Jump to content

ELGJAKTA 2014


Tråa

Recommended Posts

noen bilder fra jaktlaget tufte på lundøya.

her tvillingkalver skutt 27. sept han og ho 63 kg veid etter ca 45 døgngrader

jeg felte den ene når jeg skulle snike meg på post. så en bevegelse i sidesynet og fikk øye på ei ku med to kalver og ett dyr av medium størrelse som kom i skogskanten på andre siden av ei lita myr. jeg slapp sekken, tok ladegrep, lagde en liten lyd, dyrene stoppet, det eneste dyret som var i ei åpning i skogen var den ene kalven, med ei lita busk i bogen, ca 100 meter, pang! kalven landa før sekken :P føltes i allefall slik :)

den andre kalven ble felt på neste post ca. 500 meter unna.

 

10644564_10205272727162146_7648862483334423816_n.jpg?oh=aa1cce0005a898685ca2014d47e44796&oe=54AC79FE&__gda__=1421242625_c5f97a7f9a6d3f0e14f6db0ecb4ad12f

10347786_10203129930349257_6806269054277088532_n.jpg?oh=500671e84ce94cef66f6509df1383621&oe=54E9EC54&__gda__=1425587522_85ee2fbb417b94f01ee4aaca6c86dd52

 

10636081_10203129930709266_7590329750362569870_n.jpg?oh=eaa258ddc72ac9cb8f33de435f21148f&oe=54B54734

 

vi seriekoblet kalvene og vinsja trakk de ned som ingenting 8)

Link to comment
Share on other sites

Har vært flyt i elgjakta for egen del. Jakta startet 25/9 på Øyer. Får æren av første slippet med min hund. Kommer over ku og kalv og de går på post og kalven blir felt. Min hund bli med kua ett par km før hun kommer tilbake i baksporet. Dag to har jeg 10 tagger på post, men disse er fredet til etter 5/10. Så er det dags for elgjakt hjemme.

 

Første dagen hjemme (Høland) har min Jämt los mer eller mindre konstant. Først ku og kalv (ikke skytbart). Kaller inn før lunsj. Etter lunsj kommer hun bort i ett annet sett med ku og kalv og drar ut av terrenget. Vi er i ferd med å avslutte. Får da høre fra at min hun er på vei inn med ku, tvillingkalver og kvige. Smell fra en post og kvige er felt. Min hund er på vei mot bakpost i los og jeg sier at postene må bare sitte. Den som er felt kan være støkket av meg el losen. 10 min senere dette kvige i ganglos på post.

 

Låner så bort hunden til en kompis for jakt i Odalen. Er borti og har los første dagen. Mye skiftende vind og kommer ikke til skudd. Dag to felles kvige etter 4 tim los for min hund.

 

Så en hviledag før helg og jakt på hjemlige trakter. Har bra med dyr første dagen. Har storokse som passerer på 180 m i tetta (sett av post). Da jeg kommer innpå losen har oksen stikki seg vekk og ku og kalv står igjen. Kaller av los. Søndagen er ikke noen av hunden borti elg (det har vel aldri skjedd før i dette terrenget).

 

Neste helg jakter vi i ett område hvor det er observert okse. Går 30 min før min hund drar ut og mot postene. Har ikke hørt noe, men gir beskjed om at det skjer noe. Hun kommer med ett rådyr på post før det blir los. Jeg står drøy km unna og hører med det samme at det er elg. 200 m fra 3 poster. Må gjøre en manøver for å komme rundt. Dette går j... sakte pga forkjølelse. Kommer inn på 25/30m. Kan ikke avgjøre om det er ku el kvige pga at det var tett/vinkelen elgen sto i. Kan heller ikke se hund el om det er andre dyr. Blir var meg og går i ganglos 300m. Der blir det ny stålos. Setter meg nedpå for å roe ned. Flytter en post i fohold til hvordan det står nå. Kommer innpå igjen og nå står det i kanten av en hogst. Der er hunden, dette er kvige, pang. Da gikk det fort. Kviga drar ut drøye 100 m med hull i begge lunger. Båling og lunsj på fallet. Etter lunsj slipper vi i naboområdet. Los etter 15 min. Står 5-10 min i uttaket før det blir ganglso mot poster. Får høre at det er ku med tvilling (ikke skytbart igjen). 15 sek senere smeller det og storokse er påskutt. Det drar ut i min retning før det vender og går gjennom holdet uten oksen. Min hund er med ku med kalvene. Gjør en kjapp undersøkelse på skuddplass og retning dyra stakk. Kan ikke finne noe blod el hår. Blir kjørt for å hente min bil. Min hund dro med ku og kalv 3 km. Veien stopper 250 m fra losen. Kaller inn og reiser opp på skuddplass. Ny gjennomgang av info fra skytter. Hadde ikke noe nytt å melde. Får med en dreven jeger fra nabopost som skytter under ettersøk. Bikkja tar sporet tvert med veldig lav neseføring (bruker å gå mer på overvær). Etter 100 m virker hun mer usikker og vil høyere i terrenget. Stemmer ikke helt med min oppfattelse av hva som har skjedd, men følger selvfølgelig bikkja. Kommer igjennom en tetning og der står oksen på 70m. Felles av min wingman. Oksen har 9 tagger, men det er knekt av deler av hornet så den har nok vært 12. Veier 265kg. Oksen sto mao 90 m fra der vi hadde vært å sett etter den. Skuddet satt inn for langt bak, og ut bakkant lunge. Meget godt bevis for viktigheten av god hun og å stole på hunden.

