Jump to content

M67

Members
  • Posts

    17,814
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    371

M67 last won the day on April 30

M67 had the most liked content!

8 Followers

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

M67's Achievements

GreatGreatGrandMaster

GreatGreatGrandMaster (17/17)

  • Reacting Well Rare
  • Dedicated Rare
  • 10 years in
  • First Post
  • Collaborator

Recent Badges

7k

Reputation

  1. 223Remington, ei kvalitetsrifle, og f.eks. Lapua 69gr Scenar (fabrikkpatron) det er sjelden feil. Jeg sliter litt med tanken "kjøp nå for faen en 6BR", men skal ikke si det. Men det som er den store forskjellen på de to patronene er først og fremst riflene. 223 serveres i et usannsynlig antall mer eller mindre egnede rifler, hvorav noen er noe forbanna drit - og selv om det finnes god, presis fabrikkammo - så er det meste billig skit, laget for "magdump into trash" ca. 6BR lages KUN for presisjon. Ingen lager jalla rifler i 6BR, ikke i 6PPC heller. Sånn sett er det "tryggere". Men 223 vil fungere, og kan i praksis være like presist. På 200m ja, 300m kanskje, men ikke på 500. Men pass på å kjøp ei skikkelig rifle. Du vil jo møte riflestigningsproblematikken og jeg har min mening der, du skal ha 7" eller 8" stigning, punktum. Andre er uenige. Uansett leser vi hele tiden om rifler i 223 som ikke er presise. Å få bygd ei rifle hos en av de gode børsemakerene er derfor et tips jeg vil komme med, framfor å kjøpe ferdig. En rettet Remingtonkasse (eller enda bedre, en "klone"), og ei kvalitets pipe i en litt tung profil, et Bix-N eller Triggertech avtrekk, og en stokk du liker - det kan fort bli mer vellykket enn Browningen en eller annen selger bedyrer er SÅÅÅ presis. Vi har nok historier her om 223-rifler som ikke går. Sauer 202 og S&L er vel bortimot de eneste unntakene? Og begge er fine rifler, som er "ferdige", dvs man har ikke noe reelt behov for å modifisere dem. En ting til - hva slags presisjon ser du for deg? Hva er "kravet" her? K
  2. "Flattskytende" gir ofte ulemper, med presisjon, pipeslitasje, er rett og slett mer "kresne" på stell og oppfølging enn moderate patroner. Jeg har hatt en haug Vortex-sikter, fra de billigste til de dyreste. Vortex er et "greit" merke. Ingenting av det de lager er "drit" selv ikke det aller billigste, og de beste "Razor" serien er direkte bra, bare ikke helt oppe ved Schmidt & Bender og Swarovski og sånt. Viper PST er i min bok i kategorien "bra nok", men jer en j... snobb, så har ingen akkurat nå. Men seriøst, det er gode sikter. Viper HS kan fort være litt "kjipe" om en er godt vant. De billige siktene er gjerne litt mer grøtete, har trangere synsfelt - en ser det ofte ikke uten å sammenligne direkte og ser i en toppkikkert og opplever "klarsyntheten". Men det jeg savner i diskusjonen er hva du skal bruke rifla til? Jakt, blinkskyting, med støtte, på frihånd. bare unntaksvis på 300m, bare på 300m, blir det lenger etterhvert? K
  3. "Flattskytende" ble bortimot et tulleord den dagen vi fikk håndholdte avstandsmålere. K
  4. Jeg har ikke erfaring med 22PPC. Men jeg noterer at den er tilgjengelig for alle, og alle vet om den (i benkeskytterkretser), og (nesten) ingen bruker den. De bruker 6PPC. K
