadaver og slakterester ut av sonene, samt planter og lav som er tenkt brukt til fôr til hjortedyr.
  • Forbud mot slikkesteiner (til alle dyr) som er tilgjengelige for hjortedyr.
  • Forbud mot å legge ut fôr på utmark til dyr dersom fôret er egnet og tilgjengelig for ville hjortedyr.
  • Påbud om å rengjøre og desinfisere jaktutstyr samt å dekke til slakterester.
  • Påbud om at fôr som lagres på innmark og som oppsøkes av hjortedyr, skal sikres mot at ville hjortedyr får tilgang til fôret.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det vitner om ansvarlighet at "randkommuner" følger opp med tiltak. De påviste tilfellene her i Sogn og Fjordane er sør for Sognefjorden - i villreinområde - så da blir det nok ikke iverksatt tiltak på nordsiden av fjorden. Like fullt så forventes det ansvarlig adferd av de som er sør om fjorden på gjestejakting.

Vi her nord i fylket kan med frimodighet fortsette utsetting av saltslikkesteiner og tilstelling av viltåkre - i alle fall inntil videre.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, DoctoRoy skrev:

Det vitner om ansvarlighet at "randkommuner" følger opp med tiltak. De påviste tilfellene her i Sogn og Fjordane er sør for Sognefjorden - i villreinområde - så da blir det nok ikke iverksatt tiltak på nordsiden av fjorden. Like fullt så forventes det ansvarlig adferd av de som er sør om fjorden på gjestejakting.

Vi her nord i fylket kan med frimodighet fortsette utsetting av saltslikkesteiner og tilstelling av viltåkre - i alle fall inntil videre.

 

Samme her i Sør-Norge. Kommer det forbud her, så blir steinene fjernet:)

Link to comment
Share on other sites

Viss eg får det til så tenkte eg å kjøpa grunnstammer av epletre å poda inn noken kvister, er mykje billigare enn å kjøpa tre, eventuelt 2 til 3 epletre. Må bli sånne gammaldagse store tre ellers blir dei berre karnøfla av sau og hjort. Fordelen med eple i forhold til viltåker så eg ser det er at der er ein ferdig viss ein får det til. Viltåker må lagast til kvart år samt gjerast godt inn ellers ete vel sauer og hjort opp alt før jakta startar. Men hadde jo gått ann med ein liten viltåker og, me hadde formarkål ein gong på tidleg 90 tall huskar eg, meina å huska at kyrne likte da godt.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Å plante epletrær for å lokke hjort er dyr moro

Jeg er ikke enig i at det er dyrt, men det er langsiktig. Likevel - mitt ene lille epletre ble et slags tre på 5-6 år - dvs stort nok til å overleve sau. Og det kosta 599,- Og det lokker inn rådyr - i boligfeltet.

Der jeg jakta før har bonden en rad på 15-20 epletrær langs veien til husene, og jeg kan love at de lokker inn hjort. Dessverre er det helt inni husveggene, så en kan ikke skyte der.

Det mest effektive jeg har sett for å få inn hjort og rådyr er gulrøtter. Samme bonden prøvde å dyrke gulrøtter på et lite avsides jorde, et par år, men jeg tror ikke det var mange som ble igjen til høsten, rådyrene stod i flokk og maula gulrot.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Passer man på å gjerde treet inne så går nok kostnaden noe ned:winke1: Under vintre med mye snø beiter hjorten bark. På toppen av menyen står frukttrær og så kommer selje. Etterpå er det så forskjellig. Vi har som eksempel hatt stor beiteskade i granfelt. 

Et triks når det gjelder innlokking med epler er å fryse de ned først. Da vil de begynne å gjære etter tining og det setter iallefall hjorten pris på. De som har hatt erfaring med gjærede epleprodukter skjønner hvorfor:D

Link to comment
Share on other sites

Ja tenkte å gjera inn med høge gjerdepåla for å unngå at da blir oppete og ødelagt, trenå altså. Tenkte og å ta gjerdenot rundt sjølve stamma og etter at treet blir stort for å unngå at dei gnage av borken. Kan jo ikkje ha trenå inngjera for alltid. Desverre tomt for grunnstamme no men får bestilla til hausten. Skal prøvå det med å frysa ned eplene til hausten. Takk for tipset.

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, can skrev:

Viss eg får det til så tenkte eg å kjøpa grunnstammer av epletre å poda inn noken kvister, 

 

Liker ideen. Har flere gamle epletrær i terrenget som det ikke lenger avlinger på. Dette må prøves!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...