Jump to content

CS-patroner i cal. 9mm P.A.


petter0105

Recommended Posts

Kom over et par esker med CS-patroner i kaliber "9mm P.A."

Ser at disse selges i Tyskland.

 

Hentet derfor frem min venn fra Tyskland, H&K USP Expert, men disse patronene passet ikke i denne.

Hylsene er for lange slik at sleiden ikke gikk i lås.

 

Målte hylsa til 22mm, mens mine G.F.L-hylser er 19mm. Dette stemmer med det som manglet for å få sluttstykket helt frem.

Den klarte heller ikke å mate direkte fra magasinet. Patronen matet ikke inn kammeret, men "stuket" seg i forkant.

 

Må disse avleveres med et eget "leke-våpen" for å fungere?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

. ikke er lov til å selge startpistoler med åpning rett frem.

Ja, og det er en fornuftig forordning, etter mitt litt uryddige hode.

Mulig jeg er litt sein i oppfattelsen i dag også, men hvilket fornuftig (og lovlig) formål kan CS-patroner ha i Norge, for privatpersoner?

Bortsett fra til samlere, som kan sitte å se på dem. :!:

Dersom våpenloven håndheves strengt har en her nå ikke lov å inneha patroner til våpen man ikke har våpenkort for (unntak for lovlige uregistrerte hagler?). Bortsett fra for godkjente samlere. Det er altså hvis man tolker helt bokstavelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke samler selv men en stor del av befolkningen samler jo på alt mulig rart, synes ikke man skal rakke ned på det..

Mulig man ikke har lov å ha patroner man ikke har våpenkort til, men om man har lovlige våpen så utgjør man neppe noen risiko fordi man har ammunisjon som man IKKE kan skyte med? :lol:

Link to comment
Share on other sites

men om man har lovlige våpen så utgjør man neppe noen risiko fordi man har ammunisjon som man IKKE kan skyte med? :lol:

Oppfatter det slik at dersom 'øvrigheten' finner at man har ammunisjon man ikke har registrerte våpen til, kan det (for dem) indikere at man har uregistrerte våpen.

Link to comment
Share on other sites

For å klare litt opp i tråden her rundt forskjellige typer startvåpen:

 

CS-patroner , og Pepperspray-patroner, av denne typen er forbudt å kjøpe, selge eller på annen måte erverve.

Ref. Våpenforskriften §9

 

P.A. pistoler var tidligere ikke omhandlet i lovverk, frem til noen år siden.

Slike P.A. pistoler har en "stilk" montert inne i løpet for å pulverisere CS-patroner, Pepperspray-patroner slik at

pulveret antennes og omformes til gass.

De kan også avgi vanlig knallpatroner til fregatta start o.l.

Er idag omhandlet som skarpt våpen i Våpenloven's §1, annet ledd (B):

"Med skytevåpen forstås i denne lov:

b. våpen eller apparater for utskyting eller utsending av sprengladninger, gass, signallys, raketter e.l. (herunder flammekastere). "

Det vil dermed si at P.A. pistoler som kan skyte gasspatroner er registreringspliktige og skal omhandles som skarpe våpen.

 

 

P.A.K. er nåværende "frie" startpistoler/revolver som selges i Norge.

Disse har gassåpning i toppen av løpet og ofte også en (rød) plugg i løpet for

å markere at disse ikke er skarpe våpen.

Kun P.A.K. patroner fungerer med disse.

Link to comment
Share on other sites

CS-patroner , og Pepperspray-patroner, av denne typen er forbudt å kjøpe, selge eller på annen måte erverve.

Ref. Våpenforskriften §9

Ja, jeg hadde en overbevisning om at det var slik jeg også (jfr. mitt innlegg lenge opp i tråden).

 

Takker for ditt informative innlegg her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...