Jump to content

.45 G.A.P. Glock Automatic Pistol


Vaquero

Recommended Posts

En interessant patron og en morsom liten pistol fra Glock som G39.

Det finnes flere her i Norge som har dette kaliberet i en pistol, helst i en Glock. Glock har tre modeller, den første som kom var G37 med 10 skudds magasinkapasitet, G38 8 skudd, og G39 med 6 skudd.

G39 er sikkert morsom til Sivilpistol i Dynamisk, eller i Spesialpistol. I Norge ser jeg mange bakdeler med disse pistolene, ammunisjon er ikke hyllevare, heller ikke hylser, surt å miste hylser på trening eller stevner hvor du har liten mulighet til å plukke dem opp. Muligheten for å finne plukkhylser på lik linje med .40 S&W eller .45 acp kan man glemme. Til primærbruk i klubb og på stevner for mengdeskyting blir det håpløst. Patronen ble introdusert i 2002, utviklet av Ernest Durham gjennom CCI-Speer.  .45 G.A.P. har en forsterket hylse og bruker Small Pistol hetter, hylselengden er 19,18 mm. og den jobber med et høyere trykk enn .45 acp, Vil man ha noe mer enn 9x19 og noe mindre enn .45 acp så er 40 S&W. et godt valg og lett å drifte.

Det hadde vært interessant  om noen som har denne pistolen i garderoben kunne dele noen erfaringer og bilder?

 

The 45 GAP and G38 Gen 3 (youtube.com)

 

DSC06877.JPG

Kula til høyre er en .45 SWC i 185 grain, typisk kulevekt til G.A.P. Det finnes ladetabeller som oppgir 230 grain kule i .45 acp som viser over 900 ft.

Jeg har aldri vært over 800 ft. med 230 grain i min 1911, tror det holder lengst for slitasjen og faktorkravet  finner vi godt under 800 ft.

Poenget her innenfor 200 grain kule, så har .45 G.A.P. så og si identisk i ytelsene med .45 acp.

 

DSC06879.JPG

.45 G.A.P., har man lyst har man lov😎

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hadde en glock 37 en gang i tiden. Tror den er til salgs hos en våpenbutikk i Vadsø. Hadde noen tusen starline 45 gap hylser som jeg bestilte fra usa mens jeg ventet på pistolen. Brukte den til militærfelt og likte kalibret veldig godt. Men som du sier, det er smertefullt å miste hylser. Fant aldri hylser til salgs i Norge. Man kan lage hylser av 45 acp, men bør aldri brukes til nær maksladninger. Slappe militærfelt ladninger funker det. 230 gr kuler gikk best, både fmj og belagte. Noen hullspisskuler i 185gr gikk også bra, men fikk aldri bra presisjon med semiwc, verken belagt eller bly.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Brukte .45 gap i dynamiskrevolveren, en S&W m625, i noen år. Fine å lade om siden de er litt kortere enn .45 acp. I fullmoon clips i revolver finner man heldigvis hylsene igjen. 
Den første batchen på 500 Starline hylser gikk 50 omladinger før de første begynte å sprekke, på de neste batchene sprakk de første hylsene etter noenog40 omladninger. Gode hylser, med andre ord. (230 grs kuler ladet til ca175 i faktor m N320krutt)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...