Jump to content

QD sling på GRS Sporter Varmint?


Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med å bytte ut det fabrikkmonterte remfestet med en QD sling flush cup, og som kan sette meg på sporet av et sted å få kjøpt et sånt remfeste? Jeg vil helst ha et som har gjenger, så jeg både kan skru det fast og lime det inn.

Link to comment
Share on other sites

Skal gjøre det samme, bestille fra mcmillan. Får vel disse ila uka, skal få postet bilder. Jeg vet ikke om jeg skal beholde originale eller ta de vekk. Planen min er å montere nye på venstre side, slik at bolten ikke gnager i ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Pris var ikke så ille, jeg bestille 4 flushmount cups og 2 sling loops. Det kom på 76$ (35$ i frakt).

 

Har sett koppene i Norge, men ikke med gjenger. Lest at mcmillan sine er enklere å monter/justere samt at hullet i bunn gjør det lettere å få ut epoxy. Da gjenstår det å se om de blir enkle å installere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg byttet nettopp mine fester. Litt uheldig med boringen så helt strøkent ble det ikke,men helt greit.. Nå gjenstår bare å olje opp stokken skikkelig før jeg setter rifla i igjenn... Jeg bestillte de på xxl sin nettside

 

normal_image~2.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Brukte skruer som stakk en centimeter ut fra bunden ca. Ikke mulig med så mye mer på det feste foran, men på det bak kan man vell få ett par mm til. Jeg limte det også godt med epoxy, så det virker solid. Det er noen små riller nederst på koppen som limet kan legge seg inni, så satser på det holder. Kjipt å plutselig miste rifla med dyr optikk å det hele i steinurna :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestilte meg noen fra McMillan jeg og. Bestilte to hver av med og uten rotasjons-forhindring (i den med kan remmen bare rotere 90 grader), det kom på under to hundre kroner, inkludert frakt. Det er helt grei pris, synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Skulle helst ha tilbringet dagen og morra dagen med montering, men Posten valgte å kjøre pakka mi forbi Drammen og helt til Bergen av alle steder. Må smøre på med mer tålmodighet og utsette dette samt cerakote jobben til neste uke.

Godt været er på topp :)

 

Det tok ca 5 dager å få pakke fra McMillan til Norge forresten. Spent på hvor lang tid posten har tenkt å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Det gikk litt fort i svingene, det ble bra nok for min del. Ikke pent, men måtte ta det med verktøy jeg hadde tilgjengelig.

 

Anbefaler å bruke sylinder bor på 13,5mm så gjenge med gjengeverktøy, riktig type er uvisst da jeg ikke har gjengetolk tilgjengelig.

 

Jeg endte med cylinder bor på 15 mm, dybde 14mm. Samt 15mm treskrue fremme og 10mm bak. Fylte på med bedde masse og skrudde til. Siden jeg prøvde mye forskjellig først, bla feil gjengetapp m14x1.5, så ble det flising når jeg skrudde inn koppen. Så jeg endte med å borre ut 15mm, slipe noe rundt.

 

Bilder kun av stokken, siden den holder på å tørke. Ble prøvd før malinga og reima sitter bra.

 

pRe6nZ6l.jpg

ASUFhX6l.jpg

LVmXVQwl.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte dem en mail og ba dem opplyse om gjengestigningen, men fikk følgende svar:

 

It is not a machine screw threat pitch, they are basically threads like on a wood screw.

 

Det kan virke som om den er ment å være selv-gjengende.

Link to comment
Share on other sites

NEI, ikke i laminat stokk, lagene løftes og fliser noe så inn i h****.

Så enten tapp med ca gjenger, eller bor ut til 14,5mm (som er ytterpunktene). IKKE bruk koppene til å gjenge med, tro meg det fliser tvert. Kanskje det fungerer i kompositt eller glassfiber, det fungerer ikke i laminat.

Link to comment
Share on other sites

Tenker jeg gjør en testmontering i en annen stokk jeg har liggende som ikke brukes (Org. laminatstokk til 10/22, er byttet ut med en annen, kommer til å bli slaktet før eller senere uansett...), og ser hvordan resultatet blir der. Min erfaring med slikt tilsier at det kritiske er å ha nok trykk ned i materialet man skal gjenge i; har man det er det mye mindre som kan gå galt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spurte Mcmillan om hva slags diameter de anbefalte å borre hullet til, og svaret var 9/16", som blir 14,3 mm. Det er ikke usannsynlig at problemene med flising som du beskriver bunner i at hullet var boret med for liten diameter. Jeg har ikke et 9/16" drillbit for hånden, men jeg har et som måler 14mm, hvilket skulle hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

Mulig, som sagt jeg startet med 13,5mm og gjenget til M14x1,5, 13,9mm i gjengene, det hjalp ikke. Tror nok 9/16 hadde fungert ypperlig, det er ikke maskinskrue da vinkelen er for stor, men det hadde hjulpet en del. Jeg låste stokken og brukte drillstativ, det gikk fint uten flising. Når jeg da skulle skru inn adapteren så brukte jeg H4 umbrako og hånd verktøy, med ganske mye trykk bak (jeg er 110kg) første runde gikk greit, men så ser jeg at på runde 2 så løftes laminat lagene, da var det ut med adapteren og borre ut.

 

Kan godt hende at drill på 14,3mm hadde passet (ytterkantene på gjengene er 14,5-14,6mm), men jeg hadde kun 15mm som neste.

 

Jeg kommer uansett til å behandle stokken etterhvert, må bare se hvor lenge cerakote c holder, da skal ugjevnhetene fylles før sliping og ny runde med maling, muligens duracoat eller cerakote men en annen farge.

Link to comment
Share on other sites

Mine ankom i dag. Jeg hadde ingen problemer med flising da jeg gjenget opp hullet, som var boret til 14mm diameter. Jeg hadde dog litt problemer med flising når jeg boret hullet, da treboret jeg bruktet var ... heller aggressivt. Jeg brukte også et countersink-bit for å forsenke hullet, som også (erfaringsmessig) hjelper til med å forhindre flising.

 

Limte med aralditt, og venter bare på at epoxyen skal herde ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Sånn ble resultatet så langt:

 

2016-05-11%2017.31.38.jpg

2016-05-11%2017.31.33.jpg

 

Jeg lurer litt på å sparkle rundt, og så male stokken, men det skjer ikke med det første. Neste punkt på agendaen er å få skutt med den, for første gang på ett år. Siden den tid har stokken blitt beddet, og jeg skutt mye med pistol. Langpang har det derimot blitt lite skyting med - men det skal nok endre seg nå når flyttingen er ferdig...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...