  5. Husk også at folk ikke vet hva de gjør når de kronograferer. 3 skudd, null ES og sånn ER den ladningen. Og det er ingen feil beheftet ved den... Hastigheten varierer jo med slitasjen på løpet - øker gjerne til å begynne med, er kanskje delvis stabil en stund, og avtar så utover, kanskje også med knekkpunkter. Måler du hastighet (som jeg har gjort under) ved ulike temperaturer over tid så kommer disse effektene inn. Og i tillegg varierer hastigheten med pussestatus, den øker gjerne fra puss og utover, først mye, så litt. Jeg har data på dette og, relativt mye, men må lete litt. "Vi", dvs her i huset og våre treningspartnere har rutiner for å håndtere dette. Er det stevne ei helg, så verifiserer man (med noen få skudd) helga før, pusser, og verfiserer innskyting og kromograferer f.eks. på onsdag, med kanskje 20 skudd. Da er ei pipe som er mellom 2-400 og 2-3000 skudd noenlunde stabil i opptil flere hundre skudd, om ikke ladninga er for heit. Pusser du, faller hastigheten, ofte mye, på de første skuddene. På langt hold kan du skyte en meter under om du ikke har kontroll på dette. Hastigheten man bruker i stevnet er gjerne "sist målte hastighet i en temperatur som ligner"... For ladningen med AIAXen bruker jeg det Kestrelen spytter ut, for alle punktene ligger i den også. (men ikke uten et kritisk blikk) Tror nesten det er flere... Disse hastighetene er målt med Magnetospeed eller Labradar, og var på tidspunktet de ble målt konsistente med treffpunkt på 800-1000m. Det er da skutt på mange lokasjoner, tusenvis av km fra hverandre, og Shooter, eller Kestrel Applied Ballistics er brukt til beregningene. N15-ladningen med 45gr er komprimert, og N19-ladningen er 80%-ish. Sannsynligvis vil en se en helt annen variasjon med ei anna tennhette - osv. K
  6. Det der kan du bare drite i, for å si det litt røft... Krutt har forskjellig brennhastighet i ulike temperaturer. Ulike krutt ulike variasjon. Et krutt kan ha en helt annen temperaturprofil i en patron enn en annen - kanskje er det fyllingsgraden som spiller inn? Mer fyllingsgrad, mer stabilt? Det er kanskje ikke lineært? Så kommer tennhettene, de fleste krutt er mer temperaturstabile over ei "varm" tennhette (Fed 215) enn ei "vanlig", og de er også forskjellige. Og tennhettene har heller ikke noen lineær profil, mye tyder på at de har "knekkpunkter" Jeg har ikke satt meg inn i tilnærmingene folk gjør, men sett en del på målinger, både mine egne og andres, (Norma bla.). Kanskje de to beste, eller mest praktiske tilnærmingene er - en rett linje. La bruker legge inn en hastighetsendring per grad. - kurvetilpasning, la bruker legge inn punkter - hastighet slik ved temperatur sånn - og legg rette linjer mellom ?
  7. Her er jeg uenig. Vi kaster fram teorier og forslag, siden trådstarter kanskje ikke har hørt om den rifla han vil ønske seg når han først har hørt om den. Det er jo ikk enoe som er "best" før man har et helt konkret behov eller oppgave. Er det 300m ISSF-skyting så ER 6BR best, er det 0-300m dynamisk med halvauto, ja så ER 223 best. Er det DFS-skyting så er 6.5x55 given, og er det BR 100-200m så ER 6PPC best. Slik jeg forstår er ikke @MAG500 noen nybegynner men ny til finkalibret presisjonsskyting, og han er kanskje ikke den yngste her - han skal kanskje ha en 22-250.. Iallefall bør han se på de klassiske varmint-riflene, ikke bare tynne plastjaktpakkene. K
  8. År og år. De ligger veldig mange DOLLAR foran i teknisk nivå. K
  9. Egentlig, ja. 6.5x55 er overkill så det suser for blinkskyting på 300m, men det er også presist så det suser. 6-millimetrene vil vinne i lengden, men ikke med mye. 6.5x55 er billigere enn det meste, lettere å få tak i enn det meste, og du kan faktisk også skyte lenger enn det meste... Se på en T3 Sporter. K
  10. 6BR funker til alt untatt storvilt. Tjukt løp hjelper på presisjonen til baneskyting - eller kanskje mer på å roe ned rifla i sikte og avtrekksprosessen. Og "rekylen". Her er noen bilder av et par av mine. Og grupper skutt på 100 og 1000m K
