Jump to content

.44 Magnum landning for Desert Eagle med Frontier kuler


OysteinR

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle dele litt her da jeg ikke fant noe data når jeg søkte.

Jeg bruker Frontier CMJ-kuler i 245gn da dette er det jeg får tak i til en hyggelig pris men fant ikke noe ladedata på disse mot DE.
Det jeg fikk til råd var at N110 krutt med en ladning på 20-21gn skulle være bra.

Siden DE trenger en del trykk for å veksle startet jeg på 20gn og gikk skrittvis opp til 22gn. Dette viste seg å være langt over det som krevdes.

Med krono målte jeg fabrikkammo (S&B 240gn JSP) til ca 1390 fps. Dvs. faktor på 333,6

Min ladning var som nevnt Frontier 245gn FP CMJ og N110. 
20gn ga 1400 (+/- 10) fps mens 22gn ga over 1500 fps (faktor på 367,5!).

Til info er faktorkrav for major IPSC-rifle 320 og faktorkrav for Magnum2 i feltskyting 275.

Det har ikke vært noe problem med våpen eller trykktegn på hylser/tennhetter men jeg har sett at utstøtteren har satt klare merker i hylsebunnen. 

Jeg har nå redusert ladning ned til 19gn og dette er klart mildere rekyl men ingen problem med mating/veksling. Skal kronografere ladningen så snart jeg kan og fortsette å lade nedover til jeg finner hva som blir minimumsladning som fremdeles fungerer som den skal i en Desert Eagle.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ok, på tide med litt kronograf-data men vær oppmerksom på at testing (med en Tangfolio og 9mm fabrikkammo) viser at kronografen min gir litt høye hastigheter (mellom 50 og 100fps over tror vi). Jeg har derfor med nedjustert faktor i parentes der jeg har trukket fra 100 fps på snitthastighet.
Det er også sprik i hastigheter mellom maks og min, jeg mistenker at kruttmålet i ladepressa (Dillon 650) ikke leverer jevnt med dette grove kruttet. Det var til litt vanskelig å få en ladning til å leveres med konsistens, noe jeg ikke har opplevd med pistolkrutt (N310, 320, 340).

Jeg har dessverre ikke annet enn snitt tall for ladningene over 19gn da jeg ikke skrev det ned sist gang og ikke tenkte på å lade opp mer før jeg dro på banen.

Testvåpen: IMI Desert Eagle XIX i .44 Magnum med 10" løp

Krutt: Vihtavuori N110

Kule: Frontier .44 245gn FP CMJ

Ladninger: 18gn, 18,6gn, 19gn, 20gn, 22gn

Hastigheter: 

  1. 18gn
    • min: 1135
    • max: 1301
    • snitt: 1248
    • faktor: 305 (281)
  2. 18.6gn
    • min: 1202
    • max: 1317
    • snitt: 1265
    • faktor: 309 (285)
  3. 19gn
    • min: 1285
    • max: 1345
    • snitt: 1322
    • faktor: 323 (299)
  4. 20gn
    • snitt: 1405
    • faktor: 344 (319)
  5. 22gn
    1. snitt: 1498
    2. faktor: 367 (342)

Rekyl er merkbart lettere på ettersom man går nedover i ladninger men våpenet hadde ikke noen funksjonsfeil på noen av ladningene. Jeg tipper på at dette kommer delvis av løpslengden. Med kortere løp får man lavere trykk og lavere hastigheter noe som kan føre til funksjonsfeil på slappe ladninger.

Ops, glemte nesten:

Fabrikk ammo: S&B 240grs SP, 15,55g
snitt: 1394
faktor: 334 (310)
 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

VIKTIG! 

Jeg har etter litt forskning funnet ut hvorfor ladningene i ladetabeller starter så høyt i forhold til hva jeg testet ned til og det er at N110 trenger et minimum trykk for å kunne brenne hele ladningen. Lad for lavt og man kan ende opp med en squib.

Jeg har ikke funnet min kule i noen ladetabell men i Vihtavuoris tabell listes start-ladning for både 240gn og 267gn kule til 20.4gn med N110: http://www.vihtavuori.com/en/reloading-data/handgun-reloading/-44-remington-magnum-.html 
Det er ikke før man har en 300gn kule at startladning synker til 18.7.

Jeg har som nevnt over 10" løp så det har gått bra for meg men jeg tror ikke jeg ville gått under 20gn om jeg hadde vist det jeg vet nå.

Link to comment
Share on other sites

Er på eske nr 2 med 500 kuler nå og jeg har ikke hatt noe bly i systemet i det hele tatt.
Men jeg har også passet på å ikke legge inn så mye crimp at det deformerer kula noe spesielt (sjekket ved å banke ut en). Jeg crimper bare inn i rilla og litt til.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...