Jump to content

Fluting - svart kontra rustfri pipe problematikk


Tomas

Recommended Posts

Mye har vært diskutert om dette over mange år, og jeg undrer meg over hva er praktisk nytte av det ene eller det andre, og folk mener så forskjellig. Kunne vært morro å hørt dette fra en børsemaker.

 

Fluting - jeg trodde dette stivet av løpet, etter det jeg har lært om fysikk så burde det være en effekt, har jeg rett. At man også oppnår en større overflate, som i sin tur raskere avgir varme ( minsker mirage problem ) er opplagt. Litt naivt kanskje, men jeg hadde sett for meg fordelen med et grøvre løp ( f. eks. et konkurranse løp i 21 mm f. eks. 6,5x55 ) som i seg selv er stivt, men som ikke er særlig håndterbart på lengre jaktturer. Ved å flute dette vil man igjen kunne nærme seg et jaktløp i vekt, samtidig som man fikk de andre fordelene som økt stivhet og mindre mirage ( probl. mirage har kun praktisk nytte på bane ).

 

Dersom fluting gjør løpet stivere, vil det forhåpentligvis influere på presisjonen, og da riktig vei, d.v.s. noe av den samme effekten som en demper har med å dempe svingninger i løpet i det kulen vandrer i løpet ( indre balestikk ). Er dette riktig oppfattet?

 

Ikke rustfritt løp - rustfritt løp. Jeg mener å ha lest at rustfritt gir økt levetid for løpet, stemmer det. Hvor mange skudd ekstra vi man kunne legge til med rustfritt løp ( klar over at det avhenger av hvilket kaliber man velger )?

 

Noe av problematikken kan være at trender/moter preger også oss skyttere, men hvor stor praktisk nytte har vi av disse nyhetene. Er de " kun " til for at noen skal tjene penger på oss? Mer kunnskap/fakta til folket, og da kan menigmann vurdere disse nyhetene mer nøkternt. Etter hvert som man har blitt eldre har jeg mindre og mindre tillit til folk som skal tjene penger på oss, mange kryssende interesser i en slik affære.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fluting vil ikke i seg selv kunne stive av løpet. Det har to effekter; raskere nedkjøling og lavere vekt. Gitt samme løpsdiameter vil et flutet løp alltid være mindre stivt enn et som er flutet. Derimot vil et flutet løp normalt sett være stivere enn et løp med smalere løpsprofil; ditt eksempel med konkurranse-profil kontra jaktprofil er et godt et.

Link to comment
Share on other sites

Ikke rustfritt løp - rustfritt løp. Jeg mener å ha lest at rustfritt gir økt levetid for løpet, stemmer det. Hvor mange skudd ekstra vi man kunne legge til med rustfritt løp ( klar over at det avhenger av hvilket kaliber man velger )?
Rustfri/blånerting er vel finnishen utenpå, overflaten i løpskanalen er vel det samme?

 

Verktøystål, stål med karbon innhold på minst 1 %, kan herdes med varme ( ordinære rifleløp og våpen er laget i en eller annen slik kvalitet ). Slikt stål kan du også tilføre div. legeringer for å oppnå ønskede egenskaper. Dette stålet ruster ved kontakt med fuktighet ( d.v.s. når slikt stål oppbevares i en luftfuktighet som er over 50 % vil dette begynne å ruste ). NB! også kjemikalier kan få vanlig stål til å ruste, eks. oppbevaring i nærheten eller i samme rom som kunstgjødsel eller syrer. Så kallet rustfritt stål er om jeg ikke sier helt feil tilført krom og vanadium for å bli seigere, det ruster heller ikke når det har kontakt med surstoff, men når slikt stål ligger i vann, ruster også dette. Syrefast stål, også kallet kirurgstål ruster ikke, selv ikke under vann. Et av disse eller begge; rustfritt og syrefast er også selvherdende stål, dette er noe skikkelig skitt når du f. eks borrer i det uten kjøleveske. Da varmes stålet opp, og blir etter hvert umulig å borre i p.g.a. herdeprosessen.