  11. 6BR mater helt fint fra 6BR magasin. Alle magasin må være tilpasset patronen. 6XC mater som regel greit i fra 308-magasiner, det samme gjør 6.5x47L og 6.5Creedmoor. Men 260 Rem mater alltid greit fra 308-magasiner siden den er nesten helt lik i alle mål som teller. Flere firma selger "6mmBR-kit" for å bygge om magasiner og våre 6BR-rifler har gått 10-12 000 skudd nå uten en eneste feilfunksjon. Uten ombyggingskittet kan det være en del styr, og det anbefales ikke. K
  12. Gamle myter stort sett. Holdningen er mest typisk hos folk som husker 70-tallet Da 222 kom var den nokså revolusjonerende. En presis patron, med lite rekyl i moderne våpen laget for presisjon. Det ble presist. Da 223 kom var den i billige "skrotrifler" og M16, med ikke fantastisk presisjon til følge. Patrondesign betyr en del. Se på 6PPC og 6BR. Men det viktigste er at rifla er "godt laget" - dvs. alt er sentrert, symmetrisk, konsentrisk... Kula må også ha god kvalitet. Er kammeret skjevt, eller rekylklakken tar bare på ei side, eller løpet krumt - ja så lider presisjonen. Og alle rifler er mer eller mindre skjeve, bare i forskjellig grad. Jeg er på pipe nr. 2 i 223-rifla mi, børsemakerbygd, og med "dyre" piper. Den skyter i snitt (med 77gr TMK) 10-12mm grupper på 100m. Det er mulig den villse skutt 8-10 om den var i 222, men 222 er såpass ukurant i dag at det er uinteressant. Ja, du må ha en grei stokk og god bedding, så vil det nesten helt sikkert skyte hull i hull hele dagen. Bildet er fra litt ladeutvikling til et av mine 6BR-løp - før jeg fant godladningen. Riflestigning. Jeg har maken rifle, og den er helt sinsvakt presis. Tror ikke jeg har skutt ei gruppe enda som laga mer enn ett hull. På 100m. Riflestignignen gjør den imidlertid litt vindavhengig på 300m, siden den ikke kan skyte tunge kuler. Men det er ei flott rifle, og fin å skyte med, veldig fin. Og sidne den er så presis så kan en skyte bra tettpå 300m også, man må bare ha vinden litt i tankene. 6PPC er en enkel patron å lade. Man bruker 27gr N133, og ei eller anna 62-68gr kule, og så går det bare. Og forbløffende fort. Det gjør det G+E FT300 CISM Standard Rifle, walnut stock, RH, :: G+E Big bore Sportrifles :: Sportrifles :: Gruenig + Elmiger (gruenel.ch) Flere av PRS-riflene som er kommet på markedet får i 6BR, og S&L hadde iallefall før M97 i 6BR, man får 6BR piper til Sauer, osv.. Spørsmålet er litt hva du mener med topp presisjon. En 223 vil nok være enklere og rimeligere å kjøre enn en 6mm, men på 300m kan ikke noe som jeg vet om henge med 6mm. 6PPC, 6BR, 6BRA, 6Dasher 6XC - de to siste er litt overkill til 300m og er vel optimalisert for lengre hold. 6.5x47L er visst ikke nevnt ennå, og da er en på 6.5mm-kuler, og enklere logistikk enn 6mm, og ofte billigere kuler. Det er jo mye enklere å skyte presist med ei "tung og klumpete" rifle - så hvor lett du vil ha den styrer kanskje kaliberet du vil ha. En 6.5x47L har nesten den dobbelte rekylimpulsen av en 6PPC, så ideelt skulle rifla være dobbelt så tung... Ad resten, så bør du jo se etter en lett kikkert, siden du vil ha pakka lett, og du vil nok ha et tynt retikkel, og utvendig justering (skyting rundt 300m krever siktejustering) Rifle og kikkert til under 35k begynner å bli vanskelig her, om vi skal på "top of the line". Du bør kanskje ha minst 15-18x forstørrelse. Tung pipe iallefall, og et godt, og kanskje også lett avtrekk - lyddemper - der er jeg gammeldags, ikke for stor, og av stål. Og sylindrisk, ikke de nye dildoformede. K
  13. Jeg er av den bestemte oppfatning at det er "pisspreik", "gammelmanssvitenskap", og kun en myte. Forskjellen er så liten at den kun har akademisk interesse. Hvor mange av de som hevder dette har målt? K
×
×
  • Create New...