Jump to content

Variolens


Stutt-tjukken

Recommended Posts

Alderen kødder med meg. Er avhengig av skytebrille - ca. 1,0 mer positiv enn "se-brillene" mine. Nå er linsene blitt så stive at jeg under varierende lysforhold må skifte glass etter lyset for å ha skarpt korn. Så stor variasjon som 0,5. Litt trøblete, men levelig. Nå er imidlertid problemet blitt så stort at bare den forskjellige avstanden til kornet som oppstår mellom én- og tohåndsfatning kan være nok til at kornet blir grått og utydelig. Altså bør "Variolens" prøves. Er det noen som vet om, og evnt hvem som importerer denne?

Link to comment
Share on other sites

Søkes det på Variolens så vil man finne at Roar Hembre kan skaffe disse.(rhembre@c2i.net)

Jeg bestilte en og fant fort ut at dette var noe som fungerte for meg, nettopp fordi jeg kunne justere og skarpstille kornet etter forskjellig avstand og ettersom synet forandrer seg. For meg så ble blinken også rund, noe som jeg kun fikk tidligere ved bruk av irisblender hvor lysåpnngen måtte justeres veldig liten. Det er også mulig å bruke den sammen med korrigerende glass. Jeg brukte den noen dager til jeg oppdaget en lekkasje og luftboble mellom glassene, så denne er nå sendt i retur etter avtale med Roar Hembre og ny vil komme tilbake. Det kan sikkert diskuteres om hvorvidt kvaliteten på optikken er 100% men det var iallefall ikke noe merkbar forskjell (for meg) fra den optiken jeg fikk fra optiker og til variolens.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Jeg har variolens, men har ikke fått testet det på banen enda.

Slik jeg har forstått det kan man stille fra -3 til +3 i styrke.

Jeg oppdaget at ved midtstilling er det forvrengt bildet. Jeg testet dette da det var kaldt ute, men det skal vel ikke ha noe å si det vel?

 

Kaldere enn 6 varmegrader så er dette et kjent problem

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...