Jump to content

Howa 1500, japansk skrot?


Arrowmaker

Recommended Posts

Har selv en Hova 1500. Kjøpte den for 5 år siden i 243 win. Var relativt fornøyd med den.

Fikk aldri til å stille avtrekkeren så det ble bestilt nytt fra Timney. Fordelen med dette avtrekket er at det ikke er noe kryp og det er en veldig "krisp" følelse. Ulempen med det gamle var at når avtrekket var slik jeg ville ha det var det ikke mulig å sikre våpenet. :forvirra:

Men i og med at rifle var så rimelig hadde jeg ingen betenkeligheter med å bygge den om når havesyken slo inn. Så nå står det en Lilja pipe i 6,5 x 47 Lapua i den. Det er en solid og god kasse og bruke som utgangspunkt. Den leverer i dag 5 skudd innenfor 1 cm med fabrikk ammunisjon. Kassa er relativt god for å bedde selv også.

 

For å trekke tråden litt inn på det som forfatteren startet med så resonnerte jeg slik: Japan har en flere tusen år gammel tradisjon for å produsere våpen ( tenker da på sverd). Så japansk stål og kvalitets kontroll er vel langt bedre en en rekke andre europeiske produsenter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har howa (hunter walnut) 1500 i trestokk kaliber 30.06. dette er min første og eneste rifle så jeg er ikke så godt kjent med og kan egentlig ikke sammenligne med noen andre rifler, men etter å ha lest alle disse negative kommentarene om denne rifla begynner jeg å lure. rifla mi har ikke vist noen som helst tegn til spredd skyting eller at avtrekket er så dårlig som noen skal ha det til. det skal skikkelig lite til for at skuddet går av og jeg som kun har prøvd noen av børsene til fattern på bane foretrekker dette og liker det. Smak og behag. men ellers ser de tøffe ut, tåler mye(har vært mange kalde, våte jaktdager i høst,vinter) og er ganske så lett. Men denne børsa i dette kaliberet anbefaler jeg lyddemper! har selv sonic lyddemper og den er eksremt bra! totalt for denne riflepakka ca 14 000 kr. Bra pris for mye rifle.

 

rifle: http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=111G" target="_blank" target="_blank

kikkertsikte : http://www.jaktdepotet.no/display.aspx? ... rodid=4988" target="_blank" target="_blank

lyddemper: http://www.jaktdepotet.no/display.aspx? ... rodid=8356" target="_blank" target="_blank

 

bilde av rifla mi :) kopier linken, vet ikke om dette funker, klarte desverre ikke å få det inn her.

file:///Users/victorguttormsen/Pictures/iPhoto-bibliotek.photolibrary/Previews/2015/01/04/20150104-170013/HnvrCTplS8iAPQqrx%25pKFg/IMG_9857.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i markedet for ny rifle,da forrige prosjekt er ferdig (mosseberg 223 i mdt chassie) nå skal jeg ha noe med mer smell.

Har tittet på Howa og ser at det er en med innbakt alu chassie heter vel "presision" om jeg husker riktig,er det denne folk kjøper siden de omtrent skyter ned mot kronestykke og mindre samlinger på 100m?er sikkert mer en dyktige skyttere i tillegg.

er dette et bedre utgangspunkt for å oppnå disse samlingene?

Hva med varmint løp?blir jo tyngere.,og trenger jeg rustfritt?har aldri eid en men har heller ikke følt det nødvendig da børsene mine blir pusset og stelt etter hver økt.

Hadde tenkt 308 eller 6.5-55,den siste pga mulighet for rimeliger ammo.

Jeg har fått lade presse og ladeutsyr i hus(julenisssen)men har ikke kjøpt dier utenom 223 da jeg ikke er sikker på kalibret på den neste børsa,når jeg eventuelt skal lade selv blir vel prisen det samme på begge eller?

Link to comment
Share on other sites

Har Howa 1500 ss i 308 og den går uforskammet godt med det meste, justerte avtrekk selv og med GRS stokk, Victory på toppen og Sonic med 2 ekstra moduler på 47cm pipe trives jeg veldig godt med den.

 

Har og har hatt endel andre børser men denne blir desidert mest brukt og ser ikke for meg at det endres :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hver av disse riflene har sin menighet. Jeg har en howa hogue i .308, har aldri hatt tikka eller remington. Jeg er meget fornøyd, bunnsolid rifle med lav plastfaktor, god funksjonalitet, minimalt med ting som kan løsne, god presisjon- og en fantastisk pris, som gir flere kroner til sikte eller ammo. Den er dog ikke spesielt lett, rundt 3,3 kanskje. Alle disse riflene vil gjøre jobben helt fint. Se hva totalregnskapet blir for hele riflepaklen, og husk at du skal ha råd til å SKYTE med den også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...