Jump to content

Springfield Trapdoor problem


Recommended Posts

Hentet en Springfield Trapdoor på postkontoret i går.

Gleden gikk litt over til skuffelse når jeg fikk se vinkelen mellom hammer og "blokka". Den har ikke en plan anslagsflate. Noen synspunkter på om det er normalt eller ikke? 

Rifla ser jo riktig så fin ut ellers, har lite lyst til å reklamere på den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sjekket et par stykker, der måtes hanen og bakstykket helt plant.

Det er også en liten avfasing på bunnen av hanen på mine, det ser ut som den avfasingen har blitt ført helt opp til toppen på din hane.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Begge mine Trapdoors har hane som ligger plant mot blokken.

Bildet viser min mod. 1884.

Synes din hane ikke ligner på hanene på hverken 1873 eller 1884. Se bildet. Hanen er avrundet, mens din er kantete.

Tror den hører til en annen rifle.

20170422_184711.jpg

Edited by Orion
Lagt til tekst
Link to comment
Share on other sites

Blir ikke helt klok på det.. kan hanen være fra ett eldre våpen? Noe perkusjonsgreier? Det er en grå "skygge" på toppen av hannen, tilsvarende jeg har på en gammel perlusjons revolver jeg har. 

 

Ser ikke ut til å være filt hane. Men den har klikket "feil" ei god stund og fått noen grader i øvre anslagsflate. Også er det hakk der den har truffet tennål, som kanskje er å forvente. Selve "blokken" ser helt fin ut..

 

Bør jeg finne fram fila? Skifte hane? Reklamere? Tankene svirrer rundt her på en lørdagskveld.20170422_214633.jpg.e8ac17fcbead0b1711fb167be556b058.jpg

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, DoctoRoy skrev:

på noen av de ser hanen mistenkelig lik ut den TS har på sin rifle. 

Da syntes jeg du skulle legge ut bilde av noen av disse. Alle bildene på linken din, og bildet du la ut i tråden, viser haner som ligger plant mot blokken. 

Kan hanen stamme fra en nyere replika produsent (eks. Pedersoli)?

Link to comment
Share on other sites

For meg ser dette fremdeles ut som en hane som det er filt bort deler av fronten på. Det er ulik vinkel på  enden av hanene for 50-70 og 45-70, denne hanen ser ut som en 45-70 hane, men serrateringen er litt ulik den jeg har på min. Jeg legger ved et bilde av en original hane, da ser en lett at den som TS har er kortere, og med feil vinkel. I tillegg mangler avfasing i bunn

 

 

IMG_2769.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ørliten oppdatering. Selger viste heller ikke årsaken til det, men rifla lar seg skyte med i alle fall. Så form for deaktivering er det neppe.

Blir vel til at jeg sliper til en mer plan anslagsfase (og muligens litt under hammeren dersom konflikt med hendelen). Men mindre noen skriker ut om at det er en dårlig idè før jeg rekker å gjøre det ;)

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Hand skrev:

Hanen er til en av pre -73 modellene

Hanen til trådstarter ligner ikke på pre -73 modellen, slagflaten på den er ikke så skrått avsluttet.

Vedlagt er bilde av en pre -73 og det er helt tydelig en annen hane enn trådstarters, bøyen er ulik og når du sammenligner så ser du at trådstarters hane er fra en 45-70 modell. Trådstarters hane ligner ikke på noen av de som er avbildet på DoctoRoy sin link.

Min konklusjon er den samme som tidligere, hanen er modifisert.

IMG_2770.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vel, nå er den i alle fall modifisert! Har slipt til flaten slik at den treffer plant. Måtte ta av ørlite på "vinkelen" under slik at den ikke når borti utløser hendelen. Med en liten klatt kaldblånering ser den i allefall bra ut.

 

Greit nok inntil jeg får tak i en ny.

 

La merke til litt farger på hammeren, tegn på flammeherding. Om noen har filt på den, så har det ikke vært noen kjapp reblånering etterpå.

Også synes jeg den var litt mistenkelig hard til å være så gammel.. Både når jeg slipte til mer riktig anslagsflate og når jeg tappert forsøkte å bøye hanen litt mer mot høyre. Bøyde det jeg turte, men den spratt bare tilbake til samme plassering. Men de brukte kanskje godt herdet stål også dengang?

 

Vel, så snart jeg får tid skal jeg prøve den. Skal bli morro, må bare skaffe ymse ladekomponenter ført.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, MorganKane skrev:

Måtte ta av ørlite på "vinkelen" under slik at den ikke når borti utløser hendelen

Det er dette som viser at hanen har vært modifisert, alle trapdoor som jeg har klødd på har denne avfasingen i underkant, når den mangler så har noen gjort noe.

Link to comment
Share on other sites

Hanen som er satt på denne Springfielden ser ut som en hane fra en 1868 eller 1869, disse skiller seg fra hanen fra 1866 modellen Per-S har lagt ut bildet av.  Ut fra serienummeret på riflen er det også mulig å sjekke hvilken nettskjæringstype hanen skal ha. 

Hand

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Per-S skrev:

Da er det bare å ønske lykke til med skytingen, dette bør ikke ha noen innvirkning på morroeffekten. Skal du bruke svart eller annet krutt?

Helt klart, den smeller nok denne! Planen er å bruke svartkrutt ja, er ikke så veldig fan av pyrodex. Men det skjer nok ikke med det aller første, må kjøpe inn dier, krutt og kuler først.

Sliter litt med å se framsiktet.. over en svart skive vil det bli enda verre, så noe lurt må jeg finne på der også.

 

Hand; Resten av rifla er visst produsert på 1880 tallet engang, klarte å rote bort lappen som fulgte med, der produksjonsåret sto. Var ikke så tidlig som 1868/69 i allefall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...