Jump to content

valg av reim for støtte


mar.j.kar

Recommended Posts

Tenker å kjøpe ny reim av typen som festes rundt overarmen og ikke er festet i våpenet. Den jeg har er av lær og er solid som bare det. Negative ting ved den er at klipsen som låser reima rundt overarmen har lett for å løsne når man legger trykk på. Løkka til å stikke hånda i er også såpass tynn at det fort blir litt smerter i hånda selv om man bruker hansker. Dette er mye pga at våpenet er tungt.

 

Noen forslag til reimer som kan vurderes?

 

Alternativer jeg har funnet ved søk er: safetyshoot, riflestroppen, skytestropp fra Trofe, m.fl. Felles for alle er at de ser omtrent like smale ut. Håper på å finne en som er bredere og mer anatomisk i løkka til hånda....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg er også på utkikk etter det samme. Har ei Pan reim som går an å bruke, men synes den er for smal til å bære børsa langt/lenge med. Synes også det blir for dumt å ta den med for å bare bruke den som skytereim. 

Ingen som har forslag?

Link to comment
Share on other sites

Har testet fire forskjellige reimer:

1) Skinnreim: Ok til bane, men generelt ubehagelig.

2) Skytereimen (i polyester): bra antiskli, fleksibel og behagelig til generell bruk. Men litt upraktisk å gå med festet på armen på jakt (men absolutt mulig ved postering!)

3) Vertebrae sin skytereim. God allround reim, men mangler antiskli, irriterende ved bruk hvor man har glatt jakke feks. Lett å sette hånd/arm inni.

4) XXL sin skytereim. Samme som over, men med antiskli, dog vanskeligere å finne riktig åpning i fart (høhøhø).

 

Som ren skytereim velger jeg "skytereimen" i polyester/nylon 7/7 dager i uken. Materialet er såpass mykt at det føles mye bedre ut enn skinnstroppen.

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt ei "DFS-reim" siden 80-tallet. Har prøvd mange forskjellige reimer, men det er ei sånn jeg bruker nå også. Materialet er ikke glatt, og stivheten gjør at den egentlig er god både til å bære og skyte. En kunne hatt en raskere løsning på justering av lengden - men jeg finner at jeg svært sjelden trenger å endre den - og en kunne hatt et hurtigfeste mellom armløkke og resten av reima, men de reimene som har det faller etter mitt syn igjennom på andre ting som er viktigere.

Men, med reim som med rifle og alt annet, det er ikke først og fremst hva du har, men om du kan bruke det. Uten trening er det ikke mye hjelp i, og trening er mye viktigere enn akkurat hva slags.

 

K

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, M67 skrev:

Men, med reim som med rifle og alt annet, det er ikke først og fremst hva du har, men om du kan bruke det. Uten trening er det ikke mye hjelp i, og trening er mye viktigere enn akkurat hva slags.

 

Skulle gjerne begynt å trene, men det er ca. 3 m snø i veien på skytebanen her i Alta. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...