Jump to content

Gjenge tynn pipe i 9,3. erfaringer?


leffa1

Recommended Posts

Har ei rifle i 9,3x62.

Skal gjenge den for demper, men er usikker på hvilken gjenge som kan brukes og samtidig ha nok gods igjen. Pipa er ikke mer en 14,4mm ved munning og 14,7mm ved 15mm.

Med M14x1 blir minste målet 13mm - 9,3 = delt på 2, da har eg igjen 1,7mm gods.

Andre problemet er anleggsflaten som blir kun 0,35mm.

Noen som har noe erfaring, enten med M14 gjenger på 9,3, eller om det er "greit" å kappe pipa , uten å miste for mye fart?

Uten å ha målt, så er pipa omtrent det samme som på 6,5'en min. rundt 58cm.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg kappet løpet mitt ned til 45 cm og tapte kun 30 m/s

Med så kort løp er den ikke behagelig å skyte uten demper, synes jeg

Ville sjekket hvor mye som må kappes for å få til 14x1 gjenger, men ville holdt meg til minimum 50 cm løpslengde. Du bør ha en løps diameter på 15,5 til 16 mm for å få ett godt anlegg for demperen.

Håper dette hjelper deg litt

 

Hilsen Torodd

Link to comment
Share on other sites

Har gjort endel research på svenske forum og her mtp 9,3 og løpslengde. Det kan virke som at løp noe særlig under 49cm begynner å smelle høyere og høyere jo mer det kappes, også med demper. Utfordringa med 9,3 er at hullet i tuppen er så stort, slik at dempinga blir dårlig. Mitt løp er 49cm, og med en Hausken SD228 så smeller det akkurat så jeg føler jeg kan skyte uten hørselvern. Min far kjøpte nettopp en JD184xtrm til et løp på 50cm, og syntes det smalt for mye til å ta av hørselverna..

 

Men 9,3 tåler jo å kappes bra mtp hastighetstap pr cm, så jeg ville kappa det til 50 og satt på en JD224 feks :)

Svarte vel ikke heelt på spørsmålet her, men håper det kan hjelpe deg for det :))

Link to comment
Share on other sites

Alt hjelper Sigurd :)

Løpet er 56 cm, fra lukket sluttstykke og frem.

"Problemet" er at tykkelsen på pipa ved 50cm er bare 15mm.

Velger eg å bruke M15x1 gjenger, så blir det i så fall uten anleggsflate.

Da sitter eg igjen med M14x1 som beste alternativ men med 0,5mm anleggsflate.

 

Så da er eg tilbake til utgangspunktet...

Noen som har erfaring med M14 gjenger i 9,3?

Link to comment
Share on other sites

..."Problemet" er at tykkelsen på pipa ved 50cm er bare 15mm....

Noen som har erfaring med M14 gjenger i 9,3?

Jeg har en 9,3 med tynt løp som er gjenget M14x1.5, ingen problemer. :wink: Og for all del, ikke kapp løpet for kort- jeg har selv prøvd litt med dette kaliberet, og fornuftig grense er som Sigurd2verud sier, rundt 50cm. Jeg har hatt 9.3 med løp helt ned til 45 cm, og her går "vinningen opp i spinningen" Det eneste en oppnår er mindre hastighet og mye større smell/munningsblost. :(
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du bør bruke M15x1 . Kapp pipen der den måler 14,85 mm. Drei 14,85 i en lengde på 20-22 mm. Unngå frispor Skjær gjengen så demperen går lett på. Lag en "mutter" med innvendig M15x1 som skal på og med en diameter på 18 mm med en gripeflate på begge sidene. Denne danner god brysting og kan dreies noen grader for å få demperen til å stå helt rett ved behov. Settes så lett til. Eneste ulempe er at foringen bak på demperen, dersom denne er teleskopisk må over disse 18 mm, men det får så være. Denne metoden , på tynne piper ,har jeg brukt sikkert 30 ganger i min karriere og ingen problemer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...