Jump to content

Nytt kaliber ankommet fra Ukraina


DoctoRoy

Recommended Posts

Interessant, men ikke ny. Folk har necka 14.5x114-hylser til 12.7 i "alle år". I nyere tid har de f.eks. kalt den "50HVT". Den er jo en "given" om du vil skyte langt, sitter med 14.5x114, trenger presisjon, mer rekkevidde (og mindre rekyl) og har tilgang til 12.7mm kuler. Patronen har jo samme bunnmål som den gamle  20mm-patronen (Lahti, Solothurn) 20x138, og "passer" i gamle antitank-rifler med kun å legge inn ny pipe.

 

Både Lahti og Solothurn rifler har vært konvertert til denne varianten i USA for mange, mange år siden, og Anzio laget vel også en. 

 

Du kan, som ukraineren skriver, bruke 750gr A-Max, eller nå i dag 750gr A-Tip, istf skjeve russiske kuler... Tipper det gjør noe med presisjonen. At de får amerikansklagde hylser er neppe en ulempe, men amerikanerne som holdt på med dette brukte russiske hylser. 1150m/s ble påstått, med 750gr kule, så jeg lukter noe løpsslitasje - med nesten 400gr krutt i spill. Ukraineren sier 1000m/s, så de har enten moderert seg - kanskje måtte de ned med trykket i messinghylsene) de russiske er jo stål - eller de har ikke "rett" krutt. Eller kanskje er det ikke praktisk i felt med ultrahøyt trykk...

 

Jeg kan ikke komme på noen "gammel" rifle som ligner nok til at jeg ser hva de har basert rifla på. Har de rett og slett tenkt helt fra bunnen av? Designet er jo faktisk nokså smart, selv om det ved først øyekast ser rart ut med lading nedenfra. 

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Interessant å se March Genesis i krig - men det er jo utvilsomt "rett" sikte til slikt. De sier de har hatt støtte fra bla. Bartlein Barrels, og nettopp der jobber jo en av de som eksperimenterte med denne patronen tidligere.
Utvilsomt imponerende greier.

 

Det er minst en PTRD-41 i Norge, når får vi den første "Horizons Lord"?

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (37 minutter siden):

Har alltid lekt med tanken av 12.7x108 siden 50 bmg er forbudt. Men hvorfor gidde? Finnes få skytebaner som tolerer slikt.

Det er plenty 12.7er, det kommer bare litt an på hvem man kjenner eller hvem man skyter sammen med. PTRDen vet jeg faktisk ikke hvem som eier - den var på en bane, et sted... Er nok baner som tolererer det meste - de fleste tolererer igrunnen nokså mye, bare folk kan oppføre seg. Enkelte kalibere er også upraktiske, ift målmateriell...

IMG_1800.jpeg.0c5b77b457126b14f84c81f30f7485db.jpeg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...