 

Søndagen starter med ny los som setter fart. Ku og tvilling. Iom at det hadde dratt ut 1,5-2 km så kan det jo henge på flere dyr. Smyger inn på losen og sitter der i 10 min før jeg er sikker på at det bare er ku og tvillingene. Kaller av. Slipper etter lunsj i annet område. Sporer 7-800 m først for å få med en skogtarm ned i bygda. Relativt ferske spor her. Postene endelig på plass og slipper. Drar ut i jevnt tempo. Rekker tydelig spor. Mot en post. Kommer der uten elg og forsvinner. Posten melder etterhvert at han har henne på 900m og synes han hører los. Hun er da 3,5 km fra der jeg slipper. Kommer på hørehold og hvis er det los. Den andre hunden har dratt gjennom holdet med ikke skytbart dyr så det omposteres på min los. Lang historie kort så gå losen og jeg er flere ganger innpå. Ser ku (som jeg holder på å felle) før jeg oppdager ett dyr til. Usikker på om dette er kalv el kvige. Tilslutt vi jeg bare få en avklaring så jeg går på losen for å trykke det på post. Drar av postrekka og inn i terrenget igjen. Ny los/ganglos som etterhvert kommer til en sidepost. Ku og kalv. J... irriterende når hunden har jobba så bra. Vi avslutter og jeg blir kjørt til bilen. Finner igjen losen og får kallet av.

 

Det er sålangt skutt 5 elg for min hund, hvorav 4 i los. Hadde vi valgt å skyte kalv (går av ungdyrkvote) kunne jeg felt 5 til. Bikkja har fungert superbra. Har ikke noe ved henne jeg kunne ha ønsket å endre. Hun var dog ned ved en gård i 10 min. Kjente jeg var i ferd med å bli irritert. Hva f. gjør du der når jeg står i skogen og det er jakttid. Går 200 m unna gården og kaller henne inn. Kommer opp til meg med ett ferskt kjøttbein i munnen. Så det kan jeg vel ikke klandre henne for mye for... Vi er nå påmeldt jaktprøve.

Link to comment
Share on other sites

Om lørdagen datt endelig den første elgen min også! En stor, pen 5 tagger. Etter et ti-tals jaktdager uten hell på gås og due, og nå en hel uke på elgpost i regnvær, var det endelig noe som trakk opp jaktlysten igjen! dette var skikkelig morro :)

IMG_20141025_203848_zpsys7okrsn.jpg

IMG_20141026_085408_zpsbe22ivhm.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hadde en flott dag i skogen på søndag. Jämthunden min fant og stilte elg i uttaket på begge slippene, og i den siste losen fikk jeg skutt en kalv på 5-6 meters hold. Dette var elg nummer tre i stålos for han denne høsten.

 

Jeg er også veldig fornøyd med GMX-kula. Har kun brukt den denne høsten, og seks elger er ikke nok til å dra konklusjoner av, men jeg syntes det ser riktig så bra ut.

 

To store okser igjen på kvota, og jeg gleder meg allerede til fortsettelsen.

Link to comment
Share on other sites

Da var første elg felt for og med bursdagsgaven min i år.

 

FOR: 7 mnd gammel hannhund, NEG. Hadde ingen forventninger i år om annet enn opptrening, og sjekk av jaktlyst.

MED: Mauser M03 i 30-06 med Hausken JD 184. Hjemmeladdet med Varget og 150grains TTSX i ca 915ms. Gammel S&B 3-12x50. Ikke kappet noe løp nei.

 

Men så langt er både eier og hund fornøyd. I siste liten også.

 

Så nå henger en 12 spirs okse til mørning.

 

Og hunden er ute og bjeffer jevnlig på rev, ulv, jerv, postmann og alt annet skummelt som sniker rundt i mørket, selvfølgelig altfor nær elgen hans... :-)

 

Edit: legger til bilder.

VllrbE4w.jpeg

b1RWb2NS.jpeg

T21Ub0ht.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...