 

Så rifleløp i ordinært verktøystål blir vanligvis blånert, kan også bruneres. På låskasser har også flammeherding vært benyttet. Overflaten du oppnår er for blånering, en farge som kan være alt fra mørk blå ( Indigo ) til svart. Ved brunering får du en rustbrun overflate, kan ses på gamle antikke våpen, eller replika av disse. Flammeherding gir en flammet overflate på stålet i nyanser fra beige, gult til blått og svart, kanskje andre nyanser også. Dette er også noe som har vært benyttet fra gammelt av, skjønt noen fabrikanter benytter det fortsatt.

 

Rustfrie rifleløp kan også gis ulike overflater for ikke være så synlige på jakt, ved glassblåsing oppnår du en mer matt overflate. Denne overflaten kan i sin tur også belegges med teflon ( svart ). Tape av ulike slag, eller annen overflate såsom duracote kan påføres ( Hva slags påføringsteknikk som benyttes for Duracote vet jeg ikke ). Mulig at det også finnes enda flere overflate behandlinger for rustfritt en det jeg har nevnt. Duracote benyttes vel også på ikke rustfritt for å oppnå en rustbestandig overflate.

 

Det er helt sikkert mulig å finne feil i det jeg har skrevet, så kom gjerne med rettelser. Uttaler meg p.g.a. at dette var relevant kunnskap for mitt yrke, skjønt det er for meg gammel kunnskap, så noe kan være glemt.

Link to comment
Share on other sites

Vær nå snill, Lindskog. Det er jo ikke alle som har like store forkunnskaper om materialer og overflatebehandlinger som deg. Eller er like våkne. :winke1:

 

Hva fysikken angår, vil det som påpekt være stikk imot det jeg har lært på skolen dersom det å fjerne material i seg selv fører til økt stivhet. Det man får er et annet forhold mellom vekt og stivhet, altså mer stivhet "per gram". Når pipen først er dreid ned, har den sin maksimale stivhet med de gitte materialegenskaper (tar ikke hensyn til herding og annen voodoo). Om man skal ha et nytt løp kan man derfor bestemme seg for å ha en grovere profil som man fluter, om man ønsker et stivere løp på samme vekt som alternativene man eventuelt har.

Link to comment
Share on other sites

Rustfri/blånerting er vel finnishen utenpå, overflaten i løpskanalen er vel det samme?

 

Nå fleiper du vel? Mener du virkelig å si at du tror rustfritt stål er en overflatebehandling? Og at selve løpet er likt uavhengig om det er rustfritt eller karbonstål?

Jeg er temmelig sikker på at et rifleløp ikke slites mer eller mindre basert på overflatefinishen på utsiden, ja det er ståltypen som avgjør.

 

Formuleringen kunne sikker vært bedre, men glad for å kunne hjelpe deg med noe å kverulerer over i dag også :)

Link to comment
Share on other sites

Sofabamse: Å poste litt usammenhengende når man er trøtt har jeg den største respekt for, der har jeg bommet grovt et par ganger selv. Jeg setter også pris på en god spøk, derfor jeg spør. :winke1:

 

En rund/hel pipe vil alltid være stivere enn en fluted pipe gitt samme diameter. En fluted pipe vil alltid være stivere enn en rund/hel pipe gitt samme vekt.

 

Kjøleeffekten av fluting skal jeg ikke være skråsikker på å uttale meg om. Det er mulig at den er der, men den er nok i så fall liten. Tror jeg. Av egen erfaring kan jeg ikke si jeg har merket noe til det, men jeg har aldri målt forskjellen med og uten fluter.

 

Wheelgunner, jeg har ikke kverlurert på noen ting, kun stilt spørsmål. Hva var det du mente da?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...