Jump to content

Salg av våpen - retur av våpenkort


PalSor

Recommended Posts

Når et våpen selges så skal våpenkortet returneres. Jeg har lagt til grunn at våpenkortet skal returneres sammen med det hvite arket fra kjøpers innvilgede tillatelse også når kjøper tilhører et annet politidistrikt enn meg selv. Jeg har således sendt våpenkort, utstedt av Sør-Øst Politidistrikt, både til Trøndelag og Agder sammen med det hvite arket av kjøpers tillatelse. I forbindelse med ett salg har jeg nå fått krav om at våpenkortet skal returneres til mitt lokale våpenkontor, men det er allerede sendt inn. Jeg regner med at mange andre også har solgt våpen til kjøpere som hører inn under andre politidistrikter, hvordan oppfatter dere reglene? Returnerer dere våpenkortet sammen med tillatelsen til kjøpers våpenkontor?

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg returnerer alltid hvit ark og våpenkort til mitt lokale våpenkontor uavhengig av hvor kjøper er fra eller har fått sine papirer godkjent.

Det er der du har fått dine våpenkort og det er der de skal returneres.

Edited by Bartemannen
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

I gamle dager sendte jeg alltid til mitt lokale kontor, men med det nye systemet ble jeg litt i tvil og hadde et håp om å bare sende alt inn elektronisk. Det gikk ikke og fikk dette svaret:
image.png.a727273c184bb504947c60d8a0b82663.png

 

Ringte og snakket med ham og han sa jeg kunne bare sende direkte så slapp de å sende det videre når det ble mottatt. 

Har ikke hørt noe etter jeg sendte, men tok bildet av papir og våpenkort før jeg sendt det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

PalSor skrev (23 timer siden):

Når et våpen selges så skal våpenkortet returneres. Jeg har lagt til grunn at våpenkortet skal returneres sammen med det hvite arket fra kjøpers innvilgede tillatelse også når kjøper tilhører et annet politidistrikt enn meg selv. Jeg har således sendt våpenkort, utstedt av Sør-Øst Politidistrikt, både til Trøndelag og Agder sammen med det hvite arket av kjøpers tillatelse. I forbindelse med ett salg har jeg nå fått krav om at våpenkortet skal returneres til mitt lokale våpenkontor, men det er allerede sendt inn. Jeg regner med at mange andre også har solgt våpen til kjøpere som hører inn under andre politidistrikter, hvordan oppfatter dere reglene? Returnerer dere våpenkortet sammen med tillatelsen til kjøpers våpenkontor?

Nå har jeg kun solgt 2 våpen  i min karriere som våpeneier, men jeg har da gjort det som deg, sendt det med den hvite delen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På det 4-siders formularet som heter "Våpentillatelse" (og som dessverre ikke har hverken formularnummer eller revisjonsnummer....)  som jeg printet ut for 10min siden, står det følgende nederst på selgers eksemplar:

 

"MERK: Hvis du som selger er en privatperson skal du sende våpenkortet ditt til politiet sammen med politiets eksemplar av dette skjemaet"
 

Ikke akkurat entydig oppklarende...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg fikk dette svaret fra lokal politiet for 2 dager siden, etter jeg spurte om hvor jeg skulle sende skjemaene og våpenkort.

 

De skal sendes per post til søkers politidistrikt.

Det står på søknaden hvilket distrikt som har behandlet de.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette med at hvit del og og våpenkort skal sendes til kjøperen/søketens politidistrikt lurer jeg på om det er noe de driver med nord for polarsirkelen🤔.

Jeg har kjøpt og solgt håndvåpen fra nord Norge det siste året og derifra har det kommet den beskjeden. Virker som det blir gitt beskjed om det når søknad godkjennes. 

Ved salg sender jeg uansett våpenkort og hvit del til  "mitt" våpenkontor. 

Det er slik det står at det skal gjøres bak på søknaden.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg også sendte papirer og våpenkort til kjøpers våpenkontor en gang tidligere.

Fikk da brev om å sende inn våpenkort fra mitt lokale våpenkontor.

Så send alltid papirer og våpenkort tilbake til DITT lokale våpenkontor.

Man må eventuelt melde våpenkort tapt for å ordne opp i en slik case.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...