Jump to content

Ammunisjon


Recommended Posts

Hei dere, Har et spørsmål. Har en kasse med Sporlys ammunisjon, tror det er 30-06 men er usikker. noen som kan bekrefte at dette er 30-06

utifra denne beskrivelsen? Lurer også på om dette er ødeleggende og bruke på en mauser rifle?

Skal selvsagt kun brukes på bane og på en forsvarlig måte:)

 

Kaliber: 7,62x63

Type: Skarp

Modell: M25

Produsent: Raufoss

 

Teknisk data

Totallengde: 83,0 mm

Patronvekt: 25,6 gram

Kulediameter: 7,82 mm

Kulelengde: 33,9 mm

Kulevekt: 9,3 gram

Kuletype: Sporlys

Link to comment
Share on other sites

Det er 30-06 ja. For Colt mitraljøse, båndet i tøybånd. Normalt 1 M25 sporlys, og 4 M2 skarp (helmantel)
Fra 50-60-tallet. Ammunisjonen er ikke farlig for rifla mer enn all annen ammunisjon, så lenge en pusser normalt. 

Selv hadde jeg nok ikke brukt den på banen, ihvertfall ikke på 100m. Sporlys "fortjener" nesten at en ser den fly. Presisjonen er også ofte slik at den ikke er veldig givende å skyte på blink.

 

Disse kom forøvrig i ulike forpakninger på ulike tider, så det kan tenkes at patronsamlere er interesserte - ikke ødelegg noe, og legg ut et par bilder av kassa.

Er det grønn blikkboks, trekasse, pappesker?

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte disse, så vær obs på at de lett starter brann. Sporlyssatsen i prosjektilet flyr ofte videre selv om prosjektilet lander i kulefanget. Og i tillegg må du nok pusse litt ekstra, da disse sansynligvis har korrosiv tennhette. 

Link to comment
Share on other sites

psg-1 skrev (2 minutter siden):

Skal du skyte disse, så vær obs på at de lett starter brann.

Sporlys er veldig effektivt til å starte brann, men på denne årstida skal det vel litt til...

 

psg-1 skrev (2 minutter siden):

Og i tillegg må du nok pusse litt ekstra, da disse sansynligvis har korrosiv tennhette. 

Er den laget før ca. 1955 har den nok korrosive tennhetter ja, og rifla bør pusses deretter. Med kokende vann gjennom pipa, og generelt god puss.  Etter 1955 har ca. all vestlig ammo moderne tennhetter.

Sporlyssatsen kan imidlertid inneholde mye rart, så god puss er lurt uansett. 

 

De gamle patronene begynner uansett nå å bli så dårlige at det vel knapt er noe poeng å prøve å skyte dem.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (48 minutter siden):

De gamle patronene begynner uansett nå å bli så dårlige at det vel knapt er noe poeng å prøve å skyte dem.

Vi har hatt flere tråder om gamle .30-06-patroner, og erfaringene er litt ymse. Jeg hadde et lite parti som jeg kasserte da patronene ble vurdert som ubrukelige. (Jeg ville i hvert fall ikke matet min Sauer 404 med dem). Ja, jeg skjønner det er kjekt å kunne trene med ammunisjon som er gratis, men dette må veies opp mot prisen for  at sporlys-satsen kan starte brann, at korrosive tennhetter kan forårsake rust i løpet om du ikke pusser skikkelig etter hver skyting, samt at noen av dem kan svikte. Det første jeg ville gjort var å slakte noen patroner for å sjekke kruttets tilstand. Ser det o.k. ut, ville jeg testet presisjonen ved å skyte en serie fra benk. Er den tilfredsstillende og du vil ta merarbeidet med våpenpuss, kjør på. Hvis ikke, forsøk å selge partiet til patronsamlere og kjøp deg heller noen skikkelige treningspatroner!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...