Jump to content

Første støp. Trenger ladedata (44-40)


73alfa

Recommended Posts

Første støp av kuler fra meg ble gjort i dag. Veldig enkelt oppsett med en liten jerngryte på en stor primus. Kulene er støpt i en støpetang for 44-40 fra slutten av 1800-tallet, og i en ny Lee støpetang. Kulene nærmest er fra antikk-verktøyet (ca 204grs), mens de som står penere stablet bak er fra Lee (ca 209grs). Blyet ble kun 'skimmet' og deretter helt i støpeformene med en Lee bly-øse.

Resultatet av støpen ble gjevnt over ganske bra, med noen unntak:

kuler_44.jpg

 

Hva er neste steg? Jeg må vel ha noe kulefett på disse? Hva bør jeg bruke da? og hva er beste metode for å få fett i rillene?

Kulene skal lades til svake 44-40 "Cowboyammo" med TinStar-krutt (N32c), men det er ikke så lett å finne ladedata til dette. På nettsidene til vihtavuori finnes det noe ladedata for slik cowboy-ammo, men ikke i kaliber 44-40. Derimot så er det ladedata for .44S&W Special.

Finnes det noe ladedata tilgjengelig for 44-40?

 

Siden smelting og støp er utført etter 'gamlemetoden', og dette er ammo til cowboyvåpen, så skal de også lades med gammelt ladeverktøy:

 

ladetang_44.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville smeltet noe bivoks og en eller annen form for matolje alà olivenolje/rapsolje. Si ei plate med bivoks fra hobbybutikken og 2-3 skvetters størrelse man har på stekepanna, her kan du mikse og trikse som du vil, det finnes ingen fasit bare det ikke blir for tynt og heller ikke for tykt. Lag nok slik at du når opp til rillene på kulene du har lagt i ei langpanne eller noe. Når dette er smeltet kutter du dem ut med en eller annen grei løsning. Søk på 44 cutter eller noe på ebay. Jeg ville muligens også vurdert å size disse, da trenger du ei enkeltstasjonspresse og ei lee sizedie til den kalibreringen du ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Du sier ikke noe om hardheten på blyet og hvilke våpen du skal anvende. Originale vil jeg råde til å lade med røyksterktkrutt og mykt bly(takktekkerbly).

Bare så du ikke går på en smell, so to speak :-)

Ellers bør det være en del ihuga SWS-skyttere her inne som kan hjelpe det med ladetips. Selv lader jeg ikke til .44-40, dessverre. Har prøvd noe 32C i .32-20, til .45LC bruker jeg 340.

Fin nøtteknekker! Er det mulig å få se et bilde av støpetanga også?

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips!

Hardheten på blyet er jeg usikker på. Det er nok ganske bløtt, for jeg kan klare å lage merke i kulene med neglen. Blyet er hagl (fra et dykkerbelte). Jeg har ikke tilsatt noe tinn i dette. Har tenkt å lade noen patroner for å prøve i en original Winchester. Derfor ønsker jeg å holde meg til svake ladninger.

Jeg skal se å få tatt bilde av støpetanga også :)

Link to comment
Share on other sites

Joda, Jeg har googlet mangt og meget, men er litt skeptisk til endel av det man finner på nett. Det er heller ikke særlig mye jeg har funnet om kombinasjonen 44-40 og TinStar-krutt.

Jeg har funnet noe ladedata for dette kruttet i 44s&w Special. Det kan se ut til at start-ladningene med andre krutt som f.eks TrailBoss er relativt like mellom disse kalibrene, så ut i fra det kunne kanskje milde ladninger for 44s&w spec oversettes til 44-40?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lada mye 44-40 med i underkant av 6grain n320 bak 200 grain kule til CAS. Tinstar ligger mellom n320 og n330 i brennhastighet, så om du legger deg på 5,5 grain har du i allefall ingen overladning. Min erfaring med tinstar er at det ryker for mye og river i nesa, så jeg har holdt meg til n320. Lykke til med ladinga!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...