Jump to content

Slaktekniver


C.E.A.

Recommended Posts

Der finnes som kjent et drøss med kniver i alle slags utførelser og priser. Mye er henimot ubrukelig til f.eks. å flå med men kan være gode til andre oppgaver, enkelte minner meg mer og ei mini-øks med tykke kraftige blader, o.s.v.

 

Jeg jobbet noen år som slakter (ikke kjøttskjærer eller pølsemaker) for over 30 år siden, dengang var det liggende slakting og lite mekanisk utstyr. Som meget aktiv hjortejeger siden dengang har jeg gjordt meg opp noen meninger hvilke kniver man er best tjent med.

I marka bruker en Gerber LST Magnum foldekniv med 8,5cm blad, den er meget liten og hendig og kan greit brukes til å flå med om nødvendig. se bilde.

 

DSC02041.jpg

 

For mange år siden så gnuet jeg av skinnet på de fleste hjortene men det krever meget høy grad av renslighet og det er ikke alltid like lett om man ikke har varmt vann og såpe. Derfor grov jeg fram min gamle kalve-flåkniv, som er en relativt kort og ikke for krum flåkniv, bladet er ca 12cm. Vanlige flåkniver, beregnet på storfe (elg) er oftest rundt 16cm. Hvis man skal sprette opp med samme kniven så bør den ikke være for krum, man kan selvsagt ha en tynn litt spiss kniv til å sprette med men det er ofte mest praktisk å ha en kniv som kan brukes til alt. Til hjort og sikkert reindyr bør ikke kniven være mer enn 12 -13cm man får ikke så store flater å flå før man må skifte grep og da er en kort kniv best. Dessverre så er disse korte flåknivene gått ut av produksjon men jeg har sikret meg noen slike så jeg skulle ha i 8 -10 liv , jeg har jo ikke slitt ut den gamle enda (den med treskaft) Jeg laget en DVD med slakting av hjort for noen år siden, hvor jeg brukte gamlekniven min om noen har interesse.

 

DSC02040.jpg

 

Der finnes sikkert mye bra dyre kniver med ekstremt hardt stål og andre ting, jeg har prøvd mye men er kommet til at en proffkniv til et par hundrelapper er det dessidert mest anvendlige, jeg liker godt at knivene har noe som stopper forran på skaftet , en parer, slik at man ikke glir utover bladet med kalde, sleipe hender, eller at dyret har krampetrekninger idet vi begynner å f.eks. vomme ut. Tanken på at man glir utover bladet og kutter 4 fire fingre er meget ubehagelig, men blir det for mye fingergrep så er det upraktisk, f.eks. når man skal snu kniven og sprette opp.

Jeg liker også kniver hvor bladet ikke er for tykt, har aldri forstått hvorfor man lager jaktkniver med 6-7mm tykt blad på ryggen.

 

Får slutte der og håper andre har erfaringer å dele, tror der er et stort skjult behov for "rettleiing" på dette feltet.

Link to comment
Share on other sites

Gode poeng du har der C.E.A

 

Tar man en kikk på det utsyret profesjonelle kjøttskjærere/slaktere bruker, likner det ikke mye på det vi drar med oss ut i skogen av knivstell :)

 

I en tidlig fase av mitt jegerliv var størst best også på knivfronten.

Og en kniv ble brukt til alt.

Både til å fikse bålved, sprette opp, vomme ut og flå.

 

I dag er det stort sett tre kniver med på jakt.

En stor som henger på sekken til camp bruk, en mindre med bladlengde på ca 10 cm for genrell slakting og en flåkniv med bladlengde på 10 cm.

 

De jeg bruker i dag er kniver fra Scrap Yard og Busse i USA.

Ikke fordi de nødvendigvis er så mye bedre enn andre, men jeg liker stilen og designet deres og etter årets jakt/slakting er erfaringen god med tanke på å holde eggen.

 

Har også en liten Game Warden fra Busse som er super til "finarbeid" med en bladlengde på 78mm.

Jakt2007039.jpg

 

Den øverste er en Street Scrapper, i midten en Safari Skinner og underst er Game Warden.

 

Camp kniven er ikke med her da den egentlig har lite å gjøre med slakting, men det er stort sett en 8 1/2" samekniv fra Helle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vell også vært i "størst er best" fasen. Men jeg må innrømme at jeg er litt knivgal. Jeg satt faktisk og tenkte på det her en kveld. Jeg har store kniver, små kniver, ubrukelige kniver, pene kniver, pyntekniver, lommekniver, kniver jeg har fått og kniver jeg har kjøpt.

