Jump to content

Tysk 9mm - Noko å samle på?


.22-Krag

Recommended Posts

Eg fekk noko gamal tysk 9mm ammunisjon i dag som eg egentleg tenkte å berre peise ut på papp. Men så slo det meg at eg kanskje burde sjekke om det var noko å samle på fyrst. Eg har ikkje greie på slikt, men det veit eg det er fleire som har her. Eg har heller ikkje interesse av å samle på dette så eg kan godt donere vekk til samlarar.

Det er snakk om 16-skots pakker frå 1939, 1942 og 1944(trur eg).

 

Skal prøve å leggje ut nokre bilete så kanskje nokon kan opplyse meg litt?

 

1939

9mm_1939.jpg

 

1939

9mm_1939__tysk.jpg

 

1942

9mm_1942_tysk.jpg

 

1944

9mm_1944_tysk.jpg

 

1939 - 1944 - 1942

2016-11-06_19_48_47_%281024x576%29.jpg

 

Assortert i ei pakke

9mm_assortert.jpg

 

Eg fekk òg to pakker med 97-RA-64, men det er kanskje ikkje veldig interessant?

 

Edit: alle dei tyske er magnetiske og det står "Stahl" på pakka...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Alt du har her er vanlig og det finnes i bøtter og spann. Det er sikkert noen som samler på serier med esker og bunnstempel.

Hvis du skulle peise dem ut på papp som du nevner vil du sannsynligvis få mye klikk. Tennhetter har en tendens til å svikte på slike patroner. Ellers ville jeg (for min del) aldri puttet dette i min pistol. Korrosive hetter og annet svineri. De har "gått ut på dato", kan trygt destrueres uten historisk tap eller gi til samler.

Link to comment
Share on other sites

Litt uenig med Vaquero angående mye klikk.. disse sier nok pang alle sammen. Men ellers enig i at samleverdien ikke er hinsides her til lands. I USA ville du fått en del mer.. den tiden QXL.no var mer levende, gikk de faktisk ganske høyt også her på berget.

 

Men om du skal skyte dem.. gidder du skyte gjennom kronograf og poste resultatet? Tenker da på det tyske, ikke raufoss greiene..

Link to comment
Share on other sites

For en to tre år siden hadde jeg en 2 - 300 skudd Raufoss 1952 lott. Det var så mye klikk at jeg ga opp. En kveld jeg manglet noe fornuftig å sysselsette meg med banket jeg ut alle kulene. De gikk unna i nyere hylser - hetter og krutt på en treningskveld i dynamisk.

Vi skulle prøve noen av de gamle tyskerne i en MP-5 en gang, full auto. Det ble en del klikk/snagg.

Bare nevner mine egne opplevelser :wink:

Link to comment
Share on other sites

Raufoss_9mm_.JPG

Når vi først er her innom patronsamling så kan vi jo kikke litt på Raufoss 9mm. Her er to varianter med Berdan-hetter.

Når den breie typen gikk ut av produksjon er jeg usikker på, jeg har sett den i bunnstempel opp til 1955. Den smalere har jeg hatt en del av fra 62 til 68.

Den eldre tennhetten fra 50 tallet har en tendens til å klikke, de nyere (smalere) derimot fungerer uten klikk.

 

Hvis du Hr. Tom K vil ha en ca.1,2 kg. med ymse 9mm. (blandet drops) er det bare å sende meg en PM. :D

 

PS: Fant forresten en 1960 stempel Raufoss med den nyere hetten i roteesken for 9mm.

Link to comment
Share on other sites

Var de tyske jeg tenkte på når jeg skrev det.

 

Vil helt sikkert variere m.t.p hvordan de er lagret. Selv har jeg bare skutt noen få, men vet om en kar som tømte to bulk pakker (forøvrig lik de raufoss skuddene kom i, med bærestropp). Fungerte fint de i allefall.

Jeg fisket opp den ene tomme bulk esken fra søppelbøtta, skrotnisse som jeg er.

Link to comment
Share on other sites

Virka som om de var corrosive på løp og og fikk ting til å ruste lett selv med grundig puss med olje.

Skal man først skyte korrosiv ammo så er det nok ikke tilstrekkelig å pusse med olje, her er det salter som må løses i varmtvann før løpet innsettes med olje. Prosessen kan gjerne gjentas etter et par dager, når ting har begynt å krype ut av porene i stålet. Fatter'n brukte bestandig å pusse Krag-løpet ved å stikke munningen ned i et vaskefat med såpevann, mens han "kinnet" opp og ned med pussestokken. Deretter pusset han med olje.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
På 5.11.2016 den 16.33, MorganKane skrev:

Litt uenig med Vaquero angående mye klikk.. disse sier nok pang alle sammen. Men ellers enig i at samleverdien ikke er hinsides her til lands. I USA ville du fått en del mer.. den tiden QXL.no var mer levende, gikk de faktisk ganske høyt også her på berget.

 

Men om du skal skyte dem.. gidder du skyte gjennom kronograf og poste resultatet? Tenker da på det tyske, ikke raufoss greiene..

Orsak at det tok litt tid, men i anledning farsdagen tok eg nokre skot over kronografen.

Fyrst seks skot med '42 årgangen. Hastigheten var jamn, frå 422 til 425 m/s. Fekk 2-3 klikk og den eine måtte ha 3 forsøk før den gjekk av.

Så over på '44 årgangen. Farten såg fyrst ut til å vera litt lågare, dei 2-3 fyrste låg på 399-400m/s. Så gjekk den opp til 425m/s før eg fekk ein på 250m/s. Fekk 2-3 klikk, men alle gjekk på andre forsøk. Dei som klikka såg ut til å ha svakt anslag i hetta så dei er kanskje harde?

Skotne i ein Springfield 1911A1 over ein Chrony Alpha.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...