Men det er de samme som får bli med på tur hver gang. Så jeg har også utviklet en knivgarderobe.

Nå har jeg ikke mulighet til å legge ut bilder her jeg er nå, men knivgarderoben består av disse:

Flå/småvilt kniven er "bird and trout" kniven jeg kjøpte av metalurgen og lilleby metall. Den holder eggen vanvittig bra, og er utrolig hendig å plassere i ei lomme. Den har ett lite blad og er super til småvilt. Siden den ikke har noe tregrep er den også lett å holde ren.

Den litt større flåkniven er en Katz Cub kniv jeg kjøpte for ett snaut år siden. Den er passe stor til flåing av større vilt, og har ett gummigrep som holder godt selv om neven er sleip av blod, og er også lett å holde ren.

Campkniven som henger på sekken, er fra ett firma i statene som heter Rangerknives. Den brukes til alt annet en slakt. Vedhogst, kløyving osv. Den er forholdsvis stor. 7 toms blad, og ble kjøpt inn som en erstatning for den gamle samekniven min, som nå nyter sitt otium på veggen.

I lommen har jeg også en helt vanlig foldekniv. Den jeg bruker mest er fra Fenix, og jeg kjøpte den sammen med ei knallbra lykt. Den brukes til alt egentlig den og. Åpne mat, skjære brød, spisse blyanter, dele opp hjortepølse. Den har jeg stort sett med meg hele tiden.

Bilder kommer så snart jeg er hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Ein av dei beste knivene eg har hatt og brukt masse var ein Gerber lommekniv. Denne var tynn, med mellomhardt stål i, dvs den holdt bra og var forholdsvis grei å sette opp. Denne hadde et veldig tynt blad, og den var kvass som fy... Bladet var nok ikkje meir enn ca 8 - 9 cm langt, men holdt i massevis til det meste.

Men desverre så knakk bladet i overgangen til skaftet her på grunn av reinspikka idiotbruk, så der fekk eg igjen for det....

 

Men eg er også einig med deg C.E.A at det er ikkje nødvendig med svære kniver. Utrulig kva du kan gjere med ein liten og god kniv.

Har i dag ein Coldsteel Finn Bear som eg bruker til slakting. Denne også litt hardere stål, kvass som berre det og den holder ei heil stund med slakting før den må skjerpes...

 

Ellers så har eg vel 5 - 6 Victorinox slaktekniver. Dei bruker eg stort sett til partering og foredling..

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser flere har gode minner fra eldre Gerber kniver. Det er nok ikke uten grunn, jeg har selv en gammel favoritt, nemlig A 425, en av dem med armorhide skaft (svartmalt aluminium) de kunne være litt sprø ved uvettig behandling. Der var flere i den serien : Shorty, Flayer, 475, Big Hunter og Magnum Hunter m.fl. + en mengde kokke/kjøkkenkniver med blankt skaft.

 

Her er bilde av min gamle favoritt 425, kan brukes til "alt" en norsk storviltjeger trenger, men ute av produksjon for mange år siden.

 

DSC02042.jpg

 

Den minner vel mye om en fra Cold Steel eller hva det nå heter.

 

Det jeg mest av alt ønsket å si med å starte denne tråden var at : hadde de dyre "flotte" knivene vært best til f.eks. å flå med , så hadde de som lever av å gjøre en slik jobb , brukt dem. Men de bruker billige "proff" kniver uten masse diggedarier, slike kniver er nok ikke av de hardeste men de er lette å holde og å slipe, jeg har nok slipt min gamle flåkniv 3-4 ganger siden 1972.

 

Jon

Link to comment
Share on other sites

Fant ein gong ein god kniv, som også desverre blei mista igjen. Dette var ein Bøker foldekniv med plast skaft. Den såg veldig billig ut, men rakkern for ein god kniv. Den var utrulig tynt blad på som var veldig god og skarp.

 

Har lite kjennskap til Bøker kniver, er dette gode kniver generelt eller ?

 

Bladet på den kniven du har minner litt om Cold Steel ja...

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Bruker alltid Mora kniv, den med det grønne gummierte skaftet. Grei kniv til det meste. Koster ikke mer enn ca. 120,00 kr og er derfor ingen katastrofe og miste. Har en Sauerkniv til gått over 1000,00 kr som jeg fikk i gave, kan jo ikke bruke den ? Tenk om jeg mista den da. En kniv til over tusen kr. Nei Mora får holde til meg. Har gjerne en to tre i sekken så slipper jeg stort sett og bryne også. (for brynet finner jeg jo aldri igjen :oops: